یک سوم لیگ به‌نام استقلال

یک سوم لیگ به‌نام استقلال
هر چند بیش از نیمی از باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر ایران، کمتر از ده بازی انجام داده‌اند اما با پایان هفته دهم بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران، یک سوم لیگ به اتمام رسید و استقلال تهران به تنهایی صدر جدول را به خود اختصاص داده تا بر خلاف انتظار و گمانه‌زنی‌های ابتدای فصل، نشان بدهد مدعی اول قهرمانی در فصل جاری است.

حسن صانعی پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به  ده هفته نخست لیگ برتر و شرایط تیم‌ها خواهیم انداخت:

استقلال صدرنشین

کمتر هوادار فوتبال ایران حدس می‌زد استقلال در پایان هفته دهم به تنهایی درصدر جدول بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران بایستد. جنگ پنهان مدیریت و سرمربی که درمقطعی علنی شده بود، رعایت سقف بودجه برخلاف دو مدعی دیگر و عدم جذب مهره‌های مورد نظر سرمربی، فصلی غیرقابل پیشبنی را برای آبی‌پوشان رقم زده بود و کارشناسان و اهالی فوتبال رتبه‌های نازل سوم و چهارم را برای آنان متصور بودند. اما نکونام با کمترین امکانات و با مدیریت حواشی توانست با کسب حداکثر امتیازات هوادارانش را به قهرمانی امیدوار نماید. البته این صدرنشینی بدان معنا نیست که استقلال تیم کامل و بدون نقص است. فقدان بازیساز مطمئن و تمام کننده تمام عیار باعث شده بود تا نکونام بیشتر از بازی ترکیبی دل به بازی مستقیم ببندد، جریانی که در تعدای از بازی‌ها هافبک‌های این تیم را از گردونه خارج کرده بود و نبوغ بازیکنانی چون مهرداد محمدی توانست  شرایط را به نفع آنان رقم بزند. اما تیم نکونام با خارج شدن از شرایط نامناسب و به تعبیری آشتی‌کنان سرمربی و مدیرعامل رفته رفته شرایط تاکتیکی مناسبی به خود گرفت که این اتفاق در مصاف با تراکتور تبریز مشاهده شد. استقلال در این بازی علاوه بر هارمونی بالا، از تمام نقاط زمین برای رسیدن به دروازه حریف استفاده کرد و موفق به شکست تیم پُرمهره تراکتور شد. اما استقلال همچنان در سازمان دفاعی و خط هافبک دارای نقاط ضعفی است که شاید تعطیلی لیگ و برگزاری چند بازی تدارکاتی بتواند مشکل آنان در این خطوط مرتفع سازد. ضمن اینکه گوستاو بلانکو که مهاجمی تاثیر گذار نشان داده است برای رسیدن به شرایط ایده‌آل احتیاج به زمان دارد.  

بازگشت ذوب آهن

چند سالی بود که ذوب آهن در کمرکش جدول و حتی انتهای جدول در اندیشه بقا در لیگ برتر بود. باشگاه بازیکن سازی که فلسفه خود را از دست داده  و اندک اندک تبدیل به تیمی معمولی شده بود. اما با آمدن محمد ربیعی به این تیم، حال و هوای ذوب‌آهنی ها دگرگون شده و شاگردان ربیعی موفق شدند خود را تا پایان هفته دهم به رتبه دوم برسانند." رتبه ای که البته با توجه به بازی‌های عقب افتاده سپاهان و پرسپولیس ممکن است جابجا گردد." اما یقینا ذوب‌آهنِ فصل جدید اگر به قهرمانی نیاندیشد بی‌گمان در صدد قرار گرفتن در رتبه‌ای قابل توجه است و نیم نگاهی نیز به جام حذفی خواهد داشت.

پرسپولیس در سراشیبی

پرسپولیس رفته رفته از شخصیت قهرمانی خود فاصله گرفته و دیگر نشانی از تیمی که تحت هر شرایطی برنده میدان بود، ندارد. سراشیبی ملایمی که ادامه لیگ را برای آنان سخت‌تر کرده است. البته تیم یحیی گل‌محمدی  با مصدومیت چند مهره تاثیرگذار همچون وحید امیری و یاسین سلمانی، دچار شوک شده و بعد از باخت به النصرعربستان در ورزشگاه آزادی داخل حواشی گوناگونی گردیده است. با این حال نقاط قوت قرمزپوشان با حضور بازیکنانی چون سروش رفیعی، سعید صادقی و علیرضا بیرانوند که قادرند لحظات بحرانی پرسپولیس را با ارایه بازی‌های فوق العاده مدیریت کنند از امیدواری‌های مشترک گل‌محمدی و هواداران این تیم است که شاید آنان را در ادامه لیگ به صدرجدول بازگرداند. مساوی در برابر صنعت نفت قعرنشین و شکست در مقابل سپاهان و همچنین دریافت گل‌ مقابل استقلال تاجیکستان درس بزرگی است که شاید یحیی گل‌محمدی و یارانش را در آستانه ادامه لیگ قهرمانان آسیا و نیز بازگشت به لیگ هوشیارتر از گذشته نماید و بهانه‌های چون عدم جذب بازیکن و یا مشکلاتت اقتصادی را از آنان دور نماید.

ملوان و شگفتی

ملوان بندرانزلی از آن دست باشگاه‌هایی است که از قدیم الایام به کارخانه بازیکن‌سازی ایران معروف بوده است. ملوان بعد از بازگشت به لیگ برتر همچنان به جوانان خود اعتماد کرده و بعد از اینکه در فصل گذشته نتوانست نتایج قابل قبولی  را بدست آورد، در فصل جاری در هیبت یک مدعی ظاهر شده است. "رتبه چهارم جدول این ادعا را ثابت کرده است." این تیم پس از متوقف کردن پرسپولیس در انزلی جان دوباره ای گرفته و سپاهان را در نقش جهان غافلگیر نمود و با تساوی مقابل استقلال خوزستان ثابت کرد در فصل جدید حریف آسانی برای حریفان به خصوص مدعیان نخواهد بود. مهدی تاتار سرمربی فصل جدید ملوانان، با توجه به تجربه‌ای  که در سال‌های اخیر بدست آورده است، اعتباری دو چندان به ملوان داده و یقینا این تیم نقش بزرگی در رده بندی مدعیان درجدول نهایی لیگ برتر خواهد داشت.

سپاهان و جبران امتیازات

مسلما اگر چهار امتیاز این تیم کسر نمی‌شد و شوک حاصل از اعلام نتیجه مقابل الاتحاد به آنان وارد نمی‌گردید، سپاهان وضعیت بهتری درجدول رده بندی داشت و چه بسا طلایی‌پوشان صدرنشین بلامنازع لیگ بودند. اما شاگردان ژوزه مورایس با شکست پرسپولیس درهفته دهم نشان دادند که دراندیشه جبران امتیازاتی است که به سادگی از دست داده‌اند. نتیجه حیرت آور مقابل آلمالیق به آنان روحیه مضاعف داده و انرژی مثبت شکست پرسپولیس اگر تبدیل به غرور کاذب آنان نشود، شرایط را برای بازگشت سپاهان به لیگ فراهم خواهد کرد. علاوه بر این سپاهان از مهره‌های انکار ناپذیری چون رضا اسدی، رامین رضائیان و شهریار مقانلو بهره می برد که درحال حاضر از بهترین‌های فوتبال ایران محسوب می‌گردند. حضور هفت بازیکن از این تیم در لیست جدید تیم ملی نیز دلیل محکمی است که سپاهان پتانسیل بالایی برای قهرمانی در فصل جاری فوتبال ایران دارد.

تراکتور همچنان ناشناخته

ریتم تراکتور "یکی باخت و یکی برد" است و این شرایط هرگز به نفع آنان نیست. تراکتور به همین دلیل بیشتر از پانزده امتیاز در یک‌سوم ابتدای لیگ کسب نکرده است. باخت قرمزپوشان تبریز به استقلال در غیاب ریکاردو آلوز نشان داد که این تیم وابستگی شدیدی به بازیکن پرتغالی خود دارد و وارد شدن به حواشی نیز موضوعی است که تمرکز را از آنان گرفته است. اظهارنظر خمز سرمربی این تیم قبل از مصاف با استقلال و یا عکس‌العمل ناشیانه کاپیتان باتجربه این تیم مقابل هواداران استقلال همان ناشیانه‌های نوستالژیکی است که تیم پرشورهای ایران را مثل همیشه ناشناخته و دور از قهرمانی نگه داشته است. با این حال حضور بازیکنانی چون گوستاو واگنین، شجاع خلیل زاده، حسین پورحمیدی و امیر حسین حسین زاده درکنار آلوز، وزن تراکتور را بالا برده است. "تراکتور پتانسیل صعود به منطقه قهرمانی را دارد." 

منطقه سقوط

باید چهار تیم استقلال خوزستان، نساجی مازندران، صنعت نفت‌آبادان و پیکان را از گزینه‌های احتمالی سقوط بدانیم. هرچند فولاد خوزستان و شمس آذرقزوین هم با کسب کمترین امتیازات وضعیت خوبی ندارند. دو نکته درمورد این باشگاه‌ها قابل ذکر است: ابتدا اینکه بازی مقابل آنان بسیار سخت است. " استقلال در قزوین مقابل شمس آذر غافلکیر شد و پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان امتیاز از دست داد." دوم اینکه اغلب این تیم‌ها بیشتر از آنکه به علت مسایل فنی ضعیف باشند، به لحاظ مدیریتی و اقتصادی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند. البته دراین بین وضعیت دو باشگاه فولادخوزستان و شمس آذر در این خصوص بهتر از سایر باشگاه‌های منطقه سقوط است. لازم به یادآوری است که نفت آبادان در فصل گذشته به همین دلیل تا هفته آخر درانتهای جدول قرار گرفته بود و برای بقا می‌جنگید و به سختی خود را در لیگ حفظ کرد.

تلاش برای کسب سهمیه

مس رفسنجان، آلومینیوم اراک، هوادار تهران و گل‌گهر سیرجان در اندیشه کسب سهمیه هستند. فصل گذشته نساجی مازندران با همین اندیشه و به لطف قهرمانی جام حذفی  "در فصل ماقبل" به آسیا راه یافت. اما آنچه در این خصوص نگران کننده است اینکه معمولا چنین باشگاه‌هایی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از تجربه کافی برخودار نیستند و اغلب در مرحله گروهی از دورمسابقات حذف می‌شوند. با این وضعیت شاید در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا شاهد حضور تیمی باشیم که اولین حضور آسیایی خود را تجربه خواهد کرد.

مدتی است که فدراسیون والیبال ایران در حال بررسی گزینه‌هایی سرمربیگری تیم ملی است و در این مدت هم نام مربیان مختلف خارجی و داخلی مطرح شده که وارد رایزنی با ایران شده‌اند. 



نظرات بگذارید...

Top