سقوط مدعیان در روز دوم؛ ترسوها قهرمان نمی‌شوند

سقوط مدعیان در روز دوم؛ ترسوها قهرمان نمی‌شوند
همه چیز از باخت غیر منتظره ژاپن مقابل عراق شروع شد تا معادلات صعود و قهرمانی تغییر کند. قبل از آغاز جام‌ملت‌های آسیا و با نتایجی که سامورایی‌ها مقابل حریفان تدارکاتی کسب کردند، کمتر کسی به باخت زود هنگام آنان می‌اندیشید و همگان این تیم را تا رسیدن به فینال بدون رقیب می‌دانستند. اما روز دوم مسابقات آبستن حوادثی بود که تمام پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد و  شرایط جدیدی را  مقابل کارشناسان و اهالی فوتبال نمایان نمود.

به گزارش هواداری نیوز؛ همه چیز از باخت غیر منتظره ژاپن مقابل عراق شروع شد تا معادلات صعود و قهرمانی تغییر کند. قبل از آغاز جام‌ملت‌های آسیا و با نتایجی که سامورایی‌ها مقابل حریفان تدارکاتی کسب کردند، کمتر کسی به باخت زود هنگام آنان می‌اندیشید و همگان این تیم را تا رسیدن به فینال بدون رقیب می‌دانستند. اما روز دوم مسابقات آبستن حوادثی بود که تمام پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد و  شرایط جدیدی را  مقابل کارشناسان و اهالی فوتبال نمایان نمود. با این مقدمه نگاهی به شرایط سه مدعی جدی جام هجدهم و معادلات جدید قهرمانی جام ملت‌های 2023 قطر خواهیم انداخت:

ژاپن در دام عراق

عراق آنقدر منظم و با صلابت بازی کرد که هیچ بیننده‌ای برد آنان را مقابل ژاپن مدعی بر اساس شانس و اقبال تصور نکرد. اما این شکست از آن منظر بیشتر مورد بررسی است که ژاپنی‌ها با تدارک ویژه‌ای وارد قطر شده بودند و تصور اکثر کارشناسان این بود که یک پای فینال 2023 سامورایی‌ها هستند. اما دریافت دو گل از ویتنام، ابهت آنان را شکسته و ژاپنی‌ها در دیداری پرتحرک در دام عراق افتادند. این بدان معنا است که ژاپن نمی‌تواند مدعی اول قهرمانی جام هجدهم باشد. موضوعی که شاید در مرحله یک هشتم و نهایتا یک چهارم نهایی نیز گریبان‌گیر آنان شود و  به حذف آنان منجر گردد. نکته مهم ترکیب تیم ملی ژاپن ضعف آشکار آنان در سازمان دفاعی است که احساس می‌شود سرمربی آنان از آن غافل مانده است. شاید بردهای پرگل تدارکاتی نیز عامل دیگری برای این غفلت باشد. جایی که  جبران نتیجه و بازگشت به بازی، در مصاف با تیم‌هایی چون عراق، که فشرده و بسته بازی می‌کنند را برای آنان دشوار کرده است.

نمایش ناامید کننده ایران

چهره امیر قلعه‌نویی در دیدار ایران با هنگ کنگ گویای وضعیت تیم ملی بود. ترکیب متفاوت که بخشی از آن به علت مصدومیت بود، این نکته را یادوآور می‌کرد که وزن نیمکت تیم ملی به میزانی نیست که بشود دو ترکیب آماده را در قطر در اردوگاه تیم ملی فوتبال ایران متصور بود. به تعبیری باید گفت: دست قلعه‌نویی در ادامه تورنمنت برای اجرای پلن‌های مختلف باز نیست و ترکیب نهایی قلعه نویی با یکی دو تغییر برای حریفان اصلی مشخص است. پاس‌های اشتباه، عدم هماهنگی خطوط سه گانه که تبعات منفی آن به علیرضا بیرانوند هم رسیده است، تمام آن چیزی بود که ایران مقابل هنگ کنگ به نمایش گذاشت. این بدان معناست که آنالیز تیم ملی برای حریفان آسان بوده و خلاقیت‌ها قابل مهار خواهد بود.

کره جنوبی و نیمه نگاهی به مسیر آسان

وقتی کره جنوبی تا دقایق تلف شده نیمه دوم، نتیجه بازی را دو بر یک به اردن واگذار کرده بود، هر ببینده‌ای تصور می‌کرد که یورگن کلینزمان سرمربی آلمانی کره جنوبی که بسیار خونسرد روی نیمکت نشسته بود، با توجه به نتایج حریفانی چون ایران و ژاپن، نیم نگاهی به مسیر سهل و آسان رسیدن به فینال دارد. هر چند صعود به عنوان تیم دوم گروه نیز آنان را به مصاف عربستان و شاید استرالیا خواهد برد "که حریفان ساده‌ای نیستند،" اما رویارویی با ژاپن و ایران به مراتب دشوارتر از دو حریف دیگر خواهد بود. با این حال یاران کلینزمان علیرغم برتری محسوس به خصوص در بیست دقیقه پایانی بازی، برنامه مشخصی برای رسیدن به دروازه اردن نداشتند و اردنی‌ها  با استفاده از موقعیت‌های اندک خود به گل رسیدن تا در آستانه  شکست  کره جنوبی قرار بگیرند. با کسب این  تساوی اردن با تفاضل گل مثبت در صدر جدول  ایستاد تا در صورت پیروزی مقابل بحرین در روز پایانی مرحله گروهی، سرنوشت جام را دگرگون نماید.

سقوط مدعیان در روز دوم

نتایج نظرسنجی‌ها قبل از شروع جام ملت‌های آسیا، سه کشور ژاپن، کره جنوبی و ایران را در کنار عربستان، مدعی جدی جام معرفی کرده بود. اما روز دوم مسابقات روز سقوط مدعیان بود نا نگاه‌ها منعطف تیم‌هایی چون عراق، استرالیا و ازبکستان به عنوان شانس‌های قهرمانی بشود. این بدان معنی است که جام 2023 دستخوش اتفاقاتی خواهد شد که ممکن است به شگفتی بزرگ جام تبدیل شود. به عبارتی باید عراق را بیشتر از گذشته جدی گرفت، به عمان شانس قرار گرفتن درجمع چهار تیم پایانی داد، اردن را دست کم نگرفت و شکست ناپذیری قدرت‌های درجه یک قاره کهن را قطعی ندانست. 

معادلات جدید قهرمانی

در صورتی که ژاپن به عنوان تیم دوم گروه به مرحله یک هشتم صعود کند، آنگاه با صدرنشینی ایران و کره جنوبی در گروه های خود، ژاپن و کره جنوبی در یک هشتم به مصاف یکدیگر خواهند رفت و برنده آنان در صورت صعود ایران به یک چهارم نهایی، با این کشور روبرو خواهد شد. این بدان معنی است که دو قدرت بزرگ فوتبال قاره کهن در یک هشتم و یکچهارم نهایی از گردونه قهرمانی خارج خواهد شد. اما چنانچه کره جنوبی به عنوان دوم گروه صعود نماید برای فینالیست شدن باید به مصاف عربستان و استرلیا برود و در این صورت امیدواری‌های بیشتری برای رسیدن به فینال دارد. مضاف بر اینکه وضعیت عربستان و استرالیا نیز تا پایان روز سوم مشخص نخواهد بود. جایی که شاید عربستان و استرلیا در یک هشتم به مصاف یکدیگر بروند و سپس برنده آنان با قطر دیدار نماید.  از طرفی کره جنوبی در یک احتمال ضعیف ممکن است با قرار گرفتن در رتبه دوم گروه مسیری آسان‌تر تا فینال را تجربه نماید. شکست تیم‌هایی چون عمان و ازبکستان به مراتب آسان‌تر از دیگر رقباست. اما ایران که صدرنشینی در گروه C را در اختیار دارد و به احتمال قوی صدرنشین نیز باقی خواهد ماند با شرایط موجود و در صورت صدرنشینی کره جنوبی، یک چهارم نهایی دشواری را  در پیش رو خواهد داشت. نبرد با ژاپن و یا کره جنوبی و احتمال رویارویی با قطر، ازبکستان و یا استرالیا و حتی عربستان در نیمه نهایی شرایط صعود ایران را پیچیده خواهد کرد.

ترسوها قهرمان نمی‌شوند

بسیاری معتقدند؛ تیمی که قصد دارد قهرمان شود باید تمام تیم‌ها را از پیش رو بردارد. این اعتقاد می‌تواند درست باشد، اما امکان اینکه تیمی تمام قدرت‌های فوتبال را در یک تورنمت شکست داده و قهرمان شود بسیار پایین است. قدر مسلم اینکه چند کشور قدرتمند یکدیگر را به نفع  دیگرمدعیان  حذف کرده و یک یا چند شگفتی موجب حذف چند مدعی دیگر خواهد شد تا در نهایت یک تیم جام قهرمانی را بالای سر ببرد. اما آنچه مسلم است اینکه ترسوها قهرمان نخواهند شد. موضوعی که می‌توان آن را در نحوه بازی و لایحه‌های پنهان مدعیان جام هجدهم دید. آنها منتظرند مسیر صعود هموار گردد و گاهی احساس می‌شود به قدرت خود چندان مطمئن نیستند. "بازی‌های روز دوم این موضوع را به ذهن متبادر کرده است."  در این شرایط  باید عنوان شجاع‌ترین تیم را تا این مرحله به عراق داد. چه بسا این تیم بتواند همچون سال 2007 بار دیگر در بین قدرت‌های برتر قاره کهن به این مهم دست یابد.



نظرات بگذارید...

Top