در اندیشه دربی؛ هفته دوازدهم همراه با ترس و احتیاط مفرط سرخابی‌ها

در اندیشه دربی؛ هفته دوازدهم همراه با ترس و احتیاط مفرط سرخابی‌ها
هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران با صدرنشینی استقلال به پایان رسید. البته با توجه به تساوی آبی‌پوشان در اهواز و دو بازی معوقه سپاهان و پرسپولیس، فاصله امتیازات در صدر جدول به حداقل  خواهد رسید تا سه بازی باقی مانده نیم فصل حساس‌تر از گذشته پیگیری گردد.

هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران با صدرنشینی استقلال به پایان رسید. البته با توجه به تساوی آبی‌پوشان در اهواز و دو بازی معوقه سپاهان و پرسپولیس، فاصله امتیازات در صدر جدول به حداقل  خواهد رسید تا سه بازی باقی مانده نیم فصل حساس‌تر از گذشته پیگیری گردد. با این حال با توجه برگزاری دربی یکصد و دوم سرخابی‌های ایران در انتهای هفته جاری،  نگاهی به دو بازی آنان در هفته دوازدهم و شرایط این دو تیم در فاصله پنج روز مانده به حساس‌ترین بازی نیم فصل خواهیم انداخت:

پرسپولیس در شوک آسیا

باخت غیرمنتظره پرسپولیس به الدحیل قطر که به حذف زود هنگام قرمزهای ایران از لیگ قهرمانان آسیا منجر شد، باشگاه پرسپولیس را به تمامی تحت‌الشعاع خود قرار داده است. از شعار حیا کن، رها کن هواداران تا آشتی‌کنان مدیریت و سرمربی، لحظات دشواری بود که  کل مجموعه پرسپولیس با آن دسته پنجه نرم کرده تا در نهایت سوت آغاز بازی این تیم با هوادار به صدا درآمد. شاگردان یحیی گل‌محمدی همچون گذشته با انجام بازی فشرده سعی داشتند حریف را دچار اشتباه کنند و تک گل آنان نیز روی اشتباه مدافع هوادار بدست آمد. اما قرمزپوشان در این روزها بیش از حد و اندازه وابسته به مهدی ترابی شده‌اند و در لحظاتی که این بازیکن از فرم مناسب خود خارج می‌شود، پرسپولیس افتی فاحش پیدا می‌کند. فاصله دقایق چهل تا هفتاد بازی که  تیم  هوادار روبه جلو بازی کرد و حتی موقعیت‌های زیادی را روی دروازه پرسپولیس نیز بدست آورد، دلیل روشنی بر این ادعا است. پرسپولیس هرچند با برد به استقبال دربی رفت اما پُر واضح است که هنوز در شوک حذف از آسیا است و این موضوع چنانچه تا انتهای هفته توسط کادر فنی و باشگاه مدیریت نشود، دربی را برای آنان سخت خواهد کرد. 

استقلال همچنان متوسط

علیرغم اینکه آبی‌پوشان پایتخت در صدرجدول بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارند، اما این تیم در یازده بازی خود کاملا متوسط و گاهی پرنوسان ظاهر شده است. نباید فراموش کنیم که اگر چهار امتیاز از سپاهان  و یک امتیاز از پرسپولیس کسر نمی‌گردید، صدر جدول به رنگ آبی نبود و با برد احتمالی پرسپولیس مقابل نساجی مازندران مکان دومی مشترکی در جدول با قرمزپوشان پایتخت خواهند داشت. با این حال دو موضوع در خصوص استقلال قبل از آغاز دربی قابل گفتن است. ابتدا اینکه مهاجمان این تیم سخت گل می‌زنند و بازی با فولاد که فشرده و با صبر مقابل آبی‌پوشان ظاهر شدند این نکته را به اثبات رسانده است. دوم اینکه شاگردان نکونام در انتقال دفاع به حمله بسیار کُند عمل کرده و این موضوع دقیقا پاشنه آشیل آنان در دربی خواهد بود. جایی که شاید در تقابل مهره‌های سرعتی پرسپولیس منجر به اشتباهات جبران ناپذیری شده و دربی و صدر جدول را توامان از دست بدهند.

سایه سپاهان روی سر سرخابی‌ها

قاعدتا باید سپاهان صدرنشین مطلق لیگ برتر فوتبال ایران باشد. اما سرنوشت این تیم در فصل جاری با آرای کمیته انضباطی گره خورده است. آنان به علت عدم رعایت سقف بودجه با کسر چهار امتیاز جریمه شدند و حتی در آسیا نیز به دلایلی غیرفوتبالی سه امتیاز مهم را مقابل الاتحاد از دست دادند. اما نتایج اخیر این  تیم فارغ از نتیجه بدست آمده مقابل الاتحاد آنان را علیرغم اتفاقات مذکور تبدیل به مدعی جدی قهرمانی کرده است. سایه بلندی که هر لحظه ممکن است به سبقت آنان در جدول و دست نیافتی شدن طلایی پوشان منجر گردد. سپاهان اگر بازی معوقه خود را مقابل فولاد خوزستان با پیروزی پشت سر بگذارد به علت تفاضل گل بهتر هم امتیاز با استقلال به صدرجدول خواهد رفت. این در حالی است که در همان روز«بیست و سوم آذر» هر نتیجه‌ای در بازی استقلال و پرسپولیس بدست بیاید، به نفع طلایی پوشلان خواهد بود. از طرفی سه بازی انتهای نیم فصل سرخابی‌ها نیز به مراتب سخت‌تر از سپاهان خواهد بود و شاید بتوان آنان را به احتمال فراوان قهرمان نیم فصل بدانیم.

در اندیشه دربی

یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام سرمربیان سرخابی، هفته دوازهم را با اندیشه دربی داخل میدان شدند. یک احتیاط مفرط در شیوه بازی هر دو تیم مقابل هوادار و فولاد خوزستان دیده شد. ترس از محرومیت و مصدومیت نیز ساق پای بازیکنان را تحت تاثیر قرار داده بود. گویا هر دو مجموعه انرژی خود را برای دربی ذخیره کرده بودند. شهرآوردی که به لحاظ شرایط جدول حساس بوده و  استرس حاکی از آن به علاوه‌ی شرایط منحصر به فرد دربی ایران به لحاظ فرهنگ هواداری و نیز کری‌ها غیرمتعارف، موجب خواهد شد تا این بازی شش امتیازی با شرایطی کاملا متفاوت  برگزار گردد.



نظرات بگذارید...

Top