فعالیت‌های پنهان و آشکار باشگاه‌ها در سایه جام‌ملت‌ها

 فعالیت‌های پنهان و آشکار باشگاه‌ها در سایه جام‌ملت‌ها
در حالی که پنجره چند باشگاه از جمله سرخابی‌های پایتخت در نقل و انتقالات زمستانی بسته است و بعضی از شواهد و قراین حکایت از قطعی بودن این قضیه داشته، اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایران همچنان در رأس اخبار قرار دارد. این درحالی است که برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا تمام توجه فوتبال‌دوستان را به خود جلب کرده و سایه بلند خود را بر ورزش آسیا انداخته است.

به گزارش هواداری نیوز؛ به نقل از در حالی که پنجره چند باشگاه از جمله سرخابی‌های پایتخت در نقل و انتقالات زمستانی بسته است و بعضی از شواهد و قراین حکایت از قطعی بودن این قضیه داشته، اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایران همچنان در رأس اخبار قرار دارد. این درحالی است که برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا تمام توجه فوتبال‌دوستان را به خود جلب کرده و سایه بلند خود را بر ورزش آسیا انداخته است. با این حال نگاهی به وضعیت نقل انتقالات پنهان و آشکار فوتبال ایران در روزهای اخیر می‌اندازیم:

پرسپولیس همچنان بدون مربی

قرمزپوشان بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی، بالغ بر بیست روز است که بدون سرمربی وارد تعطیلات نیم فصل شده‌اند. این بدان معنی است که پرسپولیس بهترین زمان را  برای اندیشیدن به نقاط ضعف خود از دست داده و سرمربی جدید هنگامی به جمع قرمزپوشان اضافه خواهد شد که اکثر بازیکنان تأثیرگذار لیگ جذب باشگاه‌های دیگر شده‌اند. از طرفی مدیرعامل پرسپولیس انرژی مضاعفی برای بازگرداندن برانکو ایوانکویچ به خرج داده و طی جلساتی که با مربی حال حاضر تیم ملی عمان داشت، موفق به جذب این مربی نشد. برانکو در پاسخ به  پرسپولیس گفته است: "همه می‌دانند پرسپولیس، ایران و مردم ایران را چقدر دوست دارم. ایران کشور دوم من است. عاشق پرسپولیس و هوادارانش هستم. قلب من برای آنجا می‌تپد. متأسفم که در این زمان از نظر شخصی و خانوادگی شرایط حضور در ایران را ندارم. خاطرات و اتفاقات خوب و باشکوه از ایران و پرسپولیس دارم، دوست داشتم و دارم بار دیگر تکرار شود، ولی الان در شرایط مناسبی نیستم که به ایران بیایم. هنوز به پیشنهاد عمان و یک تیم ملی معتبر اروپایی پاسخ نداده‌ام". از طرفی میلاد سرلک هافبک تأثیرگذار قرمزپوشان نیز به علت مشمول شدن از پرسپولیس جدا شد تا او را در نیم فصل دوم در ترکیب تیم‌های نظامی ببینیم. با این حال باشگاه پرسپولیس مذاکرات جدی با عبدالکریم حسن ملی‌پوش قطر داشته و احتمالا اولین خرید زمستانی آنان خواهد بود. 

استقلال در سکوت خبری

باشگاه استقلال تهران همچون ابتدای فصل که فعالیتی زیادی در نقل و انتقالات نداشت در تعطیلات زمستانی نیز در سکوت خبری به سر می‌برد. سعید مهری اولین خروجی آنان بوده و دو لیست اعلامی از طرف سرمربی همچنان روی میز علی خطیر مدیر عامل این باشگاه است. از طرفی گفته شده است این باشگاه به طور قطعی از سه پنجره نقل و انتقالاتی محروم است. جریانی که اگر درست باشد تبدیل به شوک بزرگی برای این باشگاه شده و آبی‌پوشان مجبور هستند با بازیکنان نیم فصل اول برای قهرمانی بجنگند. موضوعی که کار آنان را سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. البته در این رابطه فرشید سمیعی عضو هیئت مدیره استقلال گفته است: استقلال بابت شکایت سه دستیار ساپینتو بدهکار بوده که بدهی آنها در مهلت قانونی پرداخت شده است، اما چون در تعطیلات سال جدید میلادی هستیم پس از به‌روز رسانی سامانه فیفا، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال باز خواهد شد و هیچ گونه مشکلی از این بابت نخواهیم داشت. با این حال با توجه به مصدومیت کوین یامگا که گفته شده است تا انتهای سال به طول خواهد انجامید و کمبودهایی که این تیم در نقاط مختلف دارد، نیاز آنان به فعالیت جدی در نقل و انتقالات زمستانی بیشتر از گذشته شده است. جذب رافائل سلیوا و شایعه بازگشت منتظر محمد و نگاهی به لیست جواد نکونام که شامل اللهیار صیادمنش، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، عارف آقاسی، امیرحسین حسین‌زاده، مجید حسینی، محمد محبی و امید نورافکن می شود، نشان از این موضوع دارد که آبی‌پوشان برای ادامه صدرنشینی برنامه ویژه‌ای دارد.

نساجی فعال‌ترین باشگاه

از باشگاه نساجی خبرهای مهمی به گوش رسیده است؛ نساجی که تابستان فاجعه آمیزی را پشت سر گذاشت و چند بازیکن تأثیرگذار خود را از دست داد و آن‌ را باید  از دلایل مهم حذف آنان از لیگ قهرمانان آسیا بدانیم، در تعطیلات نیم فصل با توپ پُر وارد بازار نقل و انتقالات شده است. در این رابطه خبرها حکایت از این موضوع دارد که مالک باشگاه نساجی مازندران قصد دارد تیمش را تقویت کند. موضوعی که شاید آنان را از انتهای جدول  جدا کرده و خطر سقوط را  از این باشگاه دور نماید. با این حال نساجی مازنداران در شرایطی که با نظر لوکاس آلکار  بازیکنانی همچون محمدرشید مظاهری، سید احمد موسوی، علی داوران، محمدرضا مهدی‌زاده و علاء عباس را از لیست خود خارج نموده، بازیکنان باکیفیتی چون سعید آقایی، علیرضا رضایی و محمدرضا حسینی  را به خدمت گرفته است و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد تا نساجی را در نیم فصل دوم متفاوت‌تر از گذشته ببینیم.

ملوان و سربازها

هرچند ملوان در نیم فصل نخست خارج از انتظار ظاهر شد و ایستادن در رتبه ششم جدول می‌تواند خبر از بازگشت آنان به روزهای طلایی بدهد اما خوشبختی آنان در لیست ستارگانی است که مشمول خدمت سربازی شده و در صورت پیوستن به این تیم، نماینده بندرانزلی را رؤیایی خواهند کرد. "هرچند حضور ستارگان به خودی خود ضمانتی برای موفقیت نیست، اما وزن آنان را ارتقاء خواهد بخشید." با این حال میلاد سرلک، محمدعمری، حبیب فرعباسی، جلال مداحی و نیما انتظاری بازیکنانی هستند که دفترچه اعزام به خدمت سربازی دریافت کرده و احتمال جذب آنان توسط باشگاه ملوان بسیار است. این در حالی است که ملوان در نیم فصل نخست در خط دروازه کاملا آسیب‌پذیر بود و مهدی تارتار هم مجبور شد یک گلر جوان را به تیمش معرفی کند، اما با اضافه  شدن حبیب فرعباسی مشکل بزرگ سرمربی ملوان در نیم فصل دوم حل خواهد شد و محمد عمری و میلاد سرلک نیز  وضعیت ملوان را کاملا دگرگون خواهند کرد.

وضعیت چند ستاره

ستاره‌ها در فوتبال نقش مهمی در کسب نتایج ایفا می‌کنند. شاید بتوان گفت فوتبال ایران وابستگی بیشتری به ستاره‌هایش داشته و هرگاه شرایط این بازیکنان ایده‌آل بوده، نتایج درخشانی حاصل شده است. اگر پرسپولیس موفق به صعود به فینال لیگ قهرمانان شد، بی‌گمان حاصل درخشش سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند و وحید امیری بود. اگر استقلال توانست در فصل بیست‌ویکم قهرمان ایران شود، بازی‌های بی‌نقص امیرحسین حسین‌زاده و سید حسین حسینی عامل اصلی این اتفاق بود. با این حال وضعیت چند ستاره فوتبال ایران در نیم فصل نامعلوم است. رامین رضائیان قصد دارد فوتبال را در خارج از ایران دنبال کند. امید نورافکن بعد از اتمام دوران مصدومیت در اندیشه ترک سپاهان است. بازیکنانی چون سعید عزت الهی، علی کریمی، الهیار صیاد منش و حتی علی قلی‌زاده وسوسه حضور درلیگ داخلی را داشته اما احساس می‌شود در انتخاب باشگاه به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. شرایطی که شاید مسیر فوتبال آنان را تغییر بدهد. 

جام‌ ملت‌ها آزمون بهترین‌ها

جام‌ملت‌های آسیا آغاز شد و ستاره‌های فوتبال قاره کهن در آن هنرنمایی می‌کنند. در حقیقت این آوردگاه آزمون بزرگی  برای بهترین‌های این قاره است تا در لابلای مسابقات سرنوشت آینده خود را رقم بزنند. چشم باشگاه‌های بزرگ آسیایی و اروپایی به جام ملت‌هایی است که با همین عنوان در آفریقا نیز در حال برگزاری می‌باشد تا در نهایت چهره‌های شاخص این تورنمنت راهی باشگاه‌های بزرگ شوند. در این بین درخشش بازیکنان داخلی نیز به آنان روحیه مضاعفی در ادامه لیگ خواهد داد. " لیگی که  مسلما فراز و نشیب فراوانی خواهد داشت." با این حال مسلما موفقیت تیم ملی فوتبال ایران و کسب عنوان قهرمانی ثبات لازم را نیز بر فوتبال ملی حاکم خواهد کرد. موضوعی که در حقیقت گمشده فوتبال ایران بوده و همواره بعد از اتمام تورنمنت‌هایی چون جام جهانی و جام ملت‌ها تبدیل به معضل بزرگ باشگاه‌ها و بازیکنان می‌شود



نظرات بگذارید...

Top