استقلال چگونه قهرمان نیم فصل شد

استقلال چگونه قهرمان نیم فصل شد
نیم فصل اول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی استقلال تهران به پایان رسید تا باشگاه‌ها به تعطیلات طولانی نیم فصل بروند. تعطیلاتی که به خاطر برگزاری جام‌ملت‌های آسیا با حوادث غیرقابل پیش‌بینی همراه خواهد بود و از طرفی پنجره نقل و انتقالات زمستانی نیز رنگ و لعابی دیگر به آن خواهد داد.

به گزارش هواداری نیوز؛ نیم فصل اول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی استقلال تهران به پایان رسید تا باشگاه‌ها به تعطیلات طولانی نیم فصل بروند. تعطیلاتی که به خاطر برگزاری جام‌ملت‌های آسیا با حوادث غیرقابل پیش‌بینی همراه خواهد بود و از طرفی پنجره نقل و انتقالات زمستانی نیز رنگ و لعابی دیگر به آن خواهد داد. با این مقدمه نگاه به شرایط استقلال تهران، قهرمان نیم فصل خواهیم انداخت:

نکونام و انگیزه مضاعف

مصطفی آجرلو مدیرعامل وقت استقلال در ابتدای فصل بیست و دوم قصد داشت جواد نکونام را جایگزین فرهاد مجیدی کند. اما نکونام با بیان اینکه کارش در فولاد خوزستان تمام نشده است، پیشنهاد استقلال را نپذیرفت. سید حجت کریمی که بعد از خروج فتح الله زاده سرپرستی استقلال را برعهده گرفته بود، مذاکرات گسترده‌ای را در تابستان 1402 برای حضور جواد نکونام آغاز کرد و در نهایت کاپیتان اسبق تیم ملی سکان‌دار آبی‌پوشان پایتخت شد تا با انگیزه مضاعف و منحصر به فردی که در او دیده می‌شد، وارد بزرگترین چالش دوران ورزشی خود شود. جواد نکونام علاوه بر انگیزه بالا یک ویژگی خاص دارد؛ او به لحاظ حضور بلند مدت در لیگ معتبر اسپانیا، از مقبولیت ویژه‌ای نزد هواداران و بازیکنان برخودار بوده و حضور سردار آزمون در تمرینات پیش فصل استقلال را می‌توان گواه این ادعا دانست. نکونام با گزینش دستیاران مناسب که هرکدام در حوزه خود متخصص هستند، حریم استقلال را از نفوذ جریانات مخرب حفظ کرده  و به قول خودش بازی رسانه‌ای را به خوبی بلد است. در حقیقت انگیزه توأمان با دانش و تجربه سرمربی از دلایل عمده موفقیت استقلال در نیم فصل می‌باشد.

نقل و انتقالات عجیب

قانون سقف بودجه تمامی باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال را دچار حواشی کرده است. لیست نکونام در ابتدای ورودش به استقلال نشان از شناخت درست او از کمبودهای این تیم داشت. اما با قرار گرفتن علی خطیر در رأس مدیریت استقلال، شرایط جذب بازیکنان مورد نظر سرمربی سخت و حتی غیرممکن شد. در همین راستا بازیکنانی چون رضا اسدی، روبرتو تورس، سعید عزت الهی، یاسین سلمانی و احسان پهلوان  در حالی که در لیست نکونام بودند، راهی دیگر باشگاه‌ها شدند. استقلال حتی منتظرمحمد عراقی را  که با قرارداد داخلی به استقلال آمده و در تمرینات پیش فصل حاضر شده بود را به صورت قرضی به مس رفسنجان واگذار کرد. نکته عجیب نقل و انتقالات استقلال کسر قرارداد مربیان و بازیکنان در چند مرحله بود. موضوعی که در نهایت با عقد قرارداد با گوستاو بلانکو و مهدی هاشمی نسب به پایان رسید تا آرامشی نسبی بر استقلال حاکم شود.

خطیر و موانع خود ساخته

علی خطیر قبل از اینکه مدیرعامل استقلال شود، مدتی  به‌عنوان معاون اجرایی دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران در این نهاد فعالیت داشته و عضو کارگروه تنظیم و تصویب دستورالعمل سقف بودجه بود. دستورالعملی که ابتدا گریبان باشگاه استقلال را گرفت و جذب بازیکنان مورد نظر سرمربی را غیرممکن کرد. در حقیقت قانون سقف بودجه خودزنی مردی بود که  مدعی است برنامه‌های بزرگی برای رشد اقتصادی باشگاه استقلال داشته و متعهد شده اجازه ندهد این باشگاه بار دیگر از آسیا حذف گردد.

بدهی‌ها و حذف از آسیا

داستان بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در دو فصل پیش منجر به حذف هر دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا شد، در فصل گذشته دامن‌گیر استقلال شد تا شرایط کاملا ویژه‌ای را برای آنان رقم بزند. استقلال علاوه براینکه باید در خصوص تسویه بدهی‌های گذشته تلاش کند، لازم است شرایط کسب مجوز لیگ آینده آسیا را نیز بدست آورد تا تبعات سنگین‌تری شامل این باشگاه نگردد. این بدان معنا است که استقلال در همین نیم فصل علاوه مشکلات روزمره می‌بایست مقدمات حضور دوباره در آسیا را هم فراهم کند و این موضوع مسلما تمرکز آنان را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

بهترین قرعه

استقلال در حالی صنعت نفت آبادان را در هفته نخست شکست داد که این تیم از فصل قبل دچار بحران‌ها متعدد اقتصادی شده بود. آبی پوشان در هفته دوم به مصاف ملوانی رفتند که هنوز شرایط ایده‌آلِ انتهای نیم فصل را نداشت. اگر باخت هفته سوم به سپاهان که با بازی بهتر و روان‌تر شاگردان نکونام همراه بود را استثنا کنیم و لغو دربی هفته پنجم را اتفاق مناسبی برای آنان تلقی نماییم، شاگردان نکونام در  فاصله بین هفته‌های چهارم تا شش با قرعه مناسبی روبرو بوده و با برد مقابل تیم سخت‌کوش مس رفسنجان در هفته هفتم شرایط به گونه رقم خورد تا  استقلال در شرایطی برابر با دیگر مدعیان، نیمه دومِ نیم فصل اول را به رقابت  بپردازد و از طرفی بحران حاکم بر اردوگاه پرسپولیس و سپاهان نیز صدرنشینی نیم فصل را برای آنان به تثبیت رساند.

آغاز خوب

استقلال در دهه اخیر معمولا فصل را با واگذاری امتیازاتی آغاز می‌کرد که جبران آن در هفته‌های انتهایی امکان‌پذیر نبود. اما شاگردان جواد نکونام همچون فصل بیست و یک آغاز مناسبی داشته و در هفت بازی نخست لیگ، پنج پیروزی بدست آورند تا به تعبیری آغاز خوبی در لیگ بیست و سوم داشته باشند. این در حالی است که شرایط اکثر تیم‌ها در هفته‌های نخست به گونه‌ای است که نمی‌توان آنالیز مناسبی از آنان ارائه داد و این عدم شناخت منجر به نتایجی می‌شود که معادلات قهرمانی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

فرصت تعطیلات

هرچند تعطیلات متعدد لیگ نباید مطلوب باشد و این جریان روند آماده‌سازی تیم‌ها را به لحاظ شرایط بدنسازی و حتی روحی و روانی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اما استقلال از تعطیلات لیگ سود بیشتری برد. جواد نکونام مجبور شده بود بازیکنان مازاد خود را به تیم فرا بخواند و این بدان معنا بود که فلسفه تاکتیکی کادر فنی باید تغییر کند و این تغییرات برای اجرا شدن محتاجِ  زمان و برگزاری دیدارهای تدارکاتی است که تعطیلات لیگ این فرصت را به آبی‌های پایتخت داد تا با آمادگی بهتری در ادامه مسابقات حاضر شوند.

حذف حواشی

نکته مهم استقلال در نیم فصل  نخست علیرغم اختلافات آشکار و پنهان سرمربی و مدیریت، حذف حواشی توسط کادر فنی بود. جواد نکونام به شاگردانش توصیه کرده بود که به خاطر هواداران با کمبود‌ها مدارا کرده و به آینده امیدوار باشند. از طرفی حضور مربیانی چون مهدی هاشمی نسب که با شرایط بحرانی آشنا بودند، حواشی را از حول و حوش بازیکنان دور کرده بود و از همه مهمتر اینکه بازیکنان به سرمربی و کادر فنی اعتماد ویژه‌ای داشتند. در حقیقت حذف حواشی مهمترین آیتم موفقیت استقلال در نیم فصل بوده است.

تزلزل حریفان

بی‌گمان شرایط دو تیم پرسپولیس و سپاهان در ابتدای فصل، هم به لحاظ بازیکن و هم تدارک، بهتر از استقلال بود. این بدان معنا است که استقلال نمی‌توانست مدعی اول قهرمانی باشد. هواداران این تیم نیز رتبه‌های سوم یا چهارم را برای تیم محبوب خود متصور بودند. اما  اوضاع و احوال سه رقیب اصلی استقلال  به سمت و سویی سوق پیدا کرد که در نهایت نتوانستند جایگاه نخست را از آن خود کنند. تراکتور در همان اواسط نیم فصل از گردونه خارج شد. سپاهان علاوه بر حضور در لیگ قهرمانان آسیا با کسر امتیاز مواجه شد تا تمرکزش به حواشی مخرب جلب گردد. پرسپولیس یحیی گل‌محمدی به بن‌بست تاکتیکی رسیده و سرمربی نتوانست با بازیکنان کم‌تجربه شخصیت قهرمانی خود را حفظ نماید. در حقیقت تزلزل مدعیانِ جدی قهرمانی را می‌توان از علل قهرمانی استقلال درنیم فصل بدانیم.

تاکتیک مناسب

با این حال سرمربی استقلال به سرعت توانست تاکتیک مناسب خود را طراحی کند و به مدد آن از حریفان خود امتیاز بگیرد. جواد نکونام به خوبی متوجه شده بود که به لحاظ مهره نسبت به حریفان ضعیف‌تر و به تعبیری فقیرتر است. لذا تاکتیک نخست نکونام ایجاد روحیه جنگندگی بود که در طول نیم فصل در بازی‌های این  تیم به وضوح دیده می‌شد. مورد دوم اینکه بازیکنان استقلال در تمام بازی‌ها برای رسیدن به دروازه حریفان انگیزه مضاعفی داشتند و حتی در لحظات و دقایقی که بازی را واگذار کرده بودند، سعی داشتند با آرامش و با اتکا به تاکتیک اتخاذ شده نتیجه را جبران نمایند. اوج این هنرنمایی در دربی رفت و حتی بازی هفته سوم مقابل سپاهان قابل مشاهده بود.  

آیا استقلال قهرمان لیگ می‌شود

استقلال برای اینکه در انتهای فصل قهرمان شود، راه زیادی دارد. با این حال هر چند قهرمانی نیم فصل صرفا یک عنوان خواهد بود، اما آبی‌پوشان برای ادامه فصل بدان احتیاج داشتند. جواد نکونام برای قهرمانی انتهای فصل علاوه بر اینکه لازم است چند بازیکن در خطوط مختلف جذب نماید، باید توان هجومی خود را افزایش بدهد. قدر مسلم اینکه حریفان این تیم علاوه برمدعیان قهرمانی، گزینه‌های کسب سهمیه و سقوط نیز از انگیزه‌های متفاوت و ویژه‌ای برخودار بوده و مسلما لحظات سختی را در ادامه لیگ رقم خواهند زد. علاوه بر این دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس نیز فشردگی  نیم فصل نخست را نداشته و در نقل و انتقالات زمستانی تقویت خواهند شد و برای رسیدن به صدر جدول اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد. در این شرایط آبی‌پوشان تهران برای قهرمانی کاری به مراتب سخت‌تر و مسیری دشواتر خواهند داشت. 



نظرات بگذارید...

Top