دربی؛ پیچ سخت نکونام و استقلال

 دربی؛ پیچ سخت نکونام و استقلال
در دربی پنجشنبه، کما‌فی‌السابق برتری روحی روانی و وجود ذهنیت برنده رقم زننده اصلی نتیجه بازی است. بحث فنی  در ذیل آن قرار می‌گیرد و مسائلی چون جایگاه جدولی دو تیم نقشی در برتری آن‌ها ندارد. در دربی، تیمی که بهتر بداند چه می‌خواهد و به قصد آن بهتر آماده شده باشد، صاحب برگ برنده است.

به گزارش هواداری نیوز؛ خوش‌بین‌ترین هواداران و حتی مدیرعامل استقلال تصور چنین موقعیتی برای استقلال این فصل، با این بضاعت موجود را نداشتند ولی نکونام تا بدین جای کار توانسته از همین موجودیت بازدهی مقبولی بگیرد، لیکن هنوز دشواری راه و پیچ‌های سخت مانده است و یکی از آن پیچ‌های سخت و سخت‌ترین‌شان تا پایان نیم فصل، مصاف با رقیب سنتی است. مصافی که می‌تواند منجر به سیر صعودی یا نزولی هریک از دو رقیب دیرینه گردد. جدالی که واقعا متمایز از سایر بازی‌های ۲ تیم با رقباست و از دیرباز گل رقابت‌های فوتبال باشگاهی ایران بوده، کماکان نیز هست و الحق که بازی‌ای شش امتیازی است.

در دربی پنجشنبه، کما‌فی‌السابق برتری روحی روانی و وجود ذهنیت برنده رقم زننده اصلی نتیجه بازی است. بحث فنی  در ذیل آن قرار می‌گیرد و مسائلی چون جایگاه جدولی دو تیم نقشی در برتری آن‌ها ندارد. در دربی، تیمی که بهتر بداند چه می‌خواهد و به قصد آن بهتر آماده شده باشد، صاحب برگ برنده است. تیم پیروز میدان، دارای شارژ روحی ویژه‌ای می‌شود که در ادامه راه خیلی به کارش می‌آید و چونان سکوی پرتابی است و تیم بازنده، تا مدت‌ها مورد انتقاد هواداران خودی قرار می‌گیرد، به لحاظ روحی افت می‌کند و چه بسا آبستن حوادثی شود. دربی‌هایی نیز بوده که حتی تساوی حکم موارد فوق را داشته، تساوی برای تیمی نقش برد و برای دیگری نقش باخت را بازی کرده است؛ مثل دربی اسفند سال ۱۴۰۰ که استقلال را در مسیر قهرمانی قرار داد و پرسپولیس را از کورس خارج کرد!

هرچند تیم پرسپولیس به خاطر نتایج اخیرش در لیگ برتر، حذف از لیگ قهرمانان آسیا و حواشی متأثر از آن، شرایط روحی بایسته را ندارد، اما گل محمدی تجربه چنین اوضاعی را دارد و سال قبل نیز در چنین شرایط نامساعدی تیمش را سرپا نمود و به قهرمانی لیگ و حذفی رساند؛ گرچه برخی سوت‌های داوران و بد موقع امتیاز از دست دادن رقبا نیز مددکار او و تیمش شد اما مراد، توانایی وی در احیای تیمی است که در سراشیبی جدول قرار گرفته بود. علاوه بر این، پرسپولیس به لحاظ نفرات و تجربه در شرایط بهتری نسبت به استقلال قرار دارد که خود وزنه‌ای روحی و مزیتی فنی محسوب می‌گردد.

در اردوگاه آبی‌ها، هم کمبود نفرات به چشم می‌آید و هم طبق سابقه موجود از تقابل‌های قبلی ۲ تیم، تنی چند از بازیکنان محوری این تیم محو دربی می‌شوند و یک پای تیم خود را لنگ می‌گذارند؛ نمایش بازیکنانی چون رضاوند، مهدی‌پور و مهری به عنوان موتور محرک تیم و نیز حسینی به‌عنوان کاپیتان و یکی از با سابقه‌های این مصاف در دربی‌های سال قبل را مرور کنید که سه تای اول در بازی محو و عنصری منفعل بودند و نفر چهارم  نیز از ضعیف ترین نفرات تیم خود! بنابر تفاسیر فوق و به‌رغم اوضاع دو تیم، پرسپولیس شرایط بهتری برای دربی دارد و نکونام برای جبران کمبودها، نقیصه‌ها و آماده کردن تیمش جهت پیروزی در مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی نیم‌فصل وظیفه خطیرتر و مسئولیت سنگین‌تری نسبت به همتای خود در تیم رقیب دارد. اگر سرمربی آبی‌پوشان، دربی‌های فصل قبل را  هم مروری کرده باشد بهتر در یافته است که در هفته منتهی به این بازی، روی چه مواردی تمرکز و وقت بیشتری صرف نماید.

سوای این مسئله نکونام باید تا قبل از شهرآورد پایتخت روی ذهنیت برتری‌جویی، روحیه جنگندگی تیمش و ریزه کاری‌های فنی ولی «مهم مختص این دیدار» کار بیشتر، ویژه‌تر و اضافه‌تری نماید. هرچند قرمزپوشان هم به دلیل وضع این روزهای شان، نیاز شدید به پیروزی در این بازی دارند ولی استقلال باتوجه به سخت‌تر بودن مسیرش که ناشی از بضاعت نه چندان کافی و کمبودهایش است، نیاز مبرم به افزایش نیروی روحی روانی و خودباوری جهت طی کردن ادامه این مسیر دشوار دارد. مضاف بر آن، هواداران استقلال از تیم کم مهره‌شان که با تلاش درخور تا اینجای کار و بر خلاف تصور قبلی همگان صدر جدول را از آن خود کرده است، انتظار شکست رقیب دیرینه در لیگ برتر را پس از سال‌ها دارند؛ لذا آبی‌پوشان نیاز بیشتری به کسب ۳ امتیاز این تقابل مهم و حساس نسبت به پرسپولیس دارند و جواد نکونام و همکارانش مهم‌ترین نقش را در این میان دارند. تدبیر و تلاش توأم با آرامش می‌تواند ضامن موفقیت نقش حساس آنان باشد. باید دید آیا نکونام می‌تواند در اولین تجربه مربی‌گری‌اش در دربی، پس از سال‌ها استقلال را بر رقیب سنتی فائق گرداند و این پیچ دشوار را به سلامت پشت سر بگذارد؟



نظرات بگذارید...

Top