ببر تا قهرمان شوی

ببر تا قهرمان شوی
روز پنجشنبه کمی مانده به غروب، سوت آغاز شهرآوردی به صدا درخواهد آمد که علاوه بر حساسیت‌های سنتی از شرایطی کاملا متفاوت برخوردار است. جایی که سرخابی‌های پایتخت درفاصله اندکی از هم در جدول رده بندی ایستاده‌اند و هر یک برد دربی را استارت قهرمانی می‌داند.

هواداری نیوز؛ روز پنجشنبه کمی مانده به غروب، سوت آغاز شهرآوردی به صدا درخواهد آمد که علاوه بر حساسیت‌های سنتی از شرایطی کاملا متفاوت برخوردار است. جایی که سرخابی‌های پایتخت درفاصله اندکی از هم در جدول رده بندی ایستاده‌اند و هر یک برد دربی را استارت قهرمانی می‌داند. به بهانه برگزاری یکصد و دومین دربی دو باشگاه پرطرفدار ایران نگاهی به شرایط دو تیم می‌اندازیم:

پرسپولیس آماده صعود

پرسپولیس برای بیرون آمدن از شوک آسیا، هوادار تهران را شکست داد تا فاصله خود را با صدرجدول حفظ نماید. قرمزپوشان که یک بازی کمتر از حریف سنتی خود برگزار کرده‌اند، چنانچه بازی عقب افتاده هفته یازدهم برابر نساجی مازندران را با بُرد پشت سر بگذارند به یک قدمی صدر رسیده و این موضوع به تنهایی کافی است که نتیجه دربی برای آنان حیاتی باشد. در حقیقت پرسپولیس آماده است تا با ارائه بازی برتر به سمت قهرمانی نیم فصل و در نهایت انتهای فصل حرکت نماید. با این حال پرسپولیس با دو مشکل عمده قبل از آغاز دربی روبرو است؛ ابتدا اینکه شاگردان یحیی گل‌محمدی شادابی و صلابت فصول قبل را نداشته و انرژی آنان از دقیقه هفتاد بازی به بعد تحلیل می‌رود. دوم اینکه چند بازیکن تاثیرگذار آنان همچون وحید امیری و امید عالیشاه به علت مصدومیت قادر نیستند به سرمربی کمک چندانی بکنند. " امیری نیم فصل را از دست داده و عالیشاه توان حضور نود دقیقه‌ای را ندارد." به این موارد باید به خط آتش نه چندان زهردار قرمزپوشان نیز اشاره کرد که به سختی موفق به گلزنی شده و در این بین امید اول گل‌محمدی برای رسیدن به دروازه استقلال، شهاب زاهدی است. 

استقلال در اندیشه فتح دربی

استقلال رکورد بیشترین بُرد دربی را با باخت در فینال جام حذفی فصل گذشته تقدیم رقیب سنتی‌اش کرد. آبی‌پوشان که تجربه قهرمانی با حضور بازیکنان جوان و حتی کم تجربه را با مجیدی دارند، صرفا در اندیشه فتح دربی می‌باشند. موفقیتی که خاطره دو باخت فصل گذشته را نزد بازیکنان و هواداران این تیم به فراموشی خواهد سپرد و از طرفی آنان را  با اطمینان بیشتری به استقبال نیم فصل خواهد برد. "نیم فصلی که باید در آن جواد نکونام دست به ترمیم تیم خود بزند." با این حال چند مشکل عمده نیز در اردوگاه آبی‌ها قبل از آغاز دربی مشاهده می‌گردد؛ خط دفاع استقلال بعد از مصدومیت محمد حسین مرادمند و با حضور ایمان سلیمی جوان که با مصدومیت مواجه شده است، شرایط ایده‌آلی ندارد. از طرفی انتقال روزبه چشمی از خط هافبک به  خط دفاع به همان اندازه که وضعیت آبی‌پوشان را در میانه میدان  متزلزل کرده، دفاع این تیم را نیز به چالش کشیده است. استقلال در خط هافبک علیرغم حضور مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند و امید حامدی‌فر در سطح بسیار متوسطی می‌باشد و بلانکو و مهرداد محمدی برای بازکردن دروازه حریف بیشتر از اینکه توسط هافبک‌ها تیم تغذیه شوند، سعی دارند با نبوغ خود دروازه حریف را تهدید کنند.

شرایط آزادی

شرایط نامناسب ورزشگاه آزادی که در بازی پرسپولیس با النصر به وضوح ملاحظه شد و بعد از آن حتی صحبت از انتقال بازی‌های استقلال و پرسپولیس به خارج از ورزشگاه آزادی هم مطرح گردید، در هفته‌های اخیر بهتر شده است. اما این بدان معنا نیست که این ورزشگاه به طور کامل آماده برگزاری مسابقات مهمی همچون دربی می‌باشد. در حقیقت آمادگی نسبی ورزشگاه پیر ایران در پایین حد خود قرار داشته و نمی‌توان از آن به عنوان ورزشگاهی استاندارد و در حد نام فوتبال ایران نام برد. "موضوعی که باید  در خصوص آن به سرعت و البته با تفکر درست اقدام نمود."

حضور بانوان

خبرها حاکی از اینست که بانوان طرفدار استقلال و پرسپولیس برای تماشای دربی در طبقه دوم ورزشگاه آزادی مستقر می‌شوند. از طرفی اعلام شده است از چهل و شش هزار بلیتی که برای دربی فروخته می‌شود، سه هزار بلیت برای بانوان دو تیم خواهد بود. با این حال حضور بانوان در ورزشگاه آزادی، آن هم در حساس‌ترین بازی نیم فصل می‌تواند مطلوب باشد. بانوانی که همچون مردان به تیم محبوب خود علاقه داشته و مشتاقند بازی ستاره‌های خود را از نزدیک به تماشا بنشینند. نکته حائز اهمیت در این خصوص، تلطیف فضای هواداری است که با حضور بانوان به سمت ادبیات بهتر و شنیدنی‌تر پیش خواهد رفت و این موضوع، لزوم برنامه‌های فرهنگی را در ورزشگاه‌ها به ذهن متبادر کرده است.

تیم داوری

طبق اعلام خداداد افشاریان بعد از تلاش‌های فراوان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان و تأیید نهایی فیفا، یکصد و دومین شهرآورد سرخابی‌های ایران با کمک داور ویدیوئی برگزار خواهد. قدر مسلم اینکه در انتهای این بازی حجم اعتراضات همیشگی به داوران دربی کمتر از گذشته خواهد بود و از طرفی ذهنیت منفی هواداران نیز در این زمینه مثبت خواهد شد. با این حال طبق اعلام کمیته داوران فدراسیون فوتبال، موعود بنیادی‌فر، سعید قاسمی، علیرضا ایلدروم این بازی را قضاوت خواهند کرد و بیژن حیدری  به‌عنوان داور چهارم  در  این بازی حضورخواهد داشت و همچنین کمک داور ذخیره  محمدرضا منصوری خواهد بود. بنیادی‌فر در سال ۱۳۸۱ داوری را شروع کرده و از سال ۱۳۹۰ در سطح یک فوتبال ایران قضاوت می‌کند. وی در سال ۲۰۱۳ وارد لیست بین‌المللی شده است. او شهرآوردهای هشتاد و هفتم و نودم را نیز قضاوت کرده  که در آن هر کدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس یک پیروزی بدست آورده‌اند. بنیادی‌فر در دربی هشتاد ششم نیز به عنوان داور چهار حضور داشته است. در مورد بنیادی‌فر گفتنی است: او  به صورت هفتگی فوتبال بازی می‌کند و با انجام تمرینات مناسب، توانسته است بر مشکل زانوهایش غلبه کند. بنیادی‌فر عقیده دارد فوتبال بازی کردن داور می‌تواند روی قضاوت هرچه بهتر او تأثیر بگذارد. داوری که با نحوه بازی فوتبال به خوبی آشنایی داشته باشد، بر زمین بازی بهتر مسلط است و حرکات تمارضی بعضی بازیکنان را راحت‌تر می‌تواند تشخیص دهد.

ترکیب احتمالی استقلال

علاقه جواد نکونام به دفاع سه نفره حدس و گمان را در خصوص ترکیب احتمالی استقلال آسان کرده است. ضمن اینکه آبی‌پوشان برخلاف حریف خود نیمکتی به مراتب ضعیف‌تر دارند و دامنه انتخاب سرمربی به همین دلیل کوتاه‌تر است. آبی‌پوشان در دورن دروازه گزینه مطمئنی چون سید حسین حسینی را دارند.  آنان خط دفاع خود را با آرمین سهرابیان، روزبه چشمی و ایمان سلیمی " در صورت رفع مصدومیت"  تشکیل خواهند داد. از طرفی اگر زوج خط حمله استقلال را گوستاو بلانکو و مهرداد محمدی بدانیم، جواد نکونام در خط هافبک  احتمالا دست به تغییراتی خواهد زد. ابوالفضل جلالی و کوین یامگا همچون اکثر دقایق لیگ فول بک‌های استقلال خواهند بود و برای مثلث میانی باید دید سرمربی از بین مهدی مهدی‌پور، سعید مهری، امید حامدی‌فر، محمد زبیر نیک نفس و آرش رضاوند کدام گزینه‌ها را انتخاب خواهد کرد. هرچند حضور آرش رضاوند، مهدی مهدی‌پور  و سعید مهری در ترکیب دربی محتمل‌تر خواهد بود.

ترکیب احتمالی پرسپولیس

دست یحیی گل‌محمدی برای چینش بازیکنانش بیشتر از نکونام باز است. او علیرغم مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی، مردانی چون محمد حسین کنعانی زادگان و گیورگی گولسیانی را در خط دفاع  دارد که با حضور علیرضا بیرانوند آماده در درون دروازه به سختی اجازه عبور به مهاجمان را داده و گشودن دروازه پرسپولیس را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده‌اند. از طرفی قرمزپوشان در میانه میدان با حضور مردانی چون میلاد سرلک، سعید صادقی، مهدی ترابی، سروش رفیعی و مسعود ریگی، کمربند میانی باصلابتی را تشکیل داده و دانیال اسماعیل‌فر و  علی نعمتی به‌عنوان فول بک‌های قرمزپوشان با شرایط کاملا متفاوت بازی می‌کنند. اسماعیل‌فر میل تهاجمی دارد  و نعمتی در دفاع کم نقص بازی می‌کند. پرسپولیس در خط حمله بسیار پرنوسان است. شهاب زاهدی در یک بازی ستاره میدان می‌شود و در بازی دیگر معمولی است. محمد عمری بسیار دونده اما کم تجربه است و شاید جو دربی در او تاثیرمنفی بگذارد و یحیی گل‌محمدی هرگز نباید در حساس‌ترین بازی فصل روی نبیل باهویی حساب ویژه‌ای بازکند.

جنگ ستاره‌ها

هرچند تعداد ستاره‌های دو تیم نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما دربی سرخابی‌ها همیشه جنگ ستاره‌های دو تیم است. جایی که مهدی ترابی با نفوذهای ویرانگرش ممکن است توپ را تا خط دروازه استقلال جلو برده و دروازه آنان را بازکند. و جایی که مهرداد محمدی  با انرژی مثال‌زدنی خود خط دفاعی پرسپولیس را آزار خواهد داد و با شوت‌های ویرانگرش ممکن است چهارچوب دروازه بیرانوند را بلرزاند. از طرفی سرخابی‌ها درون دروازه از گلرهایی سود می‌برند که از بهترین‌های حال حاضر فوتبال ایران هستند. درمیانه میدان هنرنمایی بازیکنانی چون سروش رفیعی و سعید صادقی در اردوگاه قرمزها و مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند در ترکیب آبی‌پوشان مطمئنا صحنه‌های بیادماندنی را به یادگار خواهد گذاشت.

ببر تا قهرمان شوی

نمی‌توان با قاطعیت حکم کرد که برنده دربی قهرمان لیگ در فصل جاری خواهد شد. اما انرژی مثبت این برد تا هفته‌ها می‌تواند ساق پای بازیکنان را قدرتمند‌تر از گذشته نماید. از طرفی با توجه به وضعیت مناسب تیم سپاهان که منتظر لغزش سرخابی‌ها می‌باشد، مسلما بازنده دربی تا حدودی از گردونه قهرمانی خارج خواهد شد. این بدان معناست که کسب امتیازات کامل این دیدار شرایط ایده‌آلی را برای برنده در کورس بسیار دشوار قهرمانی با سپاهان فراهم خواهد کرد. از طرفی بازی‌های انتهای نیم فصل دو تیم نیز به مراتب از سپاهان دشوارتر بوده و این کاملا جو دربی را تحت الشعاع قرار داده و لحظات آن را نفس گیر خواهد کرد.



نظرات بگذارید...

Top