از شرایط جدید جام ملت‌ها تا وضعیت سرخابی‌ها در نقل و انتقالات زمستانی

از شرایط جدید جام ملت‌ها تا وضعیت سرخابی‌ها در نقل و انتقالات زمستانی
با پایان یافتن سال 2023 میلادی، علاوه‌بر تحولات اجتماعی، فوتبال جهان نیز وارد مرحله جدیدی خواهد شد. فوتبال آسیا به استقبال جام‌ملت‌ها خواهد رفت. لیگ اروپا به مراحل حساس خود وارد خواهد شد و نقل و انتقالات داخلی و خارجی مناسبات جدیدی را رقم خواهد زد.

هواداری نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به حواشی مهم فوتبال ایران و جهان در چند روز گذشته خواهیم انداخت:

جام ملت‌ها و شرایط جدید

بر اساس فرمت جدید ای اف سی، کشورهای حاضر در جام ملت‌های 2023 آسیا،  26 بازیکن در فهرست نهایی خود را خواهند داشت. موضوعی که می‌تواند به نفع کشورهایی چون ایران باشد. فوتبال ایران با حضور بازیکنان آماده‌ای که در لیگ داخلی و خارجی فعالیت می‌کنند، نسبت به سایر تیم‌ها شرایط بهتری داشته و این موضوع به امیر قعله‌نویی در خصوص حضور حداکثری بازیکنان کمک شایانی خواهد کرد. باید دید سرمربی تیم ملی سه سهمیه اضافه شده را به بازیکنان باتجربه اختصاص خواهد داد یا فرصت تجربه اندوزی را به جوانان خواهد داد.

نکونام به دنبال مدافع

 استقلال در خط دفاع با مصدومیت محمدحسین مرامند و ایمان سلیمی دو بازیکن کلیدی خود، عملا  با مشکل و بحران روبرو شده است. علاوه بر این سازمان دفاعی استقلال نیز دارای ضعف‌های پنهان و آشکاری است. این موضوع باعث شده است تا نکونام در اندیشه جذب مدافع در پنجره نقل و انتقالات زمستانی باشد. در این بین خبرها حکایت از بازگشت عارف غلامی و رافائل سیلوا دارد. نکته قابل ذکر در مورد دو بازیکن مذکور اینکه غلامی و سیلوا بعد از فسخ قرارداد با استقلال با هیچ باشگاهی به توافق نرسیده‌اند و بازیکن آزاد محسوب می‌شوند. با این حال  با توجه به کمبودهای استقلال در سایر خطوط احتمالا یکی از این دو بازیکن جذب استقلال خواهد شد.

گل‌محمدی در جستجوی مهاجم

آنچه در ترکیب پرسپولیس بیشتر از هر چیزی به نظر می‌رسد اینست که شهاب زاهدی علیرغم قرار داشتن در فرم مناسب، قادر نیست به تنهایی مشکلات این تیم را در خط حمله برطرف نماید. بازیکنان مکمل  این بازیکن نیز یا در فرم مناسب نیستند و یا به درک متقابل با او نرسیده‌اند. از طرفی باید اعتراف کرد که تیم بزرگ و مدعی پرسپولیس در خط حمله از حضور مهاجم شش‌دانگ که قادر باشد از کمترین موقعیت‌ها برای گشودن دروازه حریفان بهره ببرد رنج می‌برد. در حقیقت باید گفت: شهاب زاهدی نه تنها درخط حمله پرسپولیس تنهاست که حتی بازیکنان کناری او نیز با فاصله زیادی از او حضور دارند و این موضوع وزن قرمزپوشان را در فاز حمله پایین آورده است. به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی باید در نقل و انتقالات زمستانی در جستجوی مهاجمی در حد واندازه پرسپولیس باشد.

سپاهان شاداب و سر و حال

به نظر می‌رسد بردهای پی‌درپی و پرگل طلایی پوشان اصفهان آنان را در بهترین شرایط قرار داده است و شاگردان ژوزه مورایس به قهرمانی نیم فصل بیش از پیش امیدوار شده‌اند. در این بین باید به شرایط فوق‌العاده شهریار مغانلو و رضا اسدی در خط حمله اشاره کرد. موضوعی که می‌توان آن را در تمرینات این تیم نیز ملاحظه نمود. با این حال سپاهان اصفهان با توجه به شرایط موجود، گزینه جدی قهرمانی در لیگ بیست و سوم خواهد بود و با توجه به شرایط تقریبا متزلزل سرخابی این امکان وجود دارد که طلایی پوشان چند هفته قبل از پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

درخشش عبدی در تراکتور

مهدی عبدی مهاجم تراکتور تبریز از آن دست بازیکنانی است که باید به لحاظ روحی و روانی در سطح قابل قبولی باشد تا بتواند توانایی‌های خود را بروز بدهد. مهاجم سابق پرسپولیس که مورد اعتماد یحیی گل‌محمدی قرار نگرفت، در فصل جدید راهی تبریز شد و در حال حاضر شرایط مناسبی را در این تیم دارد. با این حال  عبدی موفق شد  در هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال ایران دو بار دروازه پیکان را باز کند و تیمش را به سه امتیاز برساند. عبدی با همین نمایش به تیم هفته نیز راه یافت و در رده دوم گلزنان این لیگ قرار گرفت. روندی که شاید او را در صف مدعیان کسب کفش طلای در لیگ بیست و سوم قرار بدهد. به هرحال درخشش مهدی عبدی در تراکتور  به نفع فوتبال ملی است و در سال‌هایی که مهاجمان باتجربه تیم ملی به دوران انتهایی حضورشان در فوتبال نزدیک می‌شوند، می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای باشد. 

داستان سوپر لیگ

رئال مادرید و بارسلونا، غول‌های انکارناپذیر فوتبال اسپانیا و جهان با تأسیس سوپر لیگ در اندیشه تازه‌ای در فوتبال هستند. اما موضوع سوپر لیگ که مورد مخالفت قرار گرفته بود، به حکمیت دیوان عدالت ارجاع گردید و  این دیوان رسما تأیید کرد که شکل گرفتن سوپرلیگ قانونی است و یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود. حکمی که می‌تواند آینده فوتبال را تغییر بدهد. اکنون باید دید اقدام بعدی مؤسسان چه خواهد بود. باشگاه‌هایی چون: بوروسیا دورتموند، بایرین مونیخ، اتلتیکو مادرید، با برگزاری سوپر لیگ مخالف هستند و معتقدند این لیگ صرفا به نفع باشگاه‌های ثروتمند است. اما مؤسسان لیگ برخلاف آنان اظهار نظرکرده‌ و معتقدند: این لیگ باعث پیشرفت باشگاه‌های کوچک‌تر نیز خواهد شد و به جذابیت فوتبال کمک بزرگی خواهد کرد.



نظرات بگذارید...

Top