عدالت محوری در انتخابات

عدالت محوری در انتخابات
اجرای قانون برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت‌های ورزشی استان‌ها، برای همه یکسان است و باید موازین شرعی و قانونی رعایت شود.

هواداری نیوز؛ اينك كه بستر عدالت محوری در انتخاب مدیران کل و فدراسيون‌های ورزشی از سوی مهندس «كيومرث هاشمی» وزیر فرزانه ورزش و جوانان فراهم شده است که به تمام رمز و رموز ورزش در فدراسيون‌ها و هیئت‌های ورزشی استان‌ها اشراف دارند و با اقتدار دست به خانه‌تکانی و غربالگری در فدراسيون‌ها و ادارت کل استان‌ها می‌زند، می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی و حراستی ودیوان عدالت اداری بَر جریان انتخابات ورود کنند و به‌طور قاطع  مانع از لابی‌گری در تشکیل مجامع انتخاباتی شوند تا بعد از انتخابات شاهد ابطال آن نباشیم.

اداره کل ورزش و جوانان هم نباید اجازه دهد سرپرست موقّت که صرفاً برای فراهم آوردن زمینه برگزاری مجمع منصوب شده با نفوذی که در اداره کل دارد و از سوی معاون ورزش قهرمانی حمایت می‌شود با فشار اهرم‌های جانبی و ارتباط با رؤسای ادارات شهرستان‌ها مدیران هیئت‌هایی که در مجمع قبلی به فرد مورد نظر معاون ورزش قهرمانی رأی نداده‌اند را با وجود داشتن فوق لیسانس (ارشد کارشناسی تربیت بدنی ) از سمت رئيس هیئت عزل و سرپرست بازنشسته‌ای که از تحصیلات پایینی برخوردار است، جایگزین وی کند!

تا جایی که به گفته خود سرپرست هیئت استان از رؤسای ۲۸ شهرستان، در حال حاضر تنها ۸ رئیس هیئت والیبال شهرستان‌های استان پهناور اصفهان حق شرکت در مجمع و ارائه رأی دارند! 

به صراحت باید اذعان کنم یا قوانین مندرج در اساسنامه فدراسيون‌ها و هیئت‌های استانی دارای اشکال است و یا مدیران کل ورزش و جوانان کارشان را بلد نیستند!

سرپیچی از مفاد اساسنامه و نقض مقررات، تخلّف اداری محسوب می‌شود و بر اساس تبصره ١ ماده ١٣ اساسنامه فدراسيون‌ها و به تبع آن هیئت‌های ورزشی، مصوبه هيئت دولت در سال ۱۴۰۰ كه هم اينك نیز برای همه فدراسيون‌ها و هیئت‌ها در حال اجراست؛ از سوی برخی مدیران نادیده انگاشته می‌شود!؟

طبق قانونی که در اساسنامه درج شده، پس از پايان دوره چهار ساله رؤسای فدراسيون‌ها و هیئت‌های استانی، انتصاب سرپرست جزو اختيارات وزير و یا مدیران کل ورزش و جوانان به‌عنوان رئيس مجمع می‌باشد. لذا توقعِ جامعه والیبال استان اصفهان از مدیر کل ورزش وجوانان كه همواره خود را سرباز نظام و از بدنه ورزش می‌خواند اين است كه از قوانين پيروی کند و به حواشی ايجاد شده از سوی معاون ورزش قهرمانی و سایر اطرافيانش خاتمه دهد.

متأسفانه حالِ اين روزهای واليبال استان اصفهان كه قریب به دو سال بدون  رئيس بوده و با سرپرستی اداره می‌شده، به حدی غير قابل توصيف و اسفبار شده كه در تاريخ واليبال استان همیشه سرفراز اصفهان در بیش از ۶۰ سال گذشته‌ بی‌سابقه بوده است!

جالب اينكه به دلیل زد و بندهای صورت گرفته از سوی افرادی که منافع‌شان را در معرض خطر می‌دیدند زمینه‌ای به وجود آمد که در مجمع چند ماه گذشته‌ای که با حضور داورزنی رئیس و تقوی دبیر کل وقت فدراسيون برگزار شد، به خاطر تعداد نفرات رأی دهنده زوج، رأی‌گیری در سه مرحله برای دو کاندیدای احراز پست رئیس هیئت والیبال استان (خانم فریبا صادقی نایب رئیس هیائت والیبال) و (دکتر علی زمانی استاد و مدرس دانشگاه)  به تساوی ۱۳ - ۱۳ انجامید و بر اساس قانون جدید انتخابات به زمان دیگری موکول شد! که اگر تعداد رأی دهندگان به جای زوج، فرد بود یکی از دو نامزد انتخاباتی برنده می‌شد و نیازی نبود برای برگزاری مجمع جدید سرپرست انتخاب شود و مجمع با شش ماه تأخیر مجدداً ثبت‌نام کند که (تیمور باجول رئیس بازنشسته و برکنار شده  هیئت) و حسن جعفری معاون اداره ورزش و جوانان شهر اصفهان و سرپرست فعلی) هم بر تعداد کاندیداها افزوده شود تا مجمع برگزار شود! که این امر دارای دو مورد خلاف قانون و عرف محسوب  می‌شود (اولی با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان که شامل آقای محمد رضا ساکت مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و محمد رضا داورزنی و احمد ضیائی رؤسای پیشین فدراسيون واليبال و چند فدراسيون دیگر و رؤسای هیئت‌های استان‌ها ازجمله جواد پرورش رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام شد) که می‌تواند از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضائی تخلّف  تلّقی شود! که متأسفانه شُبهاتی را به وجود آورده است! دومی ثبت‌نام حسن جعفری سرپرست موقت هیئت می‌باشد که طبق اساسنامه غیر قانونی است!

ای کاش مدیرکل ورزش و جوانان استان سرپرستی را انتصاب می‌کرد تا بدون  حمایت از سوی معاون ورزش قهرمانی و بدون پروپاگانداهای غیرقانونی عادل بود و با شرایط موجود واليبال در شهرستان‌ها آشنایی کامل داشت و صادقانه زمینه برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت را فراهم می کرد.

آقای مدیر کل، بر اساس کدام اساسنامه اجازه داده شده سرپرست هیئت خود را نامزد انتخاباتی همان هیئت کند و ابلاغ رؤسای هیئت شهرستان‌هایی که فعال‌ترین بوده و بازیکنانی مانند مهدی بیاتی و مصطفی رئیسیان را تعلیم و پرورش داده‌اند را لغو و فرد مورد نظر خود را تحت عنوان سرپرست برگزیند؟! نظیر شهرستان سمیرم، که صد البته شهرستان‌های سده لنجان ( زرین شهر) و چادگان را هم تحت فشار قرار دادند تا هرچه زودتر رؤسای این دو شهرستان را هم برکنار کنند و سرپرست انتخاب کنند! که با هدف  به حاشيه بردن واليبال استان به سود خود را در بَر دارد!

لازم به ذکر است بر اساس قانون و اساسنامه وزارت ورزش وجوانان، سرپرست حق کاندیداتوری در مجمع انتخابات و تغییرات در بدنه  هیئت‌های شهرستان‌ها به‌ویژه اعضای قبلی مجمع که حق رأی داشته‌اند را به هیچ عنوان ندارد، مگر اینکه رئیس هیئت ( فوت کرده یا خود مستعفی باشد) که این اقدام سرپرست کنونی غیر قانونی محسوب می‌شود و بی‌تردید پیگرد قانونی دارد.

*به قول معروف چیزی که عیان است - چه حاجت به بیان است*

متأسفانه عملکرد و سیاست‌های حاکم بَر عرصه ورزش استان اصفهان خود گویای حقایق است. برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت والیبال استان اصفهان نیز ازجمله هیئت‌های پُر حرف و حدیث شده است. رفتاری که باعث شده  اهالی ورزش  نسبت به مسئولان  ورزش استان بی‌اعتماد شوند که به نظر می‌رسد به‌زودی هم قابل ترمیم نباشد!

طبیعی است که با این شیوه کارکردن بازار تهمت و افترا هم رایج شود و باعث تیره شدن فضای شفاف در ورزش استان اصفهان گردد!

ورزش تجّلی اجتماعی فراوانی دارد، در نتیجه چنین اعمال و رویدادهای غیر اصولی در بی‌اعتمادی مردم نسبت به سکاندار ورزش و جوانان استان، نُمود بیشتری پیدا می کند.

یکی از همکاران رسانه‌ایم می‌گفت ورزش مانند آکواریومی است که همه چیز در آن آشکار و عیان است و نمی‌توان چیزی را در آن پنهان کرد.

در انتخابات مختلف گذشته هم شاهدبوده‌ایم که برخی کاندیداها چنین شیوه‌ای را پیش گرفته‌اند‌ و همین حساسیت‌ها را به وجود آورده‌اند!

ادامه این شیوه عملکرد هیچ بهره‌ای به جز افزایش بی‌اعتمادی به مدیریت ورزش استان در بَر ندارد!

اما کسانی که از سر اجبار دست به عزل و نصب رؤسای هیئت والیبال شهرستان خود می‌زنند و گاهی اوقات مجبور به خودزنی می‌شوند، باور بدارند که در محکمه وجدان، تا ابد شرمنده خواهند بود و استقلال خود را زیر سؤال می‌برند!

آیا کسی که با توصیه فلان آقا تن به این تغییرات داده می‌تواند از اعضای مجمع انتظار عدالت‌پروری داشته باشد؟! آیاجایی برای اعتماد می‌ماند؟ به نظر شما همه این تغییرات پیش از برگزاری مجمع به خاطر احساس مسئولیت وتکلیف است؟!



نظرات بگذارید...

Top