یورش یوزها به طرف جام

 یورش یوزها به طرف جام
با صعود تیم ملی فوتبال اردن به یک‌چهارم نهایی با حذف عراق مدعی، مشخص شد تمامی تیم‌های صعود کننده از مرحله گروهی برای رسیدن به جام انگیزه دارند. موضوعی که در آن تیم ملی تاجیکستان با ارائه بازی بی‌نقص موفق شد، امارات متحده عربی را در ضربات پنالتی مغلوب کند و فلسفه بزرگ فوتبال را به اثبات برساند. با این روند ادامه بازی‌های جام ملت‌های قطر جذاب و دیدنی خواهد بود.

به گزارش هواداری نیوز؛ با صعود تیم ملی فوتبال اردن به یک‌چهارم نهایی با حذف عراق مدعی، مشخص شد تمامی تیم‌های صعود کننده از مرحله گروهی برای رسیدن به جام انگیزه دارند. موضوعی که در آن تیم ملی تاجیکستان با ارائه بازی بی‌نقص موفق شد، امارات متحده عربی را در ضربات پنالتی مغلوب کند و فلسفه بزرگ فوتبال را به اثبات برساند. با این روند ادامه بازی‌های جام ملت‌های قطر جذاب و دیدنی خواهد بود. با این مقدمه نگاهی به شرایط تیم ملی فوتبال ایران در مصاف با سوریه در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های 2023 قطر خواهیم انداخت:

تاریخچه بازی

تیم ملی فوتبال ایران در سی دیدار گذشته خود با سوریه، هجده بازی را به نفع خود به پایان رسانده  و تنها در سال 1352 و در مسابقات مقدماتی جام جهانی نتیجه را به این تیم واگذار کرده است. با این حال همواره سوریه در مقابل ایران با انگیزه مضاعفی وارد میدان شده است و خاطره دو تساوی دراماتیک تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 1994 که با گل‌های دقایق آخر بازیکنان سوریه همراه بود، هیچگاه فراموش نمی‌شود. ایران در این دیدارها موفق گردیده پنجاه بار دروازه سوریه را بازنماید و تساوی‌های متعدد این دو تیم نیز از نکات حائز اهمیت تقابل آنان است. از طرفی سوریه در مسابقات مقدماتی جام جهانی همواره حریفی سرسخت برای ایران بوده و شش تساوی این دو تیم در این مسابقات گواه این مدعاست. ایران و سوریه در جام ملت‌های 1980 آسیا با هم دیدار کردند که این بازی در نهایت با  تساوی صفر بر صفر به پایان رسید.

شرایط ایران

تیم ملی فوتبال ایران با شکست حریفان خود در گروه C با حداکثر امتیازات به یک هشتم نهایی صعود کرد. شاگردان امیر قلعه نویی مقابل فلسطین دیدار دشواری را پشت سر گذاشته و در دو بازی مقابل هنگ کنگ و امارات نیز به لحاظ نتیجه‌گیری موفق عمل کرده اما به لحاظ کیفیت در قواره مدعی جدی قهرمانی نبودند. "موضوعی که در مورد ژاپن و کره جنوبی نیز اتفاق افتاد و معادلات قبل از شروع جام را برهم زد." با این حال بازیکنان ایران به لحاظ تجربه بین‌المللی و انگیزه قهرمانی و نیز شرایط آمادگی در بهترین وضعیت قرار داشته و بعد از پایان مرحله گروهی به هارمونی مناسبی دست یافتند. اما موضوع نگران کننده مربوط به عمق ترکیب تیم ملی فوتبال ایران است که نیمکت این تیم را با فاصله اندکی با ترکیب اصلی قرار داده و این جریان تا حدود زیادی به مسابقات اندک و کم کیفیت تدارکاتی بازمی‌گردد. مصدومیت صادق محرمی  از طرفی و شناخت ترکیب اصلی تیم ملی توسط کادر فنی را می‌توان از نکات ویژه اردوگاه تیم ملی فوتبال ایران تصور کنیم.

اوضاع سوریه

تیم ملی سوریه با کسب چهار امتیاز به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم مرحله گروهی از گروه B  صعود کرد تا در مرحله حذفی به مصاف تیم ملی ایران برود. از طرفی سوریه در هفتمین دوره حضورش در جام ملت‌ها برای اولین بار توانست به مرحله یک هشتم صعود کند. هدایت این تیم را هکتور کوپر، سرمربی مشهور  آرژانتینی برعهده دارد که‌  که دو بار با والنسیا نایب قهرمانی لیگ قهرمانان را به دست آورده و پیش از این نیز با مصر و ازبکستان از مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا و آفریقا صعود کرده است. سوری‌ها با یک گل خورده یکی از بهترین خطوط دفاعی جام را در اختیار داشته و در این شرایط گل زدن به آنان کمی دشوار به نظر می‌رسد. تیم ملی سوریه با حضور چند بازیکن سرشناس از جمله عمر خربین امیدوار است با اتکا به خط دفاع منسجم و  ضدحملات ویران کننده، بتواند از سد ایران گذشته و برای اولین بار راهی یک چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا شود.

ترکیب ایده‌آل

قاعدتا نباید امیر قلعه نویی تغییرات زیادی در ترکیب تیم ملی در دیدار با سوریه ایجاد کند. به تعبیری او تا حدود زیادی ترکیب اصلی خود را شناسایی کرده و نیم نگاهی نیز به دیدارهای احتمالی بعدی دارد. با این حال باید همچون گذشته علیرضا بیرانوند را درون دروازه ایران مشاهده کنیم. در خط دفاع  بهترین گزینه‌ها محمد حسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، احسان حاج صفی و رامین رضائیان خواهند بود. مربع میانی تیم ملی باید از بین سعید عزت الهی، سامان قدوس، محمد محبی، مهدی قائدی و مهدی ترابی انتخاب شده و تیم ملی فوتبال ایران در خط حمله  با حضور مهدی طارمی و سردار آزمون و اضافه شدن رضا اسدی و شهریار مغانلو در بهترین وضعیت خود قرار دارد. با این حال با توجه به بازی فشرده سوری‌ها، ترکیب ایده‌آل تیم ملی می‌تواند در سیستم چهار- سه – سه متصور گردد. جایی که با حضور محمد محبی، سعید عزت اللهی، علی قلی زاده، مهدی طارمی، سردار آزمون و مهدی قائدی، قلب دفاع سوریه را آسیب پذیرتر خواهد کرد.

ستاره‌ها

سوریه با حضور بازیکنان نام آشنایی همچون ابراهیم عالمه، عمرمیدانی، عمرو جنیات، طاهر کروما، عمرخریبین، مویدعجن، محمدالمرمور و بازیکنان دو رگه‌ای مثل آیهام اوسو، عبدالرحمان ویس، ازکوئل هام، المار آبراهام، ابراهیم حصار،  پابلو صباغ ، آنتونیو یاکوب، جلیل الیاس، تیم پرستاره و تقریبا بین‌المللی را تشکیل داده است. اما سوریه برای موفقیت باید شخصیت قهرمانی بدست آورد. در نقطه مقابل تیم ملی فوتبال ایران سرشار از ستاره‌هایی است که در تیم‌های بزرگ ایران و جهان عضویت دارند و اکثر آنان در ترکیب تیم باشگاهی خود تأثیرگذار بازی می‌کنند. مهدی طارمی بازیکن پورتو که مورد توجه اینتر میلان قرار گرفته، سردار آزمون که به ترکیب اصلی آث رم نزدیک شده است و بازیکنانی چون سعید عزت اللهی و سامان قدوس در کنار مهدی قائدی "ریزنقش تکنیکی ایران" در بهترین شرایط فوتبال خود به سر می‌برند و باید به این جمع علیرضا بیرانوندی را  اضافه کرد که دروازه تیم ملی را بیمه کرده است.

ترس پنهان از شگفتی

چند شگفتی بزرگ و کوچک در مرحله گروهی و  بازی‌های مرحله یک هشتم، تبدیل به ترس پنهانی گردیده که ذهنیت هواداران و شاید بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را مشغول به خود کرده است. از طرفی فوتبال بازی ناشناخته‌هاست و باید اعتراف کرد که تیم ملی فوتبال ایران گاهی آنقدر پرنوسان ظاهر می‌گردد که چهره یک مدعی را ندارد. انگیزه مضاعف بازیکنی چون خریبین که سابقه تقابل و گل زدن به تیم‌های باشگاهی ایران به خصوص علیرضا بیرانوند را دارد نیز از آن نکات قابل توجهی است که دل‌نگرانی‌های را نزد ایرانیان ایجاد کرده است.

اندیشه‌های قلعه نویی

مسلما اندیشه‌های سرمربی تیم ملی می‌تواند بزرگترین عامل موفقیت و یا عدم موفقیت باشد. امیرقلعه نویی کاریزمای قهرمانی دارد اما تجربه تلخ اولین حضورش در رأس کادر فنی تیم ملی پاشنه آشیل تفکرات او خواهد بود. جایی که همین موضوع اجازه تغییرات جسورانه را از او خواهد گرفت و در تقابل با دفاع فشرده حریفان و یا بازی هجومی تیم‌هایی چون ژاپن ممکن است به حواشی مخرب منجر گردد. در این بین نقش دستیاران قلعه نویی در بازی حساس پیش رو و ادامه جام بیشتر از گذشته خواهد بود.

یورش یوزها به طرف جام

یک نکته را نباید فراموش کنیم؛ غیرت ایرانی فراتر از تمام پیش‌بینی‌های ممکن است. یوزهای ایرانی بی محابا می‌تازند و بیشتر از هر دوره‌ای برای قهرمانی انگیزه دارند. این بدان معنا است که باید بیشتر از هر چیزی روی این خصیصه بازیکنان تیم ملی حساب بازکرد و با مثبت اندیشی امواج مثبت را به سوی آنان در آن سوی آب‌های خلیج همیشه فارس روانه کرد. رسیدن به جمع چهار تیم نهایی جام‌ملت‌ها و صعود به فینال در این شرایط کار دشواری نخواهد بود.



نظرات بگذارید...

Top