پیشینه گذشته‌مان را از یاد نبریم

پیشینه گذشته‌مان را از یاد نبریم
فوتبال ما از مشکلی به‌نام داوری و قضاوت ناعادلانه و ضعف اخلاقی و فرهنگی  رنج می بَرَد که هم برای حل آن می‌توان در یک مقطع خاص به آنها پرداخت و مورد توجه قرار داد و هم می توان این مسائل را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. بدون اغراق باید قبول کنیم که این مشکلات در فوتبال بیشتر دیده می‌شود که روز به روز دامنه‌دارتر شده است!

هواداری نیوز؛ فوتبال ما از مشکلی به‌نام داوری و قضاوت ناعادلانه و ضعف اخلاقی و فرهنگی  رنج می بَرَد که هم برای حل آن می‌توان در یک مقطع خاص به آنها پرداخت و مورد توجه قرار داد و هم می توان این مسائل را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. بدون اغراق باید قبول کنیم که این مشکلات در فوتبال بیشتر دیده می‌شود که روز به روز دامنه‌دارتر شده است!

به نظر می‌رسد باید چاره‌اندیشی اساسی و همه جانبه‌ای در راستای حل مشکل داوری به‌ویژه برای  تیم‌های صدر جدولی کرد تا شاید به نتایجی دست پیدا کنیم که مانع از گسترش معضل داوری در بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز شود.

راستی چرا چنین وضعیتی در فوتبال ما حاکم شده است؟! که متأسفانه به سایر رشته‌های ورزشی از جمله والیبال هم سرایت کرده است؟! چرا فوتبالی که روزگارانی ریشه در جوانمردی و منش پهلوانی داشت و زمانی که نام استادیوم امجدیه و یا آزادی می‌آمد گوئی از یک مکان مقدس نام برده می‌شد اما حالا به روزی افتاده که بد اخلاقی و بی‌فرهنگی در آن بیداد می‌کند! پرتاب اشیا به سوی بازیکن مهمان و یا طرفداران تیم‌ها ازجمله مشکلات برگزاری مسابقات فوتبال باشگاه‌ها است که باید فکری اساسی به حال آن کرد!

دوست ندارم از گذشته پرستی سخن بگویم که یقین دارم تکیه بیش از حد به آن‌، گاهاً به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید، بلکه می‌خواهم بگویم که رها کردن گذشته و غفلت از عقبه فکری و فرهنگی باعث نوعی وادادگی می‌شود که بدون تردید ثمرات آن در بی‌هویتی جامعه ورزش به وضوح می‌توان دید!

به هر حال بعد از بازی دو تیم شمس‌آذر و سپاهان در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین و حوادثی که در جریان بازی روی داد و نیمه دوم با تأخیر و جنجال همراه شد و در نهایت به اخراج سرمربی و سرپرست تیم سپاهان انجامید و گل سالم سپاهان مردود اعلام شد و داور از خطای پنالتی روی شهریار مغانلو چشم‌پوشی کرد ! روابط عمومی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اعلامیه‌ای صادر کرده است که باهم آن را مرور می‌کنیم.

 

*‌۴ منهای ۹* *باشگاه سپاهان به CAS خواهد رفت*

در شرایطی که ۴ امتیاز سپاهان در شرایط عادلانه از سوی کمیته استیناف به این تیم عودت داده شد، ۹ امتیاز با اشتباهات داوری از این تیم گرفته شد.

در پی اعلام رأی کمیته استیناف که بخشی از رأی غیرمنصفانه بَدَوی علیه سپاهان را نقض کرد و هرچند این باشگاه به ۴ امتیاز بحق خود رسید اما متأسفانه کمیته استیناف سپاهان را از داشتن شش بازیکن خود برای عقد قرارداد فصل بعد محروم کرده است!

گرچه عجیب به نظر می‌رسد که به مصداق *قصاص قبل از جنایت* برای قراردادهای فصل بَعد، بازیکنان را در فصل جاری محروم می‌سازند، و از این گذشته حتی مهلت طبیعی نیز برای اصلاح قراردادهای شش بازیکن در اختیار باشگاه قرار داده نشده است!

به هر ترتیب، پس از کش و قوس‌های فراوان و پیگیری‌های مُستمِر تیم مدیریتی باشگاه، مجوّز بازی ۳ بازیکن این باشگاه با اصلاح قراردادشان دریافت شد اما مسئله اینجاست که این تنها مانع پیش روی سپاهان نبوده. بحث کُلّی داوری مسابقات سپاهان در سه دیدار پایانی نیم فصل می‌باشد که سرشار از اشتباهات فاحش داوری بوده است!

رفتار غلط داور بازی با تیم آلومینیوم در عدم برقراری آرامش در بازی، اشتباهات داوری بازی با گل‌گهر در سایه عدم تشخیص دو خطای محرز پنالتی برای سپاهان و بالاخره خطای فاحش تیم داوری مسابقه با شمس آذر و اعلام آفساید برای گل سالم سپاهان و نیز عدم اعلام پنالتی واضح روی مغانلو، ۹ امتیاز را از طلایی‌پوشان سپاهان گرفت.

شاید اشتباه از سپاهان است که معتقد به بازی جوانمردانه می‌باشد، اما کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتخاب داورانی برای دیدارهای مهم سپاهان که از نظر فیزیکی مناسب قضاوت نیستند یا در تِست‌های داوری رَد شده‌اند، عملاً موجب از دست رفتن ۹ امتیاز سپاهان شده‌ است!

به عبارت دیگر، حتی اگر سپاهان توانسته بَر فشار سنگین روانی ناشی از رأی‌های لحظه آخری ارکان محترم قضایی فائق آید، باز هم به سَد محکم اشتباهات داوری این سه مسابقه برخورد کرده و حق این تیم و هواداران فهیم آن ضایع شده است!

لازم به ذکر است باشگاه سپاهان پس از پایان نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر، با وجودی که تا به امروز سعی داشته حق خود را از طریق مبادی قانونی داخل کشور پیگیری نماید تا به حفظ آبروی ملی کمک کند، اما پیگیری‌های لازم را جهت طرح پرونده خود در دادگاه عالی ورزش (CAS) انجام می دهد و تا احراز احقاق تمامی حقوق سپاهان، این مسیر را ادامه خواهد داد.

آقای نور شرق رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال به بیانیه سپاهان پاسخ داده که در گزارش بعدی به آن خواهیم پرداخت.



نظرات بگذارید...

Top