نگاهی به وضعیت تیم‌ها در آستانه نیم فصل؛ ایستگاه مدعیان

نگاهی به وضعیت تیم‌ها در آستانه نیم فصل؛ ایستگاه مدعیان
هفته چهاردهم بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسید تا علیرغم چند بازی معوقه چهره مدعیان قهرمانی و همچنین قهرمان نیم فصل تا حدودی مشخص گردد.

هوادار نیوز؛ آنچه بیشتر در این چهارده هفته مشهود بود، تأثیرات مثبت و منفی سقف بودجه باشگاه‌ها بود که از طرفی شرایط ویژه‌ای به لیگ جاری بخشیده و از طرفی دیگر ساختار نادرست اقتصادی باشگاه‌های بزرگ و به ظاهر حرفه‌ای را بیشتر از گذشته نمایان ساخت. با این مقدمه نگاهی به شرایط تیم‌ها در پایان هفته چهاردهم می‌اندازیم:

استقلال و نیاز به قهرمانی نیم فصل

شاگردان جواد نکونام با توقف در برابر گل‌گهر سیرجان، جایگاه خود را در صدر جدول به خطر انداختند. آبی‌پوشان به لطف شکست سپاهان همچنان در صدر جدول ایستادند و چنانچه طلایی‌پوشان اصفهان موفق به شکست گل‌گهر در بازی معوقه هفته پنجم بشوند، صدر جدول را از آن خود خواهند کرد. با این حال آنچه در مورد استقلال فصل جدید بیشتر از هر چیزی قابل بررسی است، ضعف پنهان این تیم در تمام نقاط زمین است و باید به این موضوع مصدومیت دو مدافع تأثیرگذار آنان را نیز اضافه کرد. در واقع بازیکنان استقلال از هارمونی مناسبی به لحاظ بازیکن برخوردار نیستند و ضعف عمده آنان در نواختن ضربات آخر می‌باشد. شاگردان نکونام در اکثر بازی‌ها موقعیت‌های ویژه‌ای بدست آورده اما در محوطه هجده قدم حریفان بسیار عجولانه و مشوش عمل می‌کنند. از طرفی  ساختار دفاعی آنان به گونه‌ای است که در تقابل با بازیکنان سرعتی حریفان شکننده و ضعیف می‌باشند. تمام گل‌های دریافتی استقلال حاصل همین ضعف بزرگ یاران نکونام است که باید در نیم فصل ترمیم شود. نکته مهم دیگر در مورد استقلال فقدان بازی‌ساز است. بازیکنی که در ترافیک و پرس حریفان بتواند با ارسال پاس‌های کلیدی گره بازی را به نفع آبی پوشان باز کند. با این حال استقلال برای حفظ شرایط ایده‌آل در نیم فصل تعیین کننده دوم، نیاز به قهرمانی نیم فصل نخست دارد.

سپاهان و خودزنی

شکست سپاهان مقابل آلومینیوم اراک همان اندازه که  ناباورانه بود به همان اندازه لایه‌های پنهان تیمی را نشان داد که در فصول اخیر و در حساس‌ترین مقاطع، آنان را از قهرمانی دور کرده است. لایه‌های پنهانی که از طرفی به حضور ستاره‌های مدعی در این تیم بازمی‌گردد و از طرفی به خودزنی‌های بی‌دلیل این باشگاه مرتبط است. کافی است به چند نتیجه این تیم در هفته‌هایی که ناکام مانده است نگاهی بیاندازیم؛ شاگردان ژوزه مورایس در فاصله هفته هشتم و نهم در حالی در مقابل نساجی مازندران و ملوان امتیاز از دست دادند که قبل از آن تمامی امتیازات ممکن را  کسب نموده بودند. این جریان نشان می‌دهد که طلایی‌پوشان علیرغم داشتن شرایط فوق‌االعاده از شخصت قهرمانی دور بوده و کسب این نتایج مسیر آنان را در ادامه لیگ دشوارتر خواهد کرد. البته باید کسر چهار امتیاز حیاتی به خاطر عدم رعایت سقف بودجه را در جایگاه فعلی سپاهان دخیل بدانیم. با این حال با تمام خودزنی‌های موجود و دلایل مذکور باید سپاهان را مدعی جدی قهرمانی نیم‌فصل و حتی انتهای فصل بیست و سوم بدانیم. 

پرسپولیس همچنان امیدوار

پرسپولیس قبل از بحرانِ آسیا شرایط مناسبی در لیگ داشت. فشردگی لیگ داخلی و لیگ قهرمانان آسیا هرچند با تعطیلی لیگ همراه شد، اما به بازیکنان یحیی گل‌محمدی فشاری مضاعف آورد تا آنان در فاصله یک هفته تا نیم فصل  علیرغم داشتن یک بازی معوقه مقابل نساجی به قهرمانی نیم فصل خوش‌بین نباشند. ضعف مفرط  قرمزپوشان در نقطه‌ای است که در فصول قبل نقطه قوت آنان بود و بازیکنان خط حمله این تیم به خصوص شهاب زاهدی و نبیل باهویی در یکی دو هفته اخیر به شرایط مناسب رسیده‌اند. نکته دیگر در مورد پرسپولیس اندیشه‌های گل‌محمدی است که با حواشی مخرب تداخل پیدا کرده و اجازه گرفتن تصمیمات درست و تعیین کننده را از او گرفته است. یک بازنگری در تاکتیک تیم و اعتماد بیشتر به زوج باهویی و زاهدی و همچنین جذب یک مهاجم شش دانگ، امیدواری‌های پرسپولیس را در نیم فصل دوم زنده نگه خواهد داشت تا همچنان خود را در بین گزینه‌های اصلی قهرمانی حفظ کنند.

سرپیچ قهرمانی

در حقیقت پیچ اول قهرمانی با برگزاری هفته چهاردهم پشت سر گذاشته شد. عمق توانایی تیم‌ها و نقاط ضعف و قوت آنان مشخص شده و هر تیمی که بتواند در بازار نقل و انتقالات زمستانی موفق عمل کند، یقینا در دو پیج انتهایی قادر خواهد بود از دیگر تیم‌ها سبقت بگیرد. استقلال به لحاظ هماهنگی و حتی تاکتیک در شرایط خوبی قرار دارد اما به لحاظ بازیکن فقیر است. سپاهان در تمام آیتم‌ها غنی است اما گویا توجیه قهرمانی نشده است. پرسپولیس هرگاه از بهانه‌هایش خارج شده، بی‌نظیر بوده است و سایر مدعیان نیز اگر دچار نوسان نشوند، می‌توانند در ادامه لیگ به کورس قهرمانی برگردند. در این بین تراکتور تبریز پتانسیل ویژه‌ای برای صعود به صدر جدول دارد و ملوان در ادامه لیگ می‌تواند شگفتی‌ساز باشد.

مدعیان کم شانس

چند تیم را باید مدعیان کم شانس لیگ بیست و سوم بدانیم. تراکتور تبریز، ملوان بندر انزلی، ذوب آهن اصفهان، آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان با توجه پتانسلی که دارند و نمایش قابل قبولی که نشان داده‌اند، مدعیانی هستند که شانس بسیار اندکی برای قهرمانی در لیگ جاری داشته و در حقیقت باید به کسب سهمیه بیاندیشند و نیم نگاهی به اتفاقاتی داشته باشند که شاید وضعیت آنان را در جدول بهبود بخشیده و حتی به قهرمانی نزدیک کند.

معادلات قهرمانی

آنچه مسلم است اینکه معادلات قهرمانی را صرفا مدعیان رقم نمی‌زنند. کافی است در دو بازی معوقه سپاهان و پرسپولیس نتایجی رقم بخورد که استقلال را در پایان نیم فصل به تنهایی در صدرجدول قرار بدهد. این وضعیت در تمام مسابقات نیم فصل دوم نیز ممکن است اتفاق بیافتد. با این حال تیم‌هایی چون: تراکتور، گل‌گهر و مس رفسنجان  به لحاظ ثبات مناسب و ملوان و ذوب آهن به لحاظ انگیزه و جوانی در ترکیب نهایی لیگ تاثیرگذار خواهند بود. از طرفی در بازی‌های انتهایی فصل، ممکن است انگیزه بقا یقه مدعیان لیگ را گرفته و جدول را در منطقه قهرمانی دستخوش تغییرات غیرقابل انتظار نماید. استقلال خوزستان با متوقف کردن پرسپولیس و شکست مس رفسنجان خیز بلندی برای جدا شدن از قعر جدول برداشته و و یقینا مصاف با تیم‌هایی چون نساجی و صنعت نفت کار آسانی نخواهد بود.

ایستگاه مدعیان

دو مدعی جدی قهرمانی در هفته چهاردهم مقابل حریفان خود امتیاز از دست دادند تا این هفته را ایستگاه مدعیان بدانیم. پرسپولیس هم علیرغم پیروزی مقابل شمس آذر بیش از هر دیداری تحت فشار قرار گرفته بود و در حقیقت دو گل این تیم مقابل نماینده قزوین حاصل اشتباهات خط دفاع و دروازه‌بان این تیم بود و نه  تاکتیک برتر پرسپولیس که معمولا در فصول قبل دیده می‌شد. این بدان معنا است که از طرفی هفته پایانی نیم فصل با حساسیت ویژه‌ای برگزار خواهد شد و از طرفی ممکن است به تغییرات عمده‌ای در مثلث قهرمانی منجر گردد.

نقل و انتقالات و ابهامات

با تغییر قوانین مربوط به خدمت مقدس سربازی، لیست بازیکنان سرباز شامل تعدادی از بازیکنان تأثیرگذار باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر می‌شود: پیام نیازمند، ابوالفضل جلالی، رضا ميرزایی، میلاد سرلک،  محمد عمری، امید نورافکن بازیکنان سرشناسی هستند که احتمالا در اسفند ماه سال جاری راهی تیم‌های نظامی خواهند شد. از طرفی اکثر تیم‌ها به خصوص مدعیان قهرمانی نیاز به جذب بازیکن جهت ترمیم نقاط ضعف خود دارند. این بدان معنا است که معمای لیگ در این شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و شاید به تبع آنان وضعیت مدعیانی که در لیست اعلامی بازیکن دارند، دگرگون گردد.



نظرات بگذارید...

Top