و حالا قصه قهرمانی؛ یک قدم تا جام هجدهم

و حالا قصه قهرمانی؛ یک قدم تا جام هجدهم
نمایش دلپذیر تیم ملی فوتبال، مقابل ژاپن، تمام ایران را به قهرمانی امیدوار کرد. شاگردان امیر قلعه نویی که در نیمه دوم متحول شده بودند، توانستند در تمام لحظات بازی تیم برتر میدان باشند و موقعیت‌های فراوانی را روی دروازه سامورایی‌ها ایجاد کنند و درنهایت با پنالتی دقایق انتهایی علیرضا جهانبخش به جمع چهار تیم برتر جام پیوستند.

به گزارش هواداری نیوز به نقل از دنیای هوادار؛ نمایش دلپذیر تیم ملی فوتبال، مقابل ژاپن، تمام ایران را به قهرمانی امیدوار کرد. شاگردان امیر قلعه نویی که در نیمه دوم متحول شده بودند، توانستند در تمام لحظات بازی تیم برتر میدان باشند و موقعیت‌های فراوانی را روی دروازه سامورایی‌ها ایجاد کنند و درنهایت با پنالتی دقایق انتهایی علیرضا جهانبخش به جمع چهار تیم برتر جام پیوستند. در این شماره نگاهی به شرایط  تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی جام هجدهم خواهیم انداخت:

دوئل با قطر

قطر مدافع عنوان قهرمانی، با شکست ازبکستان موفق شد حریف ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های 2023 بشود. قطر به لحاظ شرایط تیمی آنقدر قدرتمند نیست که بتواند حریفی سرسخت برای ایران باشد. اما این تیم با تدارکی مناسب و با استفاده از شرایط میزبانی قصد دارد برای دومین دوره پیاپی راهی فینال شود. ستاره این تیم اکرم عفیف است که با دوندگی بالا و تکنیک مناسب، نظمی در خور توجهی به این تیم داده و عنابی پوشان آسیا درخط حمله دلخوش به حرکات معزعلی هستند. با این حال قطر را می توان حریفِ سهل و ممتنع ایران در این مرحله بدانیم. آسان به این خاطر که این تیم اغلب در برابر ایران مغلوب بوده و سخت بدان معنا که آنان با سرمربی نام آشنای خود یکدست و با کمترین اشتباه ممکن بازی می‌کنند. دوئل با قطر آن هم در کشور میزبان برای بازیکنان ایران که با غیرت و توانایی‌های فوق‌العاده خود توانستند نسخه سامورایی‌ها را بپیچند، کار آنچنان سختی نخواهد بود.

دلایل شکست ژاپن

میزان کیفیت و قدرت ژاپن بعد از رویارویی با تیم ملی عراق مشخص گردید تا حریفان بعدی با شجاعت بیشتری مقابل این تیم صف آرایی کنند. در حقیقت تابوی شکست ناپذیری سامورایی‌ها که در مسابقات تدارکاتی فوق العاده ظاهر شده بودند توسط عراقی‌ها شکست و این تیم به اندازه‌ای که نشان داده بود، قدرتمند ظاهر نگردید. با این حال گذر از ژاپن در هر حالتی نباید کار آسانی باشد. سامورایی‌ها هر اندازه در مقوله دفاع ضعیف عمل کرده بودند در انتقال دفاع به حمله موفق نشان دادند. از طرفی به نظر می‌رسید بازیکنان ایران به درستی در خصوص این بازی توجیه شده و غیبت مهدی طارمی برای آنان تبدیل به انگیزه مضاعفی شده بود تا در نهایت با پاس حرفه‌ای سردار آزمون و ضربه مهار نشدنی محمد محبی شرایط بازی به نفع ایران پیش برود. در نگاهی دیگر باید گفت: ترکیب ایران هارمونی فوق‌العاده‌ای به خصوص در نیمه دوم پیدا کرده و تمام روزنه‌های موجود برای نفوذ ژاپنی‌ها بسته شده بود. ژاپن بعد از به ثمررساندن گل سعی داشت با آرام کردن بازی، ایران را در زمین خودی اسیر کند و به گل‌های بعدی برسد، اما تمام حمله‌های شاگردان امیر قلعه نویی خطرناک و زهردار بود و این موضوع شیرازه تیمی را برهم ریخت که داعیه قهرمانی جهان را دارد.

نوسان خطرناک بازیکنان

آنچه در نیمه نهایی ممکن است شرایط را برای تیم ایران در برابر قطر سخت نماید، نوسان خطرناکی است که بازیکنان ایران دارند. بازیکنان تیم ملی ایران در برابر سوریه و حتی بازی‌های مرحله گروهی "علیرغم برد" پر اشتباه و پُر فراز و نشیب ظاهر شدند و به جرات می‌توان گفت: بهترین نمایش آنان درجام هجدهم، چهل و پنج دقیقه دوم بازی با ژاپن بود که بی‌نقص، کم اشتباه و تاکتیک پذیر مقابل سامورایی‌ها صف آرایی کردند. این نوسان احتمالی همان پاشنه آشیلی می‌باشد  که ممکن است در نیمه نهایی و احتمالا فینال بازی روان و تهاجمی ایران را تحت الشعاع قرار داده و به اتفاقات و اشتباهات نابخشودنی منجر گردد.

ریکاوری ذهنی مناسب

بعد از سوت پایان بازی با ژاپن و شادی صعود در رختکن، بازیکنان ایران محتاج به ریکاوری ذهنی مناسب هستند. تاریخ نشان داده است بازیکنان ایران بعد از هر شکست و یا پیروزی داخل حواشی و یا غرور کاذبی می‌شوند که منجر به نتایج غیرقابل باور بعدی گردیده است. قطر تیمی نیست که بتواند در نیمه نهایی سد راه ایران برای رسیدن به فینال شود. این تیم در تمام نقاط زمین دارای ضعف بوده و چنانچه  شاگردان امیر قلعه نویی شرایط بازی نیمه دوم ایران و ژاپن  را داشته باشند، براحتی  از سد قطر میزبان خواهند گذشت. در نقطه مقابل می‌توان تصور کرد که تفکر و تصور از پیش برنده بودن، ممکن است قدرت ذهن و حرکت ساق‌های آنان را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده و حسرت دوباره‌ای را نصیب فوتبال‌دوستان ایران نماید. 

آنالیز مناسب حریفان

برای رسیدن به قهرمانی دو بازی مهم دیگر در پیش است. قطر حریف نیمه نهایی قدرت درجه یک فوتبال آسیا نیست اما برای گذشتن از سد او باید نقاط قوت و ضعف آنان را شناسایی کرد. عنابی پوشان در دفاع شرایط مناسبی دارند و با حضور اکرم عفیف سعی دارند با بازی فشرده حریف را غافلگیر نمایند. قطری‌ها درون دروازه مشعل برشام آماده را دارند که پنالتی گیر قهاری است و با حضور  حسن الهیدوس و آسیم مادیبو در امر بازی‌سازی فوق‌العاده عمل کرده‌اند. اما حریف  ایران در فینال به احتمال فراوان کره جنوبی است که همانند ایران به شرایط ایده‌ال خود نزدیک شده است و توسط سرمربی زیرکی چون یورگن کلینزمان هدایت می‌گردد. کره جنوبی در حمله بسیار خطرناک بوده و در فاز دفاعی نیز علیرغم دریافت گل کم اشتباه ظاهر خواهد شد. به علاوه باید به این نکته اشاره کرد که کره جنوبی  ترکیب اصلی خود را شناخته و تجربه اروپایی اکثر بازیکنان این تیم بزرگترین نقطه قوت آنان خواهد بود. لذا آنالیز مناسب حریفان در ایستگاه پایانی می‌تواند وضعیت ایران را در تقابل با حریفان این دو مرحله آسان‌تر نماید.

کره جنوبی زیرک‌تر از ژاپن

اینکه کره جنوبی مسیرش را برای صعود تا حدود زیادی به تصویر کشیده بود، نشان از این موضوع دارد که کادر فنی این تیم شناخت بالایی از تمام حریفان دارد. با این حال کره جنوبی نسبت به ژاپن زیرک‌تر بوده و از طرفی با توجه به فلسفه فوتبال آلمان که توسط کلینزمان به آنان دیکته شده است بسیار صبور و با برنامه در تمام لحظات بازی ظاهر خواهند شد. این بدان معنا است که ایران نباید فریب شکست ژاپن را در تقابل احتمالی با کره جنوبی خورده و لازم است شکل بازی خود را  براساس شرایط آنان تغییر بدهد. فراموش نکنیم ایران درسازمان دفاعی خود دارای اشکالاتی است که ممکن است در لحظات حساس کار را برای کره جنوبی آسان کند. 

حفظ بازیکنان برای فینال

آنچه مسلم است؛ بازیکنان ایران به خصوص در خط دفاع با اشتباهات فراوانی روبرو هستند و خطاهای بی دلیلی را مرتکب می‌گردند. هرچند بر اساس ماده ۵۲ بند ۵ آئین‌نامه برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، تک اخطارهای بازیکنان و عوامل تیم‌ها در مرحله گروهی، یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی، به مرحله نیمه‌نهایی منتقل نمی‌شود، اما حفظ بازیکنان کلیدی از محرومیت احتمالی در بازی فینال ضروری است. از طرفی به احتمال فراوان قطر برای رسیدن به فینال تهاجمی و بی پروا بازی خواهد کرد و مهار آنان ممکن است با خطاها و توقف‌های فراوانی روبرو شده و به اخراج بازیکنان ایران منجر گردد. لذا امیر قلعه نویی و کادر فنی‌اش باید در این خصوص توصیه‌های لازم را به بازیکنان کرده تا بتواند آنان را برای فینال مسابقات حفظ نماید.

یک قدم تا جام هجدهم

با تمام فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت و با تمام ترس و دلهره‌ای که در خصوص رویارویی با ژاپن متصور بود، ایران به نیمه نهایی رسید تا برای قهرمانی صرفا یک تیم مدعی را پیش رو داشته باشد. عراق، استرالیا، عربستان رقیبان جدی قهرمانی از گردونه خارج شدند و قطر حریف نیمه نهایی ایران در حد و اندازه‌هایی نیست که بتوان آن را  مدعی جدی قهرمانی بدانیم. این بدان معنا است که ایران برای رسیدن به قهرمانی یک گام بزرگ و یک قدم استوار را لازم دارد. موضوعی که اگر بدرستی مدیریت شود، یقینا آروزی بزرگ فوتبال ایران بعد از نزیک به پنجاه سال برآورده خواهد شد. 



نظرات بگذارید...

Top