حرکاتی که زیبنده فوتبال ما نبود!

حرکاتی که زیبنده فوتبال ما نبود!
در دیدار تیم‌های استقلال تهران «میهمان» و فولاد خوزستان «میزبان» شاهد اتفاقات ناهنجار و عدم رعایت میزبانی و بی‌فرهنگی در ورزش به‌ويژه فوتبال در«لیگ برتر» باشگاه‌های کشور بودیم که به میدان جنگ و لشکرکشی سلم و تور داخل زمین و تماشاگران سکونشین بدل شده بود و از سوی تعداد معدودی هوادار که طبق معمول *تماشاگر نما* نامیده می‌شوند، باران بطری‌های پلاستیکی آب آشامیدنی و اشیا بود که به سوی بازیکنان استقلال باریدن گرفته بود و متأسفانه از مأموران حاضر در سکوهای تماشاگران هم کاری ساخته نبود!

به گزارش هواداری نیوز؛ در دیدار تیم‌های استقلال تهران «میهمان» و فولاد خوزستان «میزبان» شاهد اتفاقات ناهنجار و عدم رعایت میزبانی و بی‌فرهنگی در ورزش به‌ويژه فوتبال در«لیگ برتر» باشگاه‌های کشور بودیم که به میدان جنگ و لشکرکشی سلم و تور داخل زمین و تماشاگران سکونشین بدل شده بود و از سوی تعداد معدودی هوادار که طبق معمول *تماشاگر نما* نامیده می‌شوند، باران بطری‌های پلاستیکی آب آشامیدنی و اشیا بود که به سوی بازیکنان استقلال باریدن گرفته بود و متأسفانه از مأموران حاضر در سکوهای تماشاگران هم کاری ساخته نبود!

حرکاتی که دور از فرهنگ ایرانی در میهمان‌نوازی و زیبنده فوتبال کشورمان نبود که به احتمال زیاد شیخ‌نشینان خلیج فارس هم نظاره‌گر این صحنه‌های چندش آور بودند!

مگر نه اینکه بارها مقامات مسئول و عوامل اجرایی مسابقات توصیه می‌کنند «بازی جوانمردانه» را رعایت کنید؟ این بود بازی جوانمردانه؟! برخوردهای عمدی و سهوی، مصدومیت‌هایی که منجر به تعویض‌های اجباری می‌شد بازی جوانمردانه بود؟

از آن‌سو نیز رفتار ناشایست افراد افراطی که با پرتاب اشیا به سوی بازیکنی که مأمور زدن ضربه کرنر بود به وضعیت ناهنجاری که در میدان حاکم شده بود، دامن می‌زد!

با نهایت تأسف برخی از تماشاگران از القاب و الفاظی نسبت به داور و بازیکنان استفاده می‌کردند که اصلاً شایسته جامعه ورزش و به هیچ وجه زیبنده فوتبال ما نبود!

نگاهی به آنچه که در ورزشگاه‌های ما می‌گذرد و اهانت‌های بسیار زشتی که هواداران یک تیم ویا تماشاگرنماها نسبت به بازیکنان و داوران می‌کنند به خوبی می‌تواند وخامت بی‌فرهنگی در ورزش را به عینه مشاهده کرد!

ما چگونه بدون در نظر گرفتن بار معنایی الفاظ رکیکی که نثار بازیکنان و داوران می‌شود، چشم‌ها را فرو می‌بندیم و گوش شنوایی نداریم و اجازه می‌دهیم یک یا چند تماشاگرنما هرچه را که می‌خواهند بَر زبان جاری کنند و هر کاری هم که دوست دارند در میادین ورزشی انجام دهند و طراوت و شادابی، جذابیت‌های بازی‌ها را نادیده انگارند و دست به اعمال ناشایست بزنند؟!

در عالم اندیشه و ارائه راه‌ حل و عالم تضارُب و برخورد افکار و نظارت؛ ناظران فدراسیون چه وظایفی برعهده دارند؟

گناه داوران چیست که با کوله‌باری از فُحش و ناسزا و سخنان آزار دهنده برخی از بازیکنان و مربیانی که دریافت‌های میلیاردی دارند باید با خود به خانه‌هایشان ببرند؟!

گروهی هم به ناسزاگویی اکتفا نمی‌کنند و بدون حُجّت و دلیل و برهان به تهدید و ارعاب و تیز کردن تیغ تهمت وافترا می‌پردازند و مراقب کلام و ادبیاتی نیستند که بر زبان جاری می ‌نند.

و امّا هریک از کارشناسان داوری قضاوت‌های خاص خود و متفاوتی را در مورد سید علی اصغر موُمنی ابراز داشتند! حسین عسگری داور ارشد بین‌المللی و بازنشسته فوتبال عنوان داشته اغلب صحنه‌های بازی بسیار پیچیده و نامفهوم بود و فیلمبرداری به گونه‌ای بوده که تشخیص را دشوار نموده!

با این حال معتقد است آرمین سهرابیان با ضربه‌ای که در دقیقه ۳۰ به صورت سینا مریدی وارد کرد، باید اخراج می‌شد!

حیدری دیگر داور بین‌المللی معتقد است ضربه آنقدر شدید نبود که منجر به اخراج آرمین سهرابیان شود فقط یک کارت زرد باید می‌گرفت.

ناظر فدراسیون با توجه به وخامت مشکلاتی که در امر برگزاری مسابقه شاهد بود به مسئولان برگزاری مسابقه می‌گوید اگر پرتاب بطری‌های آب و اشیا ادامه داشته باشد بازی را تعطیل خواهد کرد! که باید اذعان کنیم مشکل اصلی فوتبال به پاره‌ای از بی برنامگی‌ها و سردر گمی فدراسیون و کمیته داوران ربط پیدا می‌کند که طبق معمول و عادت در چینش داوری و ناظری دقت عمل لازم را ندارند! و از داشته‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کنند!

در مورد قضاوت اشکان خورشیدی در بازی تیم‌های پرسپولیس و هوادار نیز حرف و حدیث‌ها بسیار است ! برخی او را متهم به پرسپولیسی می‌کنند و گروهی از هواداران متعصب قرمز پوشان در صفحات مجازی وی را استقلالی می‌دانند.

برای رفع این چالش کمیته داوران باید به گونه‌ای داوران را چینش کند که مانع از این بازتاب‌ها شود.

در مورد سخنان جنجالی محمود فکری که گفته می‌شود طبق قوانین جدید باید با محرومیت از سوی فدراسیون فوتبال مواجه شود نیز بحث‌هایی در صفحات مجازی مطرح شده است که باید منتظر تصمیم نهایی فدراسیون فوتبال در این زمینه باشیم.

از بحث اصلی که بَر محور قابلیّت اخلاقی و فرهنگ در ورزش باید حرکت کند و تداوم داشته باشد دور نشویم. تعلیم و تربیت لیدرهای تیم‌های پرطرفدار اجتناب‌ناپذیر و امری است لازم الاجرا. معهذا در تحلیل کلی

می‌توان گفت که قابلیت ایجاد نظم و انضباط وشناخت وظیفه و تبعیّت از مقررات و قوانین باید مبنای نگرش‌ها و ارزش‌های فردی و جمعی؛ منطبق با قانون‌گرایی باشد که در این صورت می‌توان، محیطی سالم و دور از حواشی و جنجال را در ورزش به‌ویژه فوتبال حاکم کرد.



نظرات بگذارید...

Top