غرق در بحران!

غرق در بحران!
اوضاع و احوال باشگاه استقلال به‌عنوان پرافتخارترین باشگاه ایران در آسیا در فصول گذشته متزلزل، ک‌ثبات و متغیر بوده است. این در حالی است که دامنۀ هواداری این باشگاه همچون رقیب سنتی خود از ایران فراتر رفته و حتی در کشورهایی که به لحاظ فوتبال رقیب ایران محسوب می‌شوند، طرفداران بی‌شماری را به خود اختصاص داده است.

حسن صانعی‌پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به وضعیت این باشگاه در فصل اخیر فوتبال ایران خواهیم انداخت:

سرمایه ارزشمند

بی‌گمان دو باشگاه بزرگ ایران سرمایه غنی و ارزشمند ورزش این کشور محسوب می‌شوند. سرمایه و ثروتی که پتانسیل ویژه‌ای برای مانور‌های تبلیغاتی، ورزشی، فرهنگی و حتی سیاسی دارند. به جرأت باید گفت؛ ایران با داشتن این دو باشگاه می‌تواند براحتی کارآفرینی کرده و فرهنگ ناب ایران را به دیگر کشورها صادر نماید. حتی گاهی معادلات سیاسی نیز در سایه این دو سرمایه می‌تواند به نفع ایران دستخوش تغییرات شود. اما آنچه تا به امروز اتفاق افتاد مهجوریت یا مظلومیت ندانسته‌ای است که ثمرات سوء آن را در دو باشگاه به ویژه استقلال مشاهده می‌کنیم.

مدیریت

آنچه مشهود است اینکه؛ مدیریت استقلال همچنان دولتی بوده و چنین شیوه مدیریتی قاعدتا نمی‌تواند موفق باشد. آنچه گاهی در قالب موفقیت در این باشگاه و رقیب سنتی اش مشاهده شده و می‌شود، تمایلات احساسی است که در بعضی موارد از مراودات ورزشی خارج شده و با تفکرات آماتوری به کار خود ادامه داده است. «علی خطیر» -مدیرعامل استقلال- که در سمت معاونت باشگاه نیز فعالیت داشته، اعتقاد ویژه‌ای به قانون‌مداری(!) داشته و همین موضوع باعث شد آبی‌پوشان به گواه سازمان خصوصی سازی سقف تعیین شده قراردادها را بیشتر از باشگاه‌های دیگر رعایت کنند و این نکته علیرغم اینکه به لحاظ رعایت قانون قابل پذیرش است، به لحاظ عرفی و آنچه مربوط به حساسیت‌های هواداری و حتی مناسبات باشگاهی می‌شود، ضربه بزرگی به این باشگاه زده است. جایی که از لیست جواد نکونام صرفا دو بازیکن جذب این باشگاه شده‌اند. بنابراین نباید از مدیرعامل استقلال موفقیت زودهنگام را انتظار داشت و با این شیوه و مِتُد مدیریتی، هواداران استقلال برای رسیدن به قله فوتبال ایران باید صبورتر باشند. هرچند تا به امروز فاجعه‌ای بزرگ را در مدیریت باشگاه استقلال رقم زده است.

کادر فنی

دو نکته مهم در مورد کادر فنی استقلال قابل ذکر است: ابتدا اینکه جواد نکونام به گواه آنچه در زمان حضور وی در فولاد خوزستان رخ داد، توانایی‌های ویژه‌ای را داراست که می تواند به بهبود اوضاع تیم استقلال کمک شایانی نماید. نکته دوم که در مورد تمام سرمربیان استقلال صادق است، انتخاب دستیاران است. جو باشگاهی چون استقلال نیاز جواد نکونام به دستیاران آشنا با این جو را ضروری کرده و حضور دستیار خارجی نیز از بدیهیات مربی جوانی چون نکونام خواهد بود. با این حال محمد نوازی، کیانوش رحمتی و مهدی هاشمی نسب با فرهنگ استقلال آشنایی داشته و بهزاد غلامپور به جهت حضور در نیمکت تیم رقیب و حضور بلند مدت به عنوان مربی دروازبانان استقلال با ریز درشت مسایل مبتلا به استقلال آشنا بوده و شاید هارمونی ایجاد شده در تیم فنی استقلال از دلایل ویژه شروع غیرقابل انتظار و مناسب آبی‌پوشان در دو هفته نخست لیگ بیست و سوم باشد. اما آنچه احتمال دارد در ادامه راه به استقلال ضربه بزند، مدیریت بازیکنانی است که یا جو استقلال را تجربه نکرده‌اند و یا نوسانات زیادی در طول یک فصل خواهند داشت. موضوعی که باید مورد توجه کادر فنی به ویژه جواد نکونام در ادامه فصل به خصوص در سه بازی پیش رو قرار بگیرد.

هواداران

هواداران فوتبال ایران کمی عجول‌تر از هواداران دیگر کشورها هستند. در این بین هواداران متعصب استقلال به لحاظ عدم موفقیت تیمشان در فصول اخیر در مقابل موفقت‌های پی در پی حریف سنتی، برای رسیدن به قهرمانی لحظه شماری کرده و هیچ جریان مخالفی را برنمی‌تابند. این موضوع تبدیل به پاشنه آشیل استقلال به خصوص فصول اخیر شده و حتی در فصل بیست و یکم که با قهرمانی این باشگاه همراه بود نیز در مواقع ناکامی در قالب اعترضات احساسی هواداران قابل مشاهده بود. بسیاری از هواداران این تیم از دوگانگی مفرطی سخن می‌گویند که باید موشکافانه بدان نگریست. اغلب طرفداران پیکان انتقادات خود را به طرف متولیان ورزش و فوتبال متوجه کرده و معتقد به بعضی از تبعیض‌ها هستند. این در حالی است که رمز موفقیت استقلال که در باشگاه رقیب نیز در سنوات گذشته تجربه شده است، اتحاد و صبوری خواهد بود. قدر مسلم اینکه توان مالی باشگاه به لحاظ کسب درآمد و داشتن بدهی‌های کلان اقتضا می‌کند، درعوض خریدهای گران قیمت به جوانان آینده دار اعتماد کرده و هرچند باشگاهی چون استقلال نباید در موضع ضعف قرار بگیرد اما با برنامه ریزی درست می‌تواند به موفقیت پایدار برسد.  

متولی مشترک

حساسیت‌هایی که لازم است توسط متولی مشترک رعایت گردد شامل نگاه عادلانه‌ای است که گاهی مورد تردید قرار گرفته است. البته اداره باشگاه‌های دولتی از جمله استقلال از وظایف دولت نیست اما تعیین تکلیف آنان واجب و ضروری است. آنچه تعارضات کنونی را دامن زده است، همین بلاتکلیفی محضی است که در چرخه خصوصی سازی قرار گرفته و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت به ثمر برسد. از جمله مواردی که باید در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وسواس بیشتری مورد توجه قرار بگیرد، هزینه‌هایی است که گاهی از اختیار مدیران دو باشگاه خارج شده و آنان را به بیراهه می‌برد. حرکت یکسان و موازی دو باشگاه نیز از مواردی است که گاهی شائبه‎‌هایی در آن بوجود آمده است. تفاوت سقف قراردادها نیز در مورد استقلال و پرسپولیس که یکی در لیگ داخلی فعالیت خواهد داشت و دیگری علاوه بر لیگ داخلی در لیگ قهرمانان نیز بازی خواهد کرد، هرچند به جهت رعایت اولویت‌ها اشکالی برآن وارد نیست، اما به یقین مسیر استقلال را برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا  با توجه به اعتبار ویژه این باشگاه در این لیگ، دشوارتر خواهد کرد و این موضوع از مواردی است که باید متولی مشترک کارشناسانه تر بدان بپردازد.

پیشینه و اصالت

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اگر دارای پیشینه و اصالت نبودند و پشتوانه مردمی نداشتند همچون بسیاری از باشگاه‌های ایرانی منحل و یا به دسته‌های پایین‌تر سقوط می‌کردند. در این بین افتخارات آسیایی استقلال که این باشگاه را در بین پرافتخارترین باشگاه‌های آسیا قرار داده است، نباید به فراوشی سپرده شود. نوسانات عجیب و منحصربه فردی که این باشگاه در دهه اخیر داشته، نگرانی مفرط هواداران این تیم را به همراه داشته و قاعدتا شور و نشاط حاصل از زیبایی‌های فوتبال را از آنان گرفته است. دیرزمانی نیست که ورزشگاه بزرگ آزادی در بازی‌های باشگاهی داخلی و آسیایی مملو از هوادارانی می‌شد که یک فصل رقابت و هیجان را در کنارهم تجربه می‌کردند. مسلما این اصالت و پیشینه است که باشگاهی چون استقلال را تبدیل به باشگاهی مورد توجه و انکار ناپذیر،  تحت عنوان غول آسیا کرده و یقینا این پتانسیل فرصت بزرگ فوتبال ایران در رقابت‌های بین المللی بوده و خواهد بود. 

پیش فصل

قانون سقف قراردادها هرچند می‌تواند از ریخت و پاش‌های هرساله جلوگیری نماید، اما اجرای نادرست و بدون برنامه آن شیرازه باشگاهی چون استقلال را برهم زده است. این داستان در مورد دیگر باشگاه‌ها و حتی پرسپولیس هم صادق است. قانون ممنوعیت جذب بازیکن قرضی هم که در نیمه راه حذف گردید نیز شرایط استقلال را بحرانی تر نمود. محمد محبی و مهدی قائدی دوبازیکن شاخص این تیم نیز به دلیل خالی بودن حساب باشگاه حفظ نشدند. لیست سرمربی به سرانجام نرسید و دستیاران خارجی دیر به مجموعه اضافه شدند و تدارک استقلال به ناقص‌ترین وجه ممکن برگزار گردید. در حقیقت باید گفت استقلال ضعیف‌ترین پیش فصل تاریخ خود را تجربه کرد و موضوع حذف از آسیا و کسب مجوز حرفه‌ای نیز تمرکز باشگاه را برهم زد و کادر فنی از کمبودهای موجود سخن می‌گفت و بازیکنان از عدم پرداخت حق و حقوقات گذشته و حال خود شکایت داشته و حتی دست به اعتصاب زدند. پیش فصلی که خبر از شرایط سخت استقلال در لیگ داده و علیرغم دو برد روحیه بخش ابتدای فصل، ترس پنهانی را در دل هواداران  این تیم در خصوص رویارویی با مدعیان قهرمانی ایجاد کرده است.  

لیگ بیست وسوم

قرعه لیگ بیست و سوم برای استقلال طوری رقم خورده است که قبل از هفته دهم با سپاهان و پرسپولیس دو مدعی قهرمانی روبرو خواهد شد و اگر درمقابل آنان بازنده نباشد، با کسب امتیازات کامل از دیگر بازی‌ها می‌تواند در کورس قهرمانی باقی بماند. اما موضوع مهمی که در طول فصل ممکن است موجب توقف روند استقلال در لیگ برتر شود، نیمکت ضعیف این تیم در مقایسه با مدعیان قهرمانی است که در صورت بروزمحرومیت‌ها و مصدومیت‌ها دست جواد نکونام  در بازی‌های پیش رو به خصوص بازی‌های سرنوشت ساز خالی خواهد شد. از طرفی آنچه از تصمیمات باشگاه به ذهن متبادر می‌گردد اینکه خریدهای بزرگ از برنامه آنان حذف شده و با عنوان کردن این موضوع که استقلال برای قهرمانی بسته نشده است سعی دارند بار روانی از روی کادر فنی برداشته شود. این در حالی است که هوادار استقلال هرگز این موضوع را نپذیرفته و در صورت ناکامی و تکرار آن فشار مضاعفی به باشگاه و کادر فنی و بازیکنان وارد خواهند کرد. جریانی که شاید بعد از دربی هفته پنجم سکوها را در مقابل مدیریت قرار بدهد و به کلی استقلال را از کورس قهرمانی دور نماید.

آیا استقلال می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

برخلاف انتظار استقلال لیگ را نسبت به حریف سنتی بهتر شروع کرده و نظم دور از انتظاری را به خصوص در بازی با صنعت نفت آبادان از خود نشان داده است. این تیم دغدغه بازی‌های آسیایی را  ندارد. کادرفنی متقاعد شده است تا نیم فصل بازیکنی به جمع آنان اضافه نخواهد شد. از طرفی شرایط انگیزشی در تیم ایجاد شده و پرداختی‌هایی نیز جسته و گریخته انجام گردیده است. بنابراین استقلال نمی‌تواند مدعی نباشد و آنچه در فعل و انفعالات این تیم در تمرینات و مسابقات دیده می‌شود، نشان از این موضوع دارد که بازیکنان این تیم به هیچ عنوان قصد ندارند میدان را به نفع حریفان خالی کنند. به همین علت و همچنین مطالبه همیشگی هواداران این تیم، قهرمانی لیگ بیست و سوم برای آبی پوشان هرچند سخت خواهد بود اما  دور از دسترس نیست و چه بسا جوانان این تیم دست به کار بزرگی زده و از انرژی مثبت هواداران و شخصیت قهرمانی استقلال استفاده کرده و صدر جدول را از آن خود کنند. جریانی که عکس آن نیز صادق بوده و  نگرانی هواداران این تیم را در برداشته است. 



نظرات بگذارید...

Top