محمود مشحون؛ معمار نوین بسکتبال ایران

محمود مشحون؛ معمار نوین بسکتبال ایران
«محمود مشحون» ملی‌پوش و رئیس سابق فدراسیون بسکتبال، نیز مسافر ابدیت شد تا زین پس در خاطره‌ها دنبالش بگردیم ...!

هواداری نیوز؛ مشحون از نسل تحصیل کرده‌های بسکتبال در قبل از انقلاب بود، نسلی که بسکتبال را به رشته ورزشی تحصیل کرده‌ها تبدیل کرده بودند. محمود مشحون از سال ۱۳۳۹ تا سال۱۳۴۹ بازیکن تیم ملی بسکتبال بود و چندسال پس از آن در پست‌های مدیریتی به ورزش خدمت کرد. از سمت‌های مهم ورزشی او می‌توان به دبیرکلی فدراسیون بسکتبال، ریاست فدراسیون‌های هندبال و بسکتبال، عضویت در کمیته المپیک و نائب رئیسی کنفدراسیون بسکتبال آسیا اشاره کرد.

 بدون‌شک درخشان‌ترین دوران مسئولیت آن مرحوم، ریاست فدراسیون بسکتبال بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۶ است؛ دورانی که منجر به شکل‌گیری نسل طلایی بسکتبال ایران و تولد ستاره‌هایی چون صمد و مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، حامد آفاق و... گردید.

 مرحوم مشحون در این دوره ریاستش در بسکتبال، تقریبا کاری نظیر مرحوم یزدانی خرم در والیبال کرد و با برنامه‌هایش این رشته ورزشیِ در محاق را رونقی دو چندان بخشید، در جامعه فراگیرتر نمود و افتخارات مهمی را باعث گردید؛ به نحوی که به جرأت می‌توان وی را که «پرافتخارترین رئیس فدراسیون بسکتبال ایران» است، «معمار نوین بسکتبال ایران» نیز نامید.

 نخستین قهرمانی بسکتبال ما در آسیا در دوره ایشان و در سال ۲۰۰۷ رخ داد، علاوه بر آن در سال ۲۰۰۹ برای دومین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدیم، سال۲۰۱۴ نائب قهرمانی آسیا را به دست آوردیم، در دوران وی بسکتبال ایران حضور در المپیک و جام جهانی را تجربه کرد و در رده‌های جوانان و امید نیز روی سکوی قهرمانی آسیا قرار گرفتیم؛ همچنین فدراسیون در زمان ایشان، عنوان فدراسیون موفق فیبا آسیا را تصاحب کرد.

گذشته از این افتخارات و اثرات مدیریتی ماندگار، مرحوم مشحون مردی اخلاق‌مدار، باشخصیت، متواضع و رفاقت‌مدار بود که وی را به چهره‌ای مقبول و وزین در بین اهالی ورزش بدل کرده بود، حتی قبل از دستیابی به افتخارات چشمگیر فوق. خصایصی که فقدان وی را در دوران «مهجوریت اخلاق در ورزش» بیشتر محسوس می‌سازد.

به هرحال قصه مرحوم مشحون در این سرای به پایان رسید و از این پس باید وی را در خاطرات جستجو کرد چنان که دیگر بزرگانی نظیر علی دانایی‌فرد، پرویز دهداری، سیروس قایقران، منصور امیرآصفی، منصور پورحیدری، یزدانی خرم و ده‌ها بزرگ دیگر را؛ ولی نام، منش و عملکرد آن‌ها، میراث گران‌بهایی است که از خود ماندگار ساختند...

افسوس باید خورد که چرا از چنین سرمایه ارزشمندی پس از بازنشستگی در سال ۱۳۹۶ در زمینه آموزش و انتقال تجارب به مدیران و جوان‌ترهای عرصه‌های مختلف ورزش بهره نبردیم و کوله‌باری از تجارب و داشته‌های ارزشمند آن مرحوم که افتخارات بزرگ بسکتبال را رقم زد با وی در خاک مدفون می‌شود...!

 



نظرات بگذارید...

Top