چه بر سر دستاوردهای جهانی مرحوم «یزدانی خرم» آمد

چه بر سر دستاوردهای جهانی مرحوم «یزدانی خرم» آمد
با گرامیداشت سالروز درگذشت زنده یاد حاج «محمد رضا یزدانی خرم» پدر والیبال نوین و چهره ماندگار مدیریت ورزش ایران؛ نگاهی داریم به اتفاقات اخیر در فدراسیون والیبال ایران.

به گزارش هواداری نیوز؛ ۲۶ دی‌ماه دومین سالروز درگذشت پدر والیبال نوین و چهره ماندگار مدیریت بزرگمرد ورزش ایران گرامی باد. با گرامیداشت سالروز درگذشت زنده یاد حاج «محمد رضا یزدانی خرم» پدر والیبال نوین و چهره ماندگار مدیریت ورزش ایران؛ نگاهی داریم به اتفاقات اخیر در فدراسیون والیبال ایران که اخیرا بحث‌های زیاد پیرامون تماس تلفنی یکی از خائنین به والیبال با آنجلو لورنزوتی مربی  والیبال برای انصراف از قبول مربیگری تیم ملی ایران نقل محافل والیبالی به‌ویژه دست اندرکاران و پیشکسوتان والیبال ایران شده است! اما اینکه چرا هیچ گونه واکنش اساسی و اقدامی در راستای قطعّیت یافتن این موضوع مهم و شناسایی و معرفی فرد خاطی صورت نمی‌گیرد برما پوشیده مانده است!؟

در دو مقاله قبلی نیز به این مورد اشاره کردیم و منتظر عکس‌العمل آقای مرادی سرپرست فدراسيون واليبال ايران بودیم ‌که گویا مصلحت ندانستند به این مسئله ورود کنند و ترجیح دادند به نوعی قضیه را لاپوشانی کنند!؟ که به موقع به آن خواهیم َپرداخت.

همه صاحبان قلم در عرصه ورزش محکوم به این اصل هستند که ملاک قضاوت‌ها راجع به افراد به نیت آنها بر اساس عملکردشان باشد.

این گونه قضاوت کردن هم متعلق به خبرنگاری است که قلمفرسایی می‌کند و هم متعلق به جامعه‌ای است که در آن نقش مهم اطلاع‌رسانی دارد و باید بر حسب وظیفه و رسالتی که برعهده گرفته به مردم علاقه‌مند به ورزش آگاهی دهد. در کنار این مهم آنچه که به‌عنوان ملاک و معیار باید مَد نظر نگارنده باشد دلیل یا علت‌هاست که در پاره‌ای مسئله رجوع نویسنده به علت‌هاست و در برخی موارد ملاک، دلیل علت‌هاست. تفاوت دلیل و علت هم که روشن است؛ یکی بیشتر جنبه عینی عملی و دیگری جنبه ذهنی و برهانی دارد، که در این میان آنچه که مخفی می‌ماند و کمتر دیده می‌شود بحث نیت افراد است! این قاعده در خصوص مدیران ورزش ما نیز حاکم است و مستثنی از دیگر مسائل نیست. اما در اینکه سرپرست فعلی فدراسیون والیبال نیت خیر دارد و یا خواهان سالم‌سازی و رشد والیبال کشورمان است، تردیدی نیست اما باید به نکات مهمی که پیش روی والیبال و فدراسیون والیبال ایران قرار گرفته و دغدغه مهم اهالی والیبال است عنایت داشته باشد‌. از جمله مواردی که امروزه مورد بحث کلی ماست، رسیدگی به تماس مستقیم یا غیر مستقيم فردی با آنجلو لورنزوتی است که متأسفانه پیگیری نشده و یا اگر پیگیری به عمل آمده، به هر دلیلی از اصحاب رسانه و خانواده بزرگ والیبال پنهان مانده است!!؟

مورد بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد تشکیل مجمع انتخاباتی و انتخاب رئیس فدراسیون برای چهار سال آینده است که عملکرد سرپرست فدراسيون و مدیریت ایشان مورد قضاوت امروزیان و آیندگان قرار می‌گيرد و همانطور که در سطور بالا اشاره شد نه بَراساس نیّت و نه براساس عملکردشان است که عينا نشان داده می‌شود.

در دومین سالروز درگذشت پدر والیبال نوین و چهره ماندگار مدیریت این بزرگمرد ورزش ایران بویژه والیبال، ما را برآن داشت تا از متوّلیان فدراسیون والیبال بپرسیم چرا با عملکرد نامعقولانه خود دستاوردهای جهانی مرحوم یزدانی خرم را به این روز انداختید؟!

صاحب این قلم به هیچ وجه قصد آن ندارد که راجع به صلاحیت و وجاهت مدیریت رئیس قبلی و سرپرست فعلی فدراسيون و کاندیداهای احراز ریاست فدراسیون والیبال سخن بگوید و یا اشاره‌ای داشته باشد. چرا که در حیطه اختيارات ما خبرنگاران نیست که در باب آنها اظهار نظر کنیم و در انتخاب گزینه‌های پست ریاست فدراسیون دخالت دخالت داشته باشیم. اما بحث انتخابات برای اهل قلم نکته‌ای نیست که از نظر پنهان بماند و در هر مواقعی که لازم باشد و حرف و عمل مسئولان بایکدیگر مغایرت پیدا کند شک نکنید که قلم را تیغ کرده و به مدیری که ترک فعل می‌کند و به وظیفه  و تعهدات خود عمل نمی‌کند به انتقادات شدید خواهیم پرداخت.

صحبت ما پایبندی رؤسای منتخب فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون والیبال که دارای اعتبار جهانی است، به اصل تعهدات و عملکرد معقولانه آنهاست.

در دوره قبل علی‌رغم بازنشسته بودن محمد رضا داورزنی وزارت ورزش و جوانان با نامزدی ایشان موافقت شد و همانطور که پيش‌بينی می‌شد داورزنی با اکثریت آرا از معاونت وزارت ورزش وجوانان مجدداً به فدراسیون والیبال بازگشت. اما  داورزنی همیشگی نبود که دنباله‌رو برنامه‌های پویا و گویای مرحوم یزدانی خرم برای سربلندی و افتخار والیبال رو به رشد ایران در دراز مدت بود.که با انتصاب افراد غير والیبالی در پست‌های کلیدی و انتخاب رفاقتی با سرپرست و مدیر فنی و سرمربی تیم ملی زحمات ۱۷ ساله زنده یاد محمد رضا یزدانی خرم  و ۱۵ ساله خود را در طی دو سال آخیر بر باد داد واسیر انتقادات شدید اصحاب رسانه شد!

عملکرد نامتناسب و کارنامه غیر قابل قبول دو سال آخر ریاست داورزنی در فدراسیون سبب گردید تا مهندس کیومرث هاشمی وزیر جدید وزارت ورزش از وی بخواهد از زُمره کاندیداهای احراز ریاست فدراسیون والیبال صرف‌نظر کند و به عنوان مشاور وزیر مجدداً به وزارت ورزش و جوانان بازگردد.

۹ کاندید باقی مانده عبارت بودند از وحید مرادی (نایب رئیس فدراسیون) سید میلاد تقوی( دبیر فدراسیون ) پیمان اکبری، محمود افشاردوست، کسری غفوری، منوچهر پورحسن، بهنام محمودی، امیرحسین منظمی، محمد منصوری و جبار قوچان‌نژاد. اما پس از خروج داورزنی از  جمع ۱۱ نفر، وحید مرادی بر اساس دریافت حکم سرپرستی فدراسيون و منوچهر پورحسن به خاطر منع به کارگیری بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هيئت‌های ورزشی، از گردونه نامزدهای انتخاباتی کنار گذاشته شدند.  اینکه پیمان اکبری به چه دلیل از جمع نامزدها کنار گذاشته شده بر ما و حتی خود پیمان اکبری پوشیده مانده و معلوم نیست به چه دلیل از گروه کاندیداها کنار گذاشته شود (که با واکنش تند این بازیکن کرمانشاهی که کاپیتانی تیم ملی و مربیگری در تیم‌های ملی و پیکان تهران را در کارنامه دارد مواجه شده‌اند؟!)  و برای خیلی از والیبالی‌ها و اصحاب رسانه  نیز سؤال برانگیز شده است! گفته می‌شود دو نامزد دیگر نیز رَد صلاحیت شدند و نهایتاً شرایط برای چهار بازیکن خوشنام سابق تیم‌های ملی (بهنام محمودی، محمود افشاردوست، امیر حسین منظمی و محمد منصوری)  و همچنین سیدمیلاد تقوی فراهم شده تا در رقابتی تنگاتنگ تکلیف انتخاب رئیس آینده فدراسیون والیبال روشن شود.

صحبت بر سر این است که چرا آقای مرادی با برگزاری جلسات تکراری و بی‌ثمر برای انتخاب سرمربی تیم ملی که پا در هوا مانده است! چه زمانی می‌خواهد به فکر بسترسازی مناسبی برای برگزاری انتخابات باشد؟! تا رئیس منتخب نسبت به عقد قرارداد با مربی خارجی یا به فرض مربی ایرانی تصمیم‌گیری کند.

دامنه سخن را بَر می‌چینم که سخن در این باب بسیار است. اما یقین داریم که دوستان رؤسای هیئت‌های والیبال استان‌ها و دیگر اعضای مجمع انتخاباتی در این دوره، آگاهانه برای سرنوشت والیبال ایران ورود خواهند کرد و به خوبی می‌دانند باید به چه کسی اعتماد کنند و رأی بدهند که توانایی اداره امور و امکان رشد و توسعه مجدد  والیبال کشورمان را فراهم نماید.

متأسفانه پس از گذشت بیش از یک ماه از دوران سرپرستی وحید مرادی در فدراسیون والیبال به جز برگزاری چند جلسه مشورتی و کمیته فنی در راستای انتخاب سرمربی تیم ملی و سفر به لوزان سوئیس برای دیدار با آری گراسا، کاری برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون که قرار بود در اسرع وقت بستری فراهم شود، صورت نگرفته است که دور از انتظار می‌باشد! که هرچند تکراری است اما این سئوال  اذهان عمومی است که خروجی فدراسیون در این مدت چه بوده است؟

 این مسائل و مشکلات  که در این راستا به وجود آمده، می‌طلبد که متوّلیان ورزش کشورمان با ورود به حل مشکلاتی که گریبانگیر فدراسیون شده تصمیم‌گیری نهایی را با سرعت بیشتری به اجزا در آورند تا از این رهگذر والیبال ایران کمتر از گذشته آسیب ببیند.



نظرات بگذارید...

Top