استاد افشاریان و بومی‌سازی «وی ای آر»

استاد افشاریان و بومی‌سازی «وی ای آر»
در حالی که ناکارآمدی کمیته داوران و ضعف داوری‌ها، داد اکثر تیم‌های لیگ برتری را درآورده است، در جریان بازی صنعت نفت و آلومینیوم اراک، رئیس کمیته داوران یک قدم از فیفا جلو زد و در صحنه پنالتی اعلام شده به سود آلومینیوم، با تکیه بر نبوغ! خود به بومی‌سازی سیستم «وی ای آر» روی آورد و در تماس تلفنی از ناظر بازی خواست که اشتباه بودن تصمیم داور در اعلام پنالتی و ملغی کردن آن را به قاضی میدان انتقال دهد!

هواداری نیوز؛ در حالی که ناکارآمدی کمیته داوران و ضعف داوری‌ها، داد اکثر تیم‌های لیگ برتری را درآورده است، در جریان بازی صنعت نفت و آلومینیوم اراک، رئیس کمیته داوران یک قدم از فیفا جلو زد و در صحنه پنالتی اعلام شده به سود آلومینیوم، با تکیه بر نبوغ! خود به بومی‌سازی سیستم «وی ای آر» روی آورد و در تماس تلفنی از ناظر بازی خواست که اشتباه بودن تصمیم داور در اعلام پنالتی و ملغی کردن آن را به قاضی میدان انتقال دهد!

فارغ از درستی یا نادرستی تصمیم داور، طبق قوانین بورد بین‌المللی هیچ مسئولی اعم از ناظر داوری و رئیس کمیته داوران و... حق نقض تصمیم داوری و یا اعمال نظر در این مورد را ندارد؛ ولی گویا فوتبال ما تافته جدا بافته است و نبوغ!

رئیس کمیته داوران به جای حل معضلات متعدد داوری، منجر به ابداع بدعتی جدید در فوتبال ایران گردید که مسلما تبعاتی در پی خواهد داشت و معلوم نیست افشاریان در پس این بدعت خودساز، تبعات بعدی آن را نیز لحاظ کرده یا نه؟

اگر اراکی‌ها در این بازی می‌باختند، چه تنشی در پایان بازی رخ می‌داد و مسئول آن که بود؟ لابد تیم‌ها و اعضای آنها باید تاوان انضباطی تصمیم رئیس کمیته داوران را هم متحمل می‌شدند؟! آیا باشگاه آلومینیوم مدعی نمی‌شد چرا در بازی با پیکان که گل سالم‌شان رد شد این سیستم بومی نوبرانه مورد استفاده قرار نگرفت؟ آیا زین پس و به‌ویژه در بازی حساس دربی، سایر تیم‌ها توقع به کارگیری ابداع خلاقانه! خداداد افشاریان را نخواهند داشت؟ توقعی که متأسفانه با توجه به بدعت اشتباه ایشان، قطعا حق مسلم همه تیم‌ها شمرده می‌شود و نباید تفاوتی در این زمینه بین تیم‌ها قائل گردید!

 آقای افشاریان! به‌عنوان رئیس کمیته داوران ذره‌ای به این تبعات و توقعات «قانون من درآوردی‌تان» اندیشیدید؟ اصلا مگر می‌توانید خارج از قوانین و مقررات، اتخاذ تصمیم نمایید؟ مگر کمیته داوران ایران، جزیره خودمختار فوتبال دنیاست؟ با این نقض فاحش قانون توسط خود به‌عنوان بالاترین مقام مجموعه داوری فوتبال کشور، چگونه کنار می‌آیید و چه توجیه قانونی و مستدلی برای انجام آن دارید؟ اگر تصمیم‌تان قانونی و درست بوده است باید از ابتدای فصل مورد استفاده قرار می‌گرفت و از این به بعد نیز باید با قوت بیشتری اجرا گردد و اگر غیر از این است به چه حقی مبدع بدعتی شدید که برای تیم‌ها توقع و برای داوری کشور تعهد غیرقانونی ایجاد نماید؟ اصلا دیگر چه تضمینی برای عدم انجام اعمال فراقانونی دیگر یا به عبارتی صائب ‌ر؛ غیرقانونی توسط شما وجود خواهد داشت و چه تضمینی بر درستی و بی‌طرفی تصمیمات شما و مجموعه تحت امرتان؟

این تصمیم و بدعت صد در صد غلط و غیرقانونی بار دیگر تقدم افزایش آگاهی، دانش داوری و آشنایی با قوانین در نزد کل مجموعه داوری فوتبال ایران بر «به کار گیری  وی ای آر» و عدم صلاحیت و توانمندی خداداد افشاریان در مقام رئیس این مجموعه را عیان ساخت.



نظرات بگذارید...

Top