المپیکی شدن دختران قایقران ایرانی!

المپیکی شدن دختران قایقران ایرانی!
قايقرانی ايران با تاريخ‌سازى در كسب سهميه‌هاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس دست به ركورد شكنى‌هاى بزرگ و چشم‌گيرى زد.

به گزارش "هواداری نیوز"، قايقرانى ايران براى اولين‌بار دست به ركوردشكنى‌هاى ويژه در كسب سهميه‌هاى تاريخى براى المپيك ٢٠٢٤ پاريس در دو بخش آب‌هاى آرام توسط قايق‌هاى كاياك، كانو كانادايى و روئينگ دختران زد تا مرزهاى بسيارى را جابه‌جا كند و تابو شكنى چشم‌گيرى را به نمايش بگذارد.كسب چهار سهميه المپيك ٢٠٢٤ پاريس دختران و پسران با حضور پنج قايقران از ايران در سه رشته همزمان براى اولين‌بار است كه در تاريخ ورزش ايران رقم مى‌خورد.پيش از اين قايقرانى ايران در المپيك ٢٠١٢ لندن با چهار قايقران تك نفره متشكل از دو زن و دو مرد سهميه بزرگترين جشنواره ورزشى جهان را به خود اختصاص داده بود اما اكنون پنج قايقران كشورمان در چهار قايق متشكل از سه ماده ورزشى كاياك، كانو كانادايى و روئينگ توانستند به سهميه المپيك ٢٠٢٤ پاريس دست پيدا كنند.در حقيقت براى اولين‌بار پنج قايقران زن و مرد ايرانى به المپيك راه پيدا كردند كه بيشترين تعداد حضور قايقرانى در يك دوره از بازي‌هاى المپيك در ٢٠٢٤ پاريس خواهد بود.

قايقرانى ايران براى اولين‌بار در تاريخ توانست سهميه قايق دو نفره يا به اصطلاح تيمى را براى المپيك ٢٠٢٤ پاريس توسط مهسا جاور و زينب نوروزى كسب كند.

تا پيش از اين در پنج المپيكى كه قايقرانى ايران قايقران داشت هيچگاه سهميه تيمى يا قايق دو نفره کسب نشده بود تا از اين حيث دختران روئينگ كشورمان دست به تاريخ‌سازى ويژه بزنند.

بدين ترتيب قايقرانى كشورمان در كنار شمشيربازى توانستند جاى خالى سهميه‌هاى تيمى المپيك را طبق پيش‌بينى چند ماه اخير ورزش سه به‌عنوان تنها رسانه‌اى كه اين موضوع مهم را پيش‌بينى كرده بود محقق كنند.

قايقرانى ايران در المپيك ٢٠٠٠ سيدنى در ماده كاياك با يك قايقران، در ٢٠٠٨ پكن با دو قايقران زن و مرد در ماده روئينگ، در المپيك ٢٠١٢ با چهار ورزشكار زن و مرد در دو ماده كاياك و روئينگ، در المپيك ٢٠١٦ ريو با كانو و روئينگ، در المپيك ٢٠٢٠ در روئينگ و كاياك حضور يافته بود.

حال براى اولين‌بار در تاريخ قايقرانى ايران براى المپيك ٢٠٢٤ پاريس همزمان در سه ماده كانو، كاياك و روئينگ توسط سه زن قايقران و دو مرد حضور خواهد داشت.

در المپيك ٢٠٢٤ پاريس يک دختر قايقران ايرانى و دو مرد به رقابت با حريفان خواهند پرداخت.

از اين حيث نيز قايقرانى با پنج نفر و چهار سهميه بيشترين تعداد ورزشكار تمام شش المپيكى كه قايقرانان ايرانى به اين بازي‌ها راه يافتند را در ٢٠٢٤ پاريس رقم زده است.

جالب اينكه فاطمه مجلل ٢١ ساله، محمدنبى رضايى و زينب نوروزى ٢٣ ساله هستند كه نشان از جوان بودن قايقرانان راه يافته به المپيك دارد.

در كاروان پنج نفره قايقرانانى كه در سه ماده مختلف به المپيك ٢٠٢٤ پاريس راه يافتند مهسا جاور با ٣٠ سال سن با تجربه‌ترين قايقران يا به اصطلاح كاپيتان تيم اعزامى نام خواهد گرفت كه توانست به دومين المپيك زندگى خود راه يابد.

البته على آقاميرزايى هم با ٢٨ سال سن به‌مانند مهسا جاور دومين المپيك خود را در پاريس تجربه مى‌كند.

پيش از اين محسن شادى در روئينگ تنها قايقران دو المپيكى ايران محسوب مى‌شد كه حال مهسا جاور در روئينگ و على آقا ميرزايى در كاياك هم به ركورد شادى رسيدند.

 



نظرات بگذارید...

Top