تعویض طلایی، پنالتی‌ای که این بار نسوخت و نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی

تعویض طلایی، پنالتی‌ای که این بار نسوخت و نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی
دربی ۱۰۲ متأثر از حساسیت آن و اولویت نباختن نزد مربیان و بازیکنان، مطابق پیش‌بینی‌ها با تساوی یک بر یک رقبای دیرینه به پایان رسید. بازی‌ای که طبق انتظار، بار فنی درخور قدمت و اهمیت این دیدار را نداشت ولی حواشی آن جور این نقیصه را کشید. اگر ۲ تیم به‌سان مصاحبه‌های پس از بازی، در میدان هم جسارت و اهتمام  به خرج می‌دادند مسلما شاهد بازی زیباتری بودیم؛ اما گویی قرار نیست متن بر حاشیه این مهم‌ترین تقابل فوتبالی و حتی ورزشی کشور فائق آید!

هوادار نیوز؛ جز معدود فرصت‌های نصف و نیمه درون ۱۸ قدم تیم‌ها، بازی بیشتر در میانه زمین و با پاس‌های اشتباه متعدد ۲ تیم همراه بود و وقتی اولویت تفکر، نباختن باشد جز این، حاصلی برنیاید! ویژگی بارز دربی۱۰۲ وجود " وی ای آر" بود که اتفاقا به کار نیز آمد و در سرنوشت بازی نقش ایفا کرد، گرچه باز هم ۲ تیم را راضی نکرد؛ پرسپولیسی‌ها از وجودش ناراحت بودند و استقلالی‌ها معتقد به نادیده شدن یک پنالتی دیگر! در مصافی که اشتباه تیم‌ها، از عوامل مهم در تعیین نتیجه است؛ آبی‌پوشان اشتباه کردند و قرمزپوشان با استفاده بهینه از آن به گل رسیدند، اشتباه فاحش سهرابیان، حسینی و سرانجام چشمی که با وجود تجربه بسیار به جای دفع توپ به نقاط کور بازی، آن را به پشت محوطه جریمه خودی فرستاد بهترین فرصت را نصیب عالیشاه کرد تا با استادی تمام گل دیگری را به نام خود در دربی ثبت کند و تعویض طلایی گل محمدی لقب گیرد.

پس از گل نیز باز مشابه این اشتباه از سوی استقلالی‌ها رخ داد ولی این بار ضربه کاپیتان پرسپولیس مماس با تیرک عمودی دروازه به بیرون رفت تا کار برای آبی‌پوشان سخت‌تر و تفاضل برای عالیشاه و یارانش بیشتر نشود. شاگردان نکونام که برای فرار از شکست چاره‌ای جز افزایش تحرک تهاجمی خود نداشتند بیشتر به استفاده از توپ‌های بلند روی آوردند تا بدین طریق از پتانسیل سرزنان خود بهره گیرند؛ اما با حرکتی زمینی و بر اثر خطای نعمتی روی رضاوند- آن هم به مدد کمک داور ویدئویی-  صاحب پنالتی شدند تا یامگا با آرامشی خاص، دروازه بیرانوند پنالتی‌گیر را باز کند و بازی را به تساوی بکشاند.

مسلما اگر" وی ای آر" در این بازی نبود استقلال با شکست و پرسپولیس با برد روحیه‌بخشی دیگر دربی را تمام می‌کردند ولی این بار " وار" مانع نادیده گرفتن پنالتی آبی‌پوشان شد، هرچند برخی کارشناسان داوری معتقد به خطای پنالتی علی نعمتی- مدافع پرسپولیس- روی پیمان بابایی- مهاجم استقلال- قبل از پنالتی اعلام شده نیز بودند؛ صحنه‌ای که داور با مراجعه به " وی ای آر"  آن را رد کرد. بنیادی‌فر یک بار نیز به خاطر زمین خوردن شهاب زاهدی درون ۱۸ قدم استقلال به بازبینی صحنه پرداخت که آن را نیز پنالتی ندانست، تصمیمی که همه کارشناسان داوری نیز صحت آن را تأیید کردند. البته باید به عدم اخراج حامدی‌فر نیز  اشاره کرد که از چشم داور و همچنین کمک داوران ویدئویی بازی پنهان ماند!

هرچند با توجه به در مضیقه بودن آبی‌پوشان از حیث نفرات در قیاس با غنای نفراتی سرخ پوشان، تساوی برای آن‌ها نتیجه بدی نیست، اما این نتیجه بیشتر از آن‌ها به درد پرسپولیس خواهد خورد زیرا؛ شاگردان گل محمدی با تساوی در چنین بازی حیثیتی با شکست نخوردن از  رقیب دیرینه خود در پانزدهمین دربی متوالی- البته به جز ۲ دربی که با ضربات پنالتی مغلوب شدند- روحیه‌ای مضاعف می‌گیرند و از بحران تیمی خود نیز می‌کاهند و با توجه به یک بازی کمترشان، این امکان را دارند تا خود را به فاصله یک امتیازی استقلال برسانند؛ ولی صدرنشین لیگ با عدم کسب ۳ امتیاز این دیدار، نفس‌های سپاهان را در یک امتیازی خود حس نمود که در صورت برد در بازی معوقه خود جای استقلال را در صدر خواهد گرفت، مضاف بر اینکه همان طور که گفته شد پرسپولیس هم با برد در بازی عقب افتاده‌اش، جایگاه آبی‌پوشان را به شدت تهدید می‌نماید.



نظرات بگذارید...

Top