نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر ایران؛ پرحاشیه، پرگل، متفاوت

نگاهی به نیم فصل اول لیگ برتر ایران؛ پرحاشیه، پرگل، متفاوت
در حالی که روز چهارشنبه دو بازی باقیمانده هفته پانزدهم بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران برگزار خواهد شد تا پرونده لیگ در نیم فصل بسته ‌شود، استقلال تهران با کسب سی و دو امتیاز درصدر جدول ایستاد تا بار دیگر نشان بدهد فوتبال غیر قابل پیش‌بینی ‌ترین ورزش دنیاست.

به گزارش هواداری نیوز؛ به نقل از دنیای هوادار؛ در حالی که روز چهارشنبه دو بازی باقیمانده هفته پانزدهم بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران برگزار خواهد شد تا پرونده لیگ در نیم فصل بسته ‌شود، استقلال تهران با کسب سی و دو امتیاز درصدر جدول ایستاد تا بار دیگر نشان بدهد فوتبال غیر قابل پیش‌بینی ‌ترین ورزش دنیاست. با این مقدمه نگاهی به زوایای مختلف لیگ برتر در نیم فصل نخست خواهیم انداخت:

صدر در اختیار آبی‌ها

کمتر هوادار استقلال به صدرنشینی این تیم در پایان نیم فصل امیدوار بود. حتی مدیرعامل این باشگاه در ابتدای فصل رتبه چهارم یا پنجم را برای تیمش در نظر گرفته، اما شاگردان جواد نکونام توانستند با حفظ شرایط خود به این مهم دست یافته و با حاشیه امنیت بیشتری راهی فصل نقل و انتقالات زمستانی شوند.

 با این حال استقلال در تمام خطوط خود دارای نواقصی می‌باشد.  پنج تساوی این تیم برابر حریفان بیشتر از اینکه حاصل قدرت حریفان باشد نتیجه عدم تمرکز آنان در سازمان دفاعی بود. آبی‌پوشان در مسابقات ابتدای فصل، علیرغم اینکه امتیازات لازم را بدست آوردند اما به لحاظ هماهنگی در پایین‌ترین وضعیت خود قرار داشته و در دقایق پایانی بازی از سوی حریفان تحت فشار قرار می‌گرفتند.

تنها باخت استقلال نیز در هفته سوم مقابل سپاهان رقم خورد و چه بسا اگر بازی هفته پنجم آنان مقابل پرسپولیس به تعویق نمی‌افتاد، نتیجه دیگری حاصل می‌شد. با این حال جواد نکونام به داشته‌های اندک خود اعتماد کرده و هفته به هفته شرایط آبی‌پوشان بهتر شد. آنچه در مورد استقلال در نیم فصل نخست بیشتر از هر چیزی مشهود بود اینکه آبی‌پوشان پایتخت برای قهرمانی بسته نشده‌اند و بخشی از موفقیت آنان در کسب قهرمانی نیم فصل به بحران‌های ناخواسته‌ای برمی‌گردد که دو حریف جدی آنان در طول فصل با آن درگیر بودند و همین موضوع باعث تزلزل آنان شده بود تا استقلال با کسب امتیازات لازم با صدرنشینی به تعطیلات نیم فصل برود. اوضاعی که ابتدا به لحاظ روحی به آنان کمک ویژه‌ای در ادامه فصل خواهد کرد و دوم  باتوجه به تعطیلات طولانی نیم فصل به آنان فرصت ترمیم نقاط ضعف را خواهد داد.

سپاهان نمی‌خواهد قهرمان شود

اینکه سپاهان در سه هفته متوالی نتیجه را به حریفان واگذار می‌کند، کمی غیر قابل باور است. در حقیقت طلایی‌پوشان اصفهان کامل‌ترین تیم نیم فصل بوده و به لحاظ مدیریتی و اقتصادی وضعیتی به مراتب بهتر از حریفان داشتند. اما بحران انتهای فصل، آنان را علیرغم برگشت چهار امتیاز کسر شده، از صدرنشینی دور کرد و شاگردان ژوزه مورایس در رتبه دوم جدول ایستادند.

سپاهان که بهترین خط حمله نیم فصل را با زدن سی و سه گل به خود اختصاص داده، با دریافت پانزده گل بدترین خط دفاع را در جمع مدعیان داشته و این موضوع نشان از لایه‌های پنهانی دارد که هنوز برای سرمربی این تیم ناشناخته است. با این حال شنیده شده است که سرمربی این تیم از شرایط داوری شکایت داشته و به مدیرعامل باشگاه اعلام کرده است قصد جدایی از سپاهان را دارد. در حقیقت با رفتن محمدرضا ساکت از رأس هرم باشگاه سپاهان، شرایط آنان دگرگون شده و معلوم نیست در بازه زمانی نیم فصل چه اتفاقاتی برای این باشگاه رقم بخورد. گویا طلایی‌پوشان همچون چند فصل گذشته نمی‌خواهند قهرمان شوند.

پرسپولیس در اما و اگرها

پرسپولیس در پنج بازی انتهایی فصل کاملا سردرگم و بدون تاکتیک برتر بازی کرد. دو برد آخر آنان در مقابل هوادار و شمس آذر قزوین نیز حاصل بازی برتر آنان نبود. با این شرایط پرسپولیس در آستانه نیم فصل دچار اما و اگرهایی گردیده که شرایط آنان را مبهم کرده است. مشکل بزرگ قرمزپوشان در نیم فصل نخست خط حمله‌ای بود که توانایی لازم  در خصوص استفاده از موقعیت‌های بدست آمده را نداشت. در حقیقت پرسپولیس در بین پنج تیم اول جدول کمترین گل را به ثمر رسانده و دریافت ده گل از حریفان با توجه به حضور بهترین دروازبان ایران در این تیم، نشان از خط دفاعی ضعیف این تیم دارد. مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی و افت محسوس محمد حسین‌کنعانی زادگان که به نیمکت نشینی او منجر شد و همچنین عدم آمادگی فرشاد فرجی از جمله نکاتی است که از پرسپولیس فصل جاری تیمی کمتر مدعی ساخته است. در این بین به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی نیز علیرغم تجربه بالا دچار بن بست تاکتیکی شده و این نکته را می‌توان از دلایل حذف آنان از لیگ قهرمانان آسیا نیز بدانیم.

نگاهی به آمار

تعداد دویست و پنجاه و دو گل "بدون احتساب گل‌های احتمالی در دو دیدار ذوب آهن اصفهان با گل‌گهر سیرجان و فولاد خوزستان با نساجی مازندران" و میانگن دو گل در هر بازی با توجه به شرایط آمادگی تیم‌ها و وجود ورزشگاه‌های غالبا ناآماده، آمار نسبتا مناسبی می‌تواند باشد. در این بین سپاهان بهترین خط حمله را با سی و سه گل به خود اختصاص داده است. استقلال با دریافت 9 گل بهترین خط دفاع لیگ در نیم فصل را داشته است. استقلال خوزستان بیشترین باخت را با واگذاری 9 بازی از آن خود کرده است.  بیشترین برد نیم فصل نیز در اختیار سپاهان می‌باشد. فولاد خوزستان با به ثمر رساندن پنج گل ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارد.

نگاهی به وضعیت داوری

تقریبا تمام تیم‌ها درپانزده هفته  نیم فصل نخست از شرایط داوری شکایت داشته و به جرات باید گفت امتیازات بسیاری به خاطر اشتباهات سهوی داوران جابجا شده است. این موضوع نشان از آن دارد که داوری فوتبال ایران محتاج بازنگری اصولی است. باید تصریح کرد که اشاره به اشتباهات تأثیرگذار داوران به منزله تخلف و یا جانبداری آنان نیست، بلکه تکرار این اشتباهات، شبهاتی را ایجاد کرده و به تبع آن اوضاع داوری را به لحاظ مدیریت و همچنین مسائل روحی و روانی تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است. به عبارتی باید گفت: نسل جدید داوری ایران نسبت به نسل طلایی گذشته  ضعیف‌تر عمل کرده است. 

لیگ بدون ستاره

لیگ فوتبال ایران از ستاره خالی شده است. از طرفی خروجی آکادمی‌ها  و تیم‌های پایه باشگاه‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به همین دلیل هنوز هم ستاره‌های چند فصل گذشته مثل مهدی ترابی و وحید امیری بیشترین تاثیر را در کسب نتایج دارند. اگر دیده می‌شود پرسپولیس در انتهای نیم فصل صلابت گذشته را ندارد، باید دلیل اصلی آن را افت محسوس مهدی ترابی و مصدومیت وحید امیری بدانیم. این جریان در دیگر باشگاه‌ها نیز صادق است. استقلال ستاره تاثیرگذاری در ترکیب خود ندارد. حتی سپاهان پر ستاره هم نتوانسته است فوق ستاره خود را کشف کند و تک ستاره‎های سایر تیم‌ها نیز در فصل جدید از شرایط ایده‌آل دور هستند. 

نقل و انتقالات و نیازها

در حقیقت هرباشگاهی که در فصل نقل و انتقالات زمستانی بهتر عمل کند، می‌تواند نیم فصل دوم را از آن خود نماید. استقلال به جذب بازیساز نیازمند است تا بتواند در خط هافبک با شرایط بهتری ظاهر گردد" خبرها حکایت از بازگشت امید ابراهیمی به استقلال دارد." هرچند در خط دفاع نیز کامل نیست. پرسپولیس باید زوج مناسب شهاب زاهدی را جذب کند." شایعه بازگشت لوکادیا در همین راستا مطرح شده است" سپاهان بیشتر از جذب بازیکن باید ذهنیت خود را ریکاوری کند و ترافیک ستاره‌های خود را کاهش بدهد. در این بین ترکتور تبریز که در هفته‌های اخیر به لحاظ نتیجه گیری بهتر عمل کرده، اگر تمرکز خود را بیشتر به لیگ منعطف کند، ممکن است به جمع مدعیان قهرمانی اضافه شود. از طرفی چند تیم در انتهای جدول در آستانه سقوط قرار گرفته‌اند. در مورد این تیم‌ها دو نکته قابل اشاره است؛ ابتدا تفکرات مربیان آنان است که گویا با شرایط آنان خوانایی ندارد و دیگر مشکلات اقتصادی آنان است که اجازه تقویت و جذب مهره‌های مورد نظر را از آنان گرفته است. 

پرحاشیه، پرگل، متفاوت

نیم فصل نخستِ بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران پُرحاشیه، پُرگل و اندکی متفاوت بود. بیشترین حواشی مربوط به سقف بودجه می‌شود که حتی منجر به کسر امتیاز از پرسپولیس و سپاهان گردید و در حقیقت تمام لیگ را تحت الشعاع خود قرار داده بود. از طرفی دیدارهای رسمی و تدارکاتی تیم ملی، جهت حضور در جام ملت‌های آسیا و نیز برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به تعطیلی‌های بلند مدت و بی دلیل لیگ منجر گردید. با این حال تعداد گل‌ها رد و بدل شده نشان از اندیشه تهاجمی تیم‌ها داشته و به عبارتی در فصل جاری کمتر شاهد اندیشه‌های دفاعی مربیان هستیم. تفاوت عمده لیگ جاری را باید اقبال ویژه سرمربی تیم ملی به بازیکنان داخلی دانست که این موضوع به پویایی و تحول لیگ کمک شایانی کرده است.



نظرات بگذارید...

Top