شاید سرمربی تیم ملی ایرانی باشد !

شاید سرمربی تیم ملی ایرانی باشد !
دوست داشتم در این مقاله چند سطری را به وضعیت ناهنجاری که برای تیم ملی والیبال کشورمان به وجود آورده‌‌اند اختصاص دهم که خبر سفر دکتر مرادی سرپرست فدراسیون به همراه «محمد رضا داورزنی» رئیس قبلی فدراسیون و عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون والیبال نظرم را بخود جلب کرد که قرار است سه‌شنبه آینده دهم بهمن ماه برای شرکت در نشست سالیانه منطقه آسیای مرکزی که قرار است در روزهای پنجشنبه دوازدهم و جمعه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در بانکوک پایتخت کشور تایلند با حضور تمامی اعضا برگزار شود.

به گزارش هواداری نیوز؛ دوست داشتم در این مقاله چند سطری را به وضعیت ناهنجاری که برای تیم ملی والیبال کشورمان به وجود آورده‌‌اند اختصاص دهم که خبر سفر دکتر مرادی سرپرست فدراسیون به همراه «محمد رضا داورزنی» رئیس قبلی فدراسیون و عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون والیبال نظرم را بخود جلب کرد که قرار است سه‌شنبه آینده دهم بهمن ماه برای شرکت در نشست سالیانه منطقه آسیای مرکزی که قرار است در روزهای پنجشنبه دوازدهم و جمعه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در بانکوک پایتخت کشور تایلند با حضور تمامی اعضا برگزار شود.

 بررسی گزارش مسابقات و عملکرد سال 2023 منطقه آسیای مرکزی، بودجه، حامیان مالی و تقویم سال 2024 این منطقه در دو بخش والیبال سالنی و ساحلی از جمله محورهای این نشست دو روزه است که دکتر آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال و فابیو آزوددو مدیر کل اجرائی فدراسیون جهانی والیبال نیز از جمله میهمانان ویژه دومین روز این نشست خواهند بود.

باتوجه به اهمیت بازی‌های المپیک و رویدادهای مختلف آسیایی و برگزاری انتخابات کنفدراسیون والیبال آسیا از فدراسیون‌های عضو منطقه مرکزی خواسته شده تا به صورت حضوری در این نشست شرکت کنند. مضاف بر اینکه دیدار با مقامات مسئول کنفدراسیون والیبال آسیا در راستای تعامل و هماهنگی بیشتر از جمله برنامه‌های سفر مرادی و داورزنی به بانکوک می‌باشد.

با اشاره به سفر داورزنی و مرادی به بانکوک و رعایت بایدها و یکسری از نبایدها صاحب این قلم به سمت و سویی سوق داده شده تا برحسب وظیفه و از سر دلسوزی وعشق و علاقه‌ای که به سرنوشت والیبال ایران دارد، که متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسئولان امر در حل مشکلات انتخاب سرمربی و تشکیل تیم ملی عاجز مانده‌اند و همچنین با سفرهای متوالی و بی‌توجه به فرصت کم آغاز مسابقات لیگ ملت‌ها، آیا می‌توانند انتظارات دوستداران والیبال در رابطه با انتخاب مربی و انجام چند بازی تدارکاتی را برآورده کنند یاخیر که شده دغدغه و نگرانی‌ها بیشتر علاقه‌مندان به تیم ملی  والیبال کشورمان!

به اعتقاد من نگارنده و جمع زیادی از علاقه‌مندان به والیبال ؛ نقش عدم حمایت‌های پیدا و پنهان در سطح کلان از والیبال را چشمگیر می‌دانند که در حال حاضر نیز فدراسيون واليبال در انتخاب سرمربی خارجی، عملکرد خوبی را از خود نشان نداده است!

بر همین اساس بر این باور هستیم که به همان اندازه که محمدرضا داورزنی رئیس قبلی فدراسیون در دوسال گذشته بیشترین و بالاترین نقش در نابودی و نزول تدریجی واليبال ايران در مسابقات جهانی داشته و گام به گام وضعیت نامساعدی را برای تیم ملی کشورمان فراهم آورده و در یک نگاه به گذشته چنین به نظر می‌رسد که وحید مرادی هم دست کمی از داورزنی ندارد و فدراسیون پس از روی کار آمدن ایشان به عنوان سرپرست متأسفانه در انتخاب سرمربی یعنی ابتدائی‌ترین و طبیعی‌ترین اقدام برای تشکیل تیم  ملی و شروع تمرینات علی‌رغم برگزاری چندین جلسه مشورتی و فنی جُز اتلاف وقت  کار مثبت دیگری را انجام نداده و ثمری برای حل مشکلات والیبال ایران در بَر نداشته است!

بر این اساس فکر می‌کنیم با توجه به جمیع جهات،  مجمع انتخاباتی که گفته می‌شود در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد، در عادی‌ترین شرایط و منتهی به تغییر و تحولاتی در بدنه فدراسیون، تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در انتخاب سرمربی تیم ملی به طول انجامد!

همین تداوم تأخیر در انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان می‌تواند برای والیبالِ با قداست ِ کشورمان منشأ اثرات نامطلوبی باشد!

آقای مرادی انتظار همگان از شما به‌عنوان سرپرست فدراسيون که سابقه مدیریتی در فدراسیون شنا را در کارنامه دارید این است که با استفاده از تجارب سعید معروف اعضای تیم ملی را تشکیل دهید تا تمرینات خود را آغاز کنند و یکی دو دیدار تدارکاتی داشته باشند تا پس از  تشکیل مجمع انتخاباتی فردی که به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب می‌شود با انجام یک‌سری تغییرات و بهره جُستن از مشاورین کارآمد، همچنین کارشناسان حقیقی والیبال نسبت به استخدام مربی خارجی تصمیم نهائی را اتخاذ کُنَد.

سرمربی تیم ملی شاید ایرانی باشد!جدیدترین اظهار نظر وحید مرادی سرپرست فدراسیون

از فدراسیون والیبال خبر می‌رسد تغییرات دیگری در انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران در راه است و به این نتيجه رسیده است تا با انتخاب مربی ایرانی تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌های جهان شرکت کُند. خیر باشد ان شاءالله!وحید مرادی درحاشیه جشن سده درباره انتخابات مسائل مربوط به فدراسیون والیبال اظهار داشته: فدراسیون جهانی خیلی در این مسائل ورود نمی‌کند. تاأکید فدراسیون جهانی این است که ما تنها از رئيس کنفدراسیون آسیا حمایت می‌کنیم که قرار است مرداد ماه انتخاب شود. فدراسیون ایران از فدراسیون‌های بزرگ فدراسیون جهانی محسوب می‌شود.

وی درباره موضوع ثبت نام مُجّدد انتخابات فدراسیون والیبال پس از گذشت شش ماه گفت: تغییراتی در آئین‌نامه انتخابات صورت گرفته که در آن اشاره‌ای به این موضوع نشده است که بعد از چهار یا شش ماه می‌شود ثبت نام مُجّدد کرد یاخیر. تعبیری که دوستان در وزارت ورزش دارند این است که به این دلیل باز گذاشته شده که اگر دوستان وزارتی نظری داشتند تا ثبت نام مُجّدد انجام شود، محدودیت قانونی نداشته باشند. استدلال آن‌ها این است که افراد جدید بتوانند ثبت‌نام  کنند. ما منتظر نظر وزارت ورزش هستیم تا کارها را جلو ببریم.

مرادی درباره وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: واقعیت این است،  دوستانی که می‌گویند زمان کم است نمی‌دانم بر چه اساسی این صحبت  را مطرح می‌کنند. برخی بازیکنان ما در لیگ‌های جهانی مشغول به بازی هستند و در ایران نیستند. لیگ ما هم تا پایان فروردین طول می کشد. ما از اوایل اردیبهشت فرصت یک ماهه داریم که اردوی مشترک با حضور تمام بازیکنان و لژیونرها داشته باشیم. استدعای من این است با این حساسیتی که فدراسیون دارد، به این مباحث نگاه کنند. تعجیل در انتخاب سرمربی کمکی به ما نمی‌کُند. ما شانس بسیار کمی برای گرفتن سهمیه المپیک داریم و از ۱۲ بازی باید ۹ بازی را ببریم. که کار سخت و پیچیده‌ای داریم اما نشدنی نیست. بهترین راه این است ما با درایت و صبر یکی از بهترین‌های دنیا را به خدمت بگیریم تا همین شانس کم را هم از دست ندهیم. امیدوارم خدا کمک کند تا دل مردم را شاد کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف استخدام سرمربی خارجی برای تیم ملی حتمی شده است یا خیر، اظهار کرد: معلوم نیست حتماً خارجی باشد!  فعلاً مشخص نیست ان‌شاءالله تصمیم نهایی را کمیته فنی تا (۲ هفته آینده اتخاذ می‌کند)

دنیای هوادار: چه کسی پشت این قضایاست!؟

 از صحبت‌های جناب مرادی چنین برمی‌آید که در حال حاضر چاره‌ای جز انتخاب مربی ایرانی نیست تا خواسته آقای داورزنی برآورده شود! اما در مورد ضرب الاجل، یا به قول خودشان فرصت اندک برای انتخاب سرمربی و اشاره به لژیونرها ؛ باید بگوئیم تیمی که یک‌شبه بسته شود، نظیر تیم ملی خواهد بود که توسط بهروز عطائی بسته شد که در مقابل اَبَر قدرت های والیبال جهان چاره ای جز شکست نداشت!

و اما در مورد لژیونرها که به صورت پراکنده هر یک با تیم‌های اروپایی که سبک و سیاق خاص خود را دارند، بازی می‌کنند، این گونه نیست که همه آنها را در قالب تیم ملی و در فرصت کم به هماهنگی تیمی برسانیم! حتی اگر سعید معروف هم که شناخت کافی از تک تک این بازیکنان دارد قبول مسئولیت کند، نیاز به زمان بیشتر و بازی‌های تدارکاتی دارد. عاقبت تیمی که در عرض یک ماه بسته شود از هم اکنون پیداست!

نکته قابل ذکر دیگر اینکه اکثر لژیونرهایی که در ممالک اروپایی به عنوان چهره‌های شاخص و امتیاز آور شناخته شده‌اند. مدتهاست از تیم ملی کناره گرفتند! مثل امیر غفور، مسعود غلامی، میلاد عبادی پور، بردیا سعادت، محمد جواد معنوی‌نژاد و... آنهایی هم که در تیم ملی حضور داشتند نظیر امین اسماعیل‌نژاد، مهدی جلوه، محمد ولی‌زاده،  پوریا حسین خانزاده، امیر حسین اسفندیار و..‌. در صورت انتخاب سرمربی جدید چقدر فرصت دارند که با لژیونر ها هماهنگ شوند؟

پس وقت تنگ است و بنا به  گفته خودتان تا پایان مسابقات لیگ برتر و در واقع از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می خواهید تیم ملی را تشکیل دهید و انتظار هم دارید مربی ایرانی معجزه کُنَد!

جالب است که به دنبال استدلال منتقدانی می‌گردید که به فرصت‌سوزی در انتخاب سرمربی تیم ملی پرداخته‌اند!

آقای مرادی به جناب عالی و امثالهم حق باید داد که با این تفکرات در رأس فدراسیون والیبال قرار گرفته‌اید، زیرا جای تعجب  ندارد، نه والیبالی هستید و نه  از قدرت  والیبال در لیگ ملت‌ها اطلاع دارید! و جالب‌تر اینکه دو پهلو حرف می‌زنید. گاهی می‌گویید در مسابقات لیگ ملت‌ها باید از ۱۲ بازی ۹ بازی را ببریم که سخت و دشوار است واز طرفی اظهار فضل می‌فرمایید که غیرممکن و دور از دسترس نیست. بالاخره مشخص کنید برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ امیدی هست یاخیر؟

با این حساب به نظر می‌رسد تیم ملی را از پیش باخته فرض می‌کنید !؟ پس حداقل از هم اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای پنج سال آینده و حضور در المپیک لوس آنجلس باشيد و با انتخاب بهترین مربی دنیا و استفاده از جوانان سرشار از انرژی و انگیزه،  افق روشنی را پيش روی تیم ملی کشورمان ترسیم کنید نظیر ژاپن.

 



نظرات بگذارید...

Top