اخلاق و فرهنگ در کشتی

اخلاق و فرهنگ در کشتی
نشست خبری جشنواره پهلوانان کوچک باحضور سردار اکبر پاکزاد مشاور استاندار و شهردار اصفهان، حاج آقا مهروری پور رئیس کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان، علیرضا خاکسار معاون آقای کمال حیدری معاونت فرهنگی،اجتماعی شهرداری اصفهان، مصطفی میرزائی رئیس هیاُت کشتی استان اصفهان و مجتبی قپانچی سرپرست مسابقات و جشنواره پهلوانان کوچک در خانه کشتی اصفهان برگزار شد.

اصغر قلندری/ به گزارش هواداری نیوز؛ در این نشست که برخی از نمایندگان رسانه ها نیز حضور داشتند ابتدا سردار پاکزاد با اشاره به ۶۲ کشتی گیر شهید که با صلابت و پایداری در راه صیانت وحفظ سرزمین مقدس ایران اسلامی حماسه آفریدند و َجان خود را فدا کردند، پیرامون حرکت کم نظیر هیاُت کشتی استان اصفهان که مبادرت به برگزاری جشنواره پهلوانان های کوچک با شرکت بیش از دو هزار کشتی گیر شدکه می تواندالگو وتجربه ای باشد برای سایر استان‌ها سخن گفت و افزود: پرداختن به پایه کشتی، تضمینی است برای پشتوانه سازی تیم های بزرگسالان که روی پیراهنشان نام مقدس ایران نقش بسته است و یک حرکت فرهنگی ورزشی بسیار پسندیده ای است که به برکت هم اندیشی با رئیس کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان و همت دکتر میرزائی رئیس هیاُت کشتی استان و زیرمجموعه کاردان و تلاشگرشان برای اولین بار در اصفهان به اجرا در آمد. کشتی یک حرکت مقدسی است که ریشه در صفات پهلوانی دارد واز جمله ورزش‌های مردمی است ، تواضع و فروتنی، احترام به پیش کسوتان و خانواده را به همراه دارد ، باعث افزایش ایمان و اعتقادات دینی و مذهبی می شود که نمونه بارز آن جهان پهلوان تختی و شهید ابراهیم هادی و... هستند که عاشق کشورشان بودند.
سپس حجت‌الاسلام حاج آقا مهروری پور رئیس کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت‌های ویژه هیاُت کشتی که در راستای ارتقاء جایگاه کشتی دیار نصف‌جهان، یاد وخاطره کشتی گیران شهید گرامی داشته شد افزود؛ سرانه ورزش ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار کم است و نیاز به توجه بیشتر در این زمینه دارد، که اگر سرانه ورزشی ارتقا پیدا کند، مردم از نشاط و شادابی بیشتری در اجتماع برخوردار می شوند. شورای شهر بدنبال ۲ موضوع است، اول اینکه به امکانات ورزشی برای سلامت ارزان دست پیدا کندکه شورا با کمک سازمان فرهنگی ورزشی واجتماعی شهرداری با دو شعار دسترسی به سلامت ارزان و ایجاد نشاط وشادابی این وظیفه خطیر را برعهده گرفته است تا به احیای ورزش بپردازد که اگر پیگیر فعالیت‌های ورزش و تربیت بدنی باشیم خیلی از مشکلات فعلی که شرایط خوبی در ورزش ندارد حل خواهد شد، که ازآنجمله مشکلات روحی است. لذا باید در این حرکت مردمی از همه سود ببریم و تلاش کنیم در عرصه ورزش شهری با همراهی تمام دستگاه ها، ورزش تربیتی، همگانی،قهرمانی و حرفه‌ای به ویژه ورزش تربیتی و حرکتی و تفریحات سالم را توسعه ببخشیم که این ها شاخص عملکردمان در برنامه تدوینی و برنامه ۱۴۱۰ پیش بینی شده است و در این راستا اقداماتی هم باید انجام پذیرد. اقدامات ما، همراه شدن با هیاُت های ورزشی درسطح شهر بوده تابرحسب وظیفه حقوقی وعلاقه شهری در خدمت جامعه باشیم و سعی می کنیم با جامعه ورزش به ویژه هیاُت های ورزشی دیدار کنیم، خصوصاً در رابطه با تعاملات با دستگاه های مرتبط نگاه ویژه ای به ورزش ملی در میادین بین المللی داریم که دوستان سعی دارند مسابقات با نام و یاد کشتی گیران شهید و قهرمانان اصفهان نامگذاری شود.
وی با اشاره به عملکرد خوب هیاُت کشتی استان اصفهان که با همت دکتر مصطفی میرزائی رئیس هیاُت به سرانجام رسیده گفت: خوشبختانه هیاُت کشتی استان راه رشد و توسعه در پیش گرفته که توجه به کار استعداد یابی واستعداد پروری از آنجمله است و خانواده ها به جامعه کشتی اعتماد بیشتری پیدا کرده اند که در جشنواره پهلوانان کوچک شاهد بودیم که خانواده ها در سالن پیروزی اجتماع کرده و فرزندان دلبندشان را مورد تشویق قرار دادند که نشان می دهدبه آینده فرزندانشان در عرصه پيکار های کشوری ، آسیایی و جهانی امیدوارند تا مثل چهره های درخشان کشتی باعث افتخار و سربلندی نام ایران اسلامی باشند و پرچم مقدس کشورمان را در میادین بزرگ جهانی به اهتزاز در آوردند که یقین دارم اینگونه خواهد شد. با توجه به این همراهی گسترده خانواده ها بدنبال آن هستیم تا این روند را در سالهای آتی تداوم ببخشیم تا چهره های ناب در عرصه ملی داشته باشیم زیرا ورزش ایرانی، مرام ومنش پهلوانی را رواج می دهد.  این جشنواره با یاد کودکان مظلوم غزه که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند نامگذاری شده که انشاالله مردم غزه به زودی پرچم فلسطین را بالای سر خواهند برد.
خاکسار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در سخنانی اظهار کرد: در شورای شهر اولین اقدام پیرامون ۴۰ روزه پایانی تابستان بود و با تعامل با دستگاه های مرتبط تصمیم گرفته شد درفضای ورزش نشاط وشادابی را درسطح شهر بیشتر کنیم که عمدتاً در محلات کارآیی بیشتری خواهد داشت، به همین خاطر تفاهم نامه ای با آموزش وپرورش داشتیم که گام اول به روزهای تابستان اختصاص داده شد تا فضای ورزش و نشاط و ‌شادی دانش آموزان در محلات با درگیر کردن ۹۵ مدرسه، این اتفاق خوب رخ داد، ضمن اینکه ۹ تکیه و مسجد خدمات ارزشمندی را به ورزش اصفهان کردند. گام بعدی در دسترس بودن و ارزان بودن ورزش در محلات است که طراحی شده و با استفاده از هیأت های ورزشی که وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده اند با کمک های آنان و با اطلاع رسانی در مورد محلات شهر توانسته ایم به جامعه بیشتر کمک کنیم و در خدمت شهروندان عزیز اصفهانی باشیم .
خاکسار به نگاه سوم اشاره کرد و گفت: نگاه بعدی استفاده از ظرفیت ها است که درمانگاه ها و تکیه ها می توانند در تمام نقاط شهر ما را یاری کنند تا از سرانه ورزشی استفاده بیشتری به عمل آوریم و در جذب کودکان و نونهالان گامی اساسی برداریم. درحال حاضر هدف توسعه فرهنگ در ورزش پهلوانی و قهرمانی است که در بحث کشتی ( پهلوانان کوچک ) مطرح شدو همان طور که رئیس کمیسیون ورزش شورای اسلامی اظهار کردند، وظیفه می دانیم در این راستا گام های سازنده و اساسی برداریم و با تمام قوا نگاهمان به ارزش‌های پهلوانی و قهرمانی باشد که از بُعد اجتماعی وتبلیغاتی کار با ورزش کشتی را بطور دقیق دنبال کنیم و به خانواده ها معرفی نمائیم تا بدانند، فرزندانشان می توانند در این رشته در بالابردن ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی در ورزش کشتی حرکت های مثبتی داشته باشند.
مصطفی میرزائی رئیس هیاُت کشتی استان اصفهان نیز ضمن تشکر ازحاج آقا مهروری پور که طراح جشنواره پهلوانان کوچک بودند گفت : طی چهار سالی که درخدمت جامعه ورزش و بزرگان کشتی بودیم، در بحث عمرانی دو سال به عنوان هیاُت نمونه ایران انتخاب شدیم و بالغ بر ۱۶ خانه کشتی در سطح استان احداث و ترمیم کردیم، چرا که اعتقاد هیئت رئیسه براین است که تعداد کشتی گیران را باید با کیفیت خوب افزایش دهیم و پس از کشف استعدادهای ناب و تمرینات منظم و مستمر در مسابقات شرکت کنیم. در مسابقات استعدادهای برتر ۱۰ کشتی گیر از اصفهان به تیم های ملی دعوت شدند. اما باید اذعان کنم روزی که هیأت را تحویل گرفتم تعداد ورزشکاران بیمه شده ۱۶۰۰ نفر بودکه امروز بالغ بر ۱۲ هزار کشتی گیر بیمه شده در کشتی داریم و فعالیت اکثر شهرستانها چندین برابر شده است. لکن بحث مهمی که مّد نظر هیأت می باشد، فرهنگ سازی در کشتی است که معتقدیم قهرمانی روزی به پایان می رسد اما نام کشتی گیر با اخلاق و مردمی در اذهان عمومی باقی می ماند.
رئیس هیاُت کشتی استان اصفهان افزود: کشتی ورزش ارزش هاست ، ورزش ایثارو فداکاری است و در جامعه ورزشی همواره در خط مقدم بوده که نمونه بارز آن حضور قهرمانان و کشتی گیران در جبهه های هشت سال دفاع مقدس است که جان خود را در راه حفظ و حراست از میهن عزیزمان فدا کردند و بیشترین شهید و جانباز از اصفهان بود که افتخاری است برای جامعه کشتی اصفهان. در بحث جشنواره مسابقات پهلوانان کوچک، پیش از این هم مسابقاتی در مازندران و تهران برگزار شده بود، اما بدون اغراق باید بگویم به بزرگی و عظمت مسابقات پهلوانان کوچک اصفهان نبوده که برای اولین بار در حضور امیرحسین زارع قهرمان جهان و المپیک و استاد هادی عامل گزارشگر توانمند کشتی ایران در دو روز پنجشنبه وجمعه ۲ هزار کشتی‌گیر نونهال ونوجوان روی باسکول رفتند و بر روی ۸ تشک به رقابت پرداختند. که در پایان به نفرات اول تا سوم کارت هدیه بالای یک میلیون اهدا شد.
وی در پایان گفت: حاصل زیر ساخت های دو سال اخیر هیأت کشتی اصفهان در رده سنی جوانان کسب مقام سوم برادران دودقلو مهدی و ابوالفضل آتش بس در استعدادهای برتر و مسابقات آموزشگاه های کشور ، کسب مقام سوم ظاهر دوست در کشتی فرنگی استعدادهای برتر آموزشگاه ها به مدال برنز دست یافت و امینی و ایرانزاد به فینال استعدادهای برتر راه یافتند که رنگ مدالشان نقره ای شد.
امیر محمد سعادت در مسابقات پهلوانی کشور نایب قهرمان شد، مضاف براینکه کیاوش ذاکری پسر علیرضا و نوه ( مرحوم داریوش ذاکری قهرمان آسیا) با مربیگری پدر خود مقام سوم را کسب کرد که از افتخارات هیأت کشتی استان اصفهان در ماه های اخیر بوده ودر جشنواره پهلوانان کوچک از آنها با اهداء جوایز تجلیل به عمل آمد.

مصطفی میرزائی رئیس هیاُت کشتی استان اصفهان نیز ضمن تشکر از حجت‌الاسلام مهروری پور که طراح جشنواره پهلوانان کوچک بودند گفت : طی چهار سالی که درخدمت جامعه ورزش و بزرگان کشتی بودیم، در بحث عمرانی دو سال به عنوان هیاُت نمونه ایران انتخاب شدیم و بالغ بر ۱۶ خانه کشتی در سطح استان ترمیم ویا احداث کردیم. اعتقاد هیئت رئیسه براین است که تعداد کشتی گیران را در کشتی آزاد و فرنگی با کیفیت خوب افزایش دهیم که به فضل الهی پس از کشف استعدادهای ناب و تمرینات منظم و مستمر در مسابقات استعدادهای برتر ۱۰ کشتی گیر از اصفهان به تیم های ملی دعوت شدند .
مصطفی میرزائی در ادامه سخنان خود گفت: روزی که هیأت را تحویل گرفتیم تعداد ورزشکاران بیمه شده ۱۶۰۰ نفر بودکه امروز بالغ بر ۱۲ هزار کشتی گیر بیمه شده در کشتی داریم و خدا را شکر فعالیت اکثر شهرستانها چندین برابر شده است.  از بحث های مهمی که مّد نظر هیأت بوده و هست، فرهنگ سازی در کشتی است که معتقدیم قهرمانی روزی به پایان می رسد اما نام کشتی گیر با اخلاق و مردمی در اذهان عمومی باقی می ماند، زیرا ورزش کشتی ورزش ارزش هاست ، ورزش ایثار و فداکاری است و در جامعه ورزشی همواره در خط مقدم بوده که نمونه بارز آن حضور قهرمانان و کشتی گیران در جبهه های هشت سال دفاع مقدس است که جان خود را در راه حفظ و حراست از میهن عزیزمان فدا کردند و بیشترین شهید و جانباز را از اصفهان داشتیم که افتخاری است برای جامعه کشتی نصف جهان.
وی در پایان با اشاره به جشنواره مسابقات پهلوانان کوچک گفت: پیش از این هم مسابقاتی در مازندران و تهران برگزار شده بود، اما بدون اغراق باید بگویم به بزرگی وعظمت مسابقات پهلوانان کوچک اصفهان نبوده که برای اولین بار در حضور امیرحسین زارع قهرمان جهان و المپیک و استاد هادی عامل گزارشگر توانمند کشتی ایران طی دو روز پنجشنبه وجمعه ۲ هزار کشتی‌گیر نونهال ونوجوان روی باسکول رفتند و بر روی ۸ تشک به رقابت پرداختند. که در پایان به نفرات اول تا سوم کارت هدیه بالای یک میلیون اهدا شد. ضمن اینکه حاصل زیر ساخت های دو سال اخیر هیأت کشتی چشمگیر بوده از جمله در رده سنی جوانان برادران دوقلو مهدی و ابوالفضل آتش بس در مسابقات استعدادهای برتر و مسابقات آموزشگاه های کشور روی سکو رفتند، ظاهر دوست در کشتی فرنگی استعدادهای برتر و آموزشگاه ها به مدال برنز دست یافت،امینی وایرانزاد به فینال استعدادهای برتر راه یافتند که رنگ مدالشان نقره ای شد، امیر محمد سعادت در مسابقات پهلوانی کشور نایب قهرمان شد، کیاوش ذاکری پسر علیرضا و نوه (مرحوم داریوش ذاکری قهرمان آسیا) با مربیگری پدرخود مقام سوم را کسب کرد که از افتخارات هیأت کشتی اصفهان در ماه های اخیر بوده ودر جشنواره پهلوانان کوچک از آنها تجلیل بعمل آمد.



نظرات بگذارید...

Top