از خانه به‌دوش بودن سرخابی‌ها تا قتل در بروکسل

از خانه به‌دوش بودن سرخابی‌ها تا قتل در بروکسل
به نظر می‌رسد یک انقلاب سازمانی در فوتبال دنیا در حال اتفاق افتادن است. جایی که شاهد جنگ و صلح‌های بزرگ دیپلماتیک در لابلای مناسبات فوتبال هستیم. دیگر نباید به فوتبال از دریچه یک ورزش نگریست و لازم است امپراطوری بزرگ این صنعت عظیم را به رسمیت شناخت.

حسن صانعی پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به اتفاقات چند روز اخیر فوتبال دنیا خواهیم انداخت:

ساکت و دل‌نگرانی‌ها

ششمین هفته لیگ برتر فوتبال ایران درحالی آغاز خواهد شد که پراکندگی و بی نظمی مخربی در جریان برگزاری لیگ بیست و سوم دیده می‌شود. با این حال مس رفسنجان با هدایت ساکت الهامی برای شروع لیگ دل‌نگرانی‌های خاص خود را دارد؛ مس اگرچه در اردو تیم ملی ایران بازیکنی ندارد اما دو ستاره خارجی این تیم در اردوی تیم‌های ملی بزرگسالان و زیر 23 سال عراق حضور دارند و دیرتر از سایر بازیکنان به اردوی نارنجی پوشان اضافه خواهند شد. این موضوع می‌تواند روند آماده سازی این تیم را که قرار است روز شنبه به مصاف ذوب آهن اصفهان برود تحت الشعاع قرار بدهد.

حریف هفته سوم پرسپولیس

پرسپولیس نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در هفته سو  این لیگ به مصاف استقلال تاجیکستان خواهد رفت. نماینده تاجیکستان در مرحله یک هشتم نهایی دو فصل پیش لیگ قهرمانان، علیرغم ارایه بازی قابل قبول مغلوب قرمزپوشان ایران شد. با این حال کاروان استقلال تاجیکستان، یکشنبه هفته آینده وارد تهران خواهد شد و صبح پنج‌شنبه تهران را به مقصد دوشنبه ترک خواهد کرد. سفر کوتاه اما مهمی که برای هر دو تیم حایز اهمیت خواهد بود.

سرخابی‌های خانه بدوش

در خبرها آمده است که دیدار تیم‌های پرسپولیس و پیکان در چارچوب هفته ششم لیگ برتر در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار خواهد شد. از طرفی شایعه برگزاری مسابقات استقلال تهران در مشهد و کیش نیز به گوش رسیده است. در این خصوص گفتنی است؛ ورزشگاه دستگردی، تختی و شهر قدس در حالی که ورزشگاه آزادی نیز از شرایط برگزاری دو بازی در 48 ساعت برخوردار نیست امکان برگزاری دیدار پرسپولیس و پیکان نداشته و مسلما امکان میزبانی بازی‌های استقلال را هم نخواهد داشت. خانه بدوش بودن سرخابی‌ها موضوع نگران کننده مدیریت فوتبال ایران است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

خطیبی در اندیشه شکست قرمزها

رسول خطیبی مربی با انگیزه پیکان تهران همچون گذشته با انگیزه و شور و هیجان ویژه‌ای شاگردانش را آماده مصاف با قرمزپوشان تهران می‌کند. پیکان که اولین برد فصل را در برابر استقلال خوزستان بدست آورد، برای حفظ روند موفقیت خود قصد دارد از سد پرسپولیس بگذرد؛ این در حالی است که  پیکانی‌ها در ابتدای فصل تعدادی از بازیکنان تاثیرگذار خود را از دست داده و  کمترین بودجه را صرف بستن تیم در فصل جاری کرده‌اند. باید دید رسول خطیبی که سابقه بازی در استقلال تهران را نیز دارد، موفق خواهد شد اولین شکست فصل پرسپولیس را رقم بزند؟

توپ طلای اروپا

داستان هفتاد ساله توپ طلای اروپا با فراز و نشیب‌ها و داستان‌های جذابی همراه بوده است؛ با این حال برنده توپ طلای سال 2023  روز سی‌ام اکتبر مشخص خواهد شد. نامزدهای اصلی جایزه امسال لیونل مسی، کیلیان امباپه، ارلینگ هالند، کوین دی‌بروینه و رودری هستند. از برندگان گذشته  توپ طلای اروپا باید به یوهان کرایف، گردمولر،جانی ریورا، جورج بست، اشاره کرد.

سپاهان، الاتحاد در هاله ابهام

داستان بازی سپاهان ایران با الاتحاد عربستان دارای ابهامات فراوانی است و هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. با این حال مقامات ورزشی و سیاسی دو طرف طی هفته‌های اخیر رایزنی‌های گسترده‌ای انجام داده بودند تا این مسابقه را بدون حاشیه و تنش تکرار کنند و حتی برخی از مقامات رسمی فدراسیون فوتبال مدعی شدند که طرف عربستانی مشکلی برای برگزاری مجدد این بازی ندارد. گفتنی است در حالی که وضعیت این دیدار در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا تعویق افتاده اعلام شده بود به یکباره این وبسایت وضعیت را به " لغو شده" تغییر داد تا ابهامات برگزاری این دیدار عقب افتاده بیشتر از گذشته شود.

بازیکن یکصد میلیونی آبی‌ها

اتفاقات فوتبال ایران منحصر به فرد و گاهی تامل برانگیز است؛ سعید مهری به جهت رعایت سقف قرارداد، با مبلغ یکصد و شصت میلیون قرارداد خود را  با استقلال به ثبت رساند. بعد از مهری، امید حامدی فر نیز که تا آستانه خروج از استقلال پیش رفت و در بازی‌های آسیایی نمایش قابل قبولی از خود نشان داد، با عقد قرارداد یکصد میلیونی به کار خود در استقلال ادامه خواهد داد. ارقام اعلامی در خصوص این دو بازیکن نشان از تخلف قریب وقوعی دارد که علت آن دستورالعمل ناشیانه سقف قراردادها می‌باشد.

شورش علیه آنجلوتی

باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره‌ای در رئال مادرید باشیم؛ رودریگو، ادواردو کاماوینگا، اورلین شوامنی و لوکا مودریچ چهار بازیکنی هستند که در فصل جدید فوتبال اسپانیا درپست‌های غیر تخصصی به میدان رفته‌اند. بازیکنان مذکور صراحتا اعلام کردند که دوست ندارند در پستی که آنچلوتی برای آنها در نظر گرفته به میدان بروند یا از این که دقایق کمی در زمین حضور داشته‌اند ناراحت هستند. مسلما این اعتراض با واکنش آنجلوتی نیز روبرو خواهد شد و باید دید وضعیت به نفع کدام طرف خاتمه خواهد یافت.

حمله به رونالدو

در حالی که دیدار پرتغال با بوسنی هرزگوین با گلزنی رونالدو در حال برگزاری بود،  جیمی جامپ‌‌ جنجالی این دیدار با هدف به غیر از گرفتن عکس یادگاری با بازیکن محبوب خود وارد زمین شد. آنچه در خصوص این جیمی جامپ مخابره شده اینست که او طرفدار رونالدو نبوده و قصد او از ورود به زمین اهداف دیگری بود. در عین حال نیروهای امنیتی به سرعت واکنش نشان داده و او را  از زمین خارج نمودند و بازی از سر گرفته شد.

قتل در بروکسل

در حالی که دیدار بلژیک و سوئد در مقدماتی یورو 2024  در حال برگزاری بود، در بروکسل -شهر برگزاری مسابقه-  جریانات غیرمنتظره‌ای اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود  که یک تروریست مظنون دو هوادار فوتبال سوئدی را در بروکسل به ضرب گلوله کشت. این بازی در بین دو تیم متوقف شد و شاهدان حاضر در ورزشگاه می‌گویند: به حدود 35000 هوادار دستور داده شده محل برگزاری بازی را ترک نکنند.  اتفاق ناگواری که نشان از خروج جامعه فوتبال دنیا از فلسفه این صنعت بزرگ دارد و مسلما فیفا به عنوان متولی ارشد این رشته باید در این مورد اقدامات موثری را انجام بدهد.



نظرات بگذارید...

Top