تا جام ملت‌ها خبری از تغییر نسل نیست!

تا جام ملت‌ها خبری از تغییر نسل نیست!
تیم ملی در استانه شروع جام ملت‌های آسیا میانگین سنی بسیار بالایی دارد.

به گزارش هواداری نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ تیم ملی ایران این روزها در تورنمنت تدارکاتی اردن حضور دارد و شاگردان امیر قلعه‌نویی خودشان را آماده حضور در جام ملت‌های آسیا می‌کنند. ایران از زمان حضور امیر قلعه‌نویی به جای کارلوس کی‌روش نتایج خوبی کسب کرده ولی میانگین سنی بالای نفرات دعوت شده از سوی سرمربی تیم ملی باعث نگرانی شده است.

ایران از جام جهانی هم مسن‌تر است!

تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با میانگین ۲۸.۹ مسن‌ترین تیم مسابقات بود و پس از حذف از مسابقات اغلب کارشناسان از لزوم تغییر نسل و اضافه شدن نفرات جوان‌تر صحبت کردند. با این حال در شرایطی که نزدیک به یک سال از جام جهانی می‌گذرد، میانگین سنی تیم ملی پایین نیامده و حتی نسبت به مسابقات قطر افزایش یافته است. در فهرست اخیری که قلعه‌نویی اعلام کرد میانگین سنی بازیکنان حاضر بالای ۲۹ بود و ۱۸ بازیکن ۳۰ سال و بالاتر در آن حضور داشتند.

با توجه به بازی‌های اخیر به نظر می‌رسد ترکیب تیم ملی در بازی دیشب مقابل اردن همان ترکیبی باشد که امیر قلعه‌نویی قصد دارد در جام ملت‌ها استفاده کند و شاید تنها یکی دو تغییر در آن به وجود بیاید. میانگین سنی ترکیب دیشب تیم ملی ۳۰ بود. محمد محبی ۲۴، سعید عزت‌اللهی ۲۷، سردار آزمون ۲۸ و محمدحسین کنعانی‌زادگان ۲۹ ساله تنها نفرات زیر ۳۰ سال تیم ملی بودند و بقیه بازیکنان ۳۰ سال یا بیشتر داشتند. این موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم تمام صحبت‌ها فعلا در تیم ملی خبری از جوان‌گرایی نیست و کادر فنی ترجیح می‌دهد از بازیکنان باتجربه استفاده کند.

بازگشت تنها بازیکن مسنی که خط خورده بود

کریم انصاری‌فرد، مهاجم ۳۳ ساله تیم اومونیا قبرس تنها بازیکن مسنی بود که پس از جام جهانی از تیم ملی خط خورد ولی او هم در فهرست اخیر به جای شهریار مغانلو مصدوم دعوت شده است. البته قلعه‌نویی می‌توانست از اللهیار صیادمندش و رضا اسدی هم برای حضور در لیست دعوت کند که خط خوردن دومی با توجه به فرم فوق‌العاده‌اش در سپاهان کمی هم عجیب و دور از انتظار بود.

مصدومیت بازیکنان یکی از اتفاقاتی بود که باعث شد سن فهرست تیم ملی بالا برود. میلاد سرلک، یاسین سلمانی، علی قلی‌زاده، امید نورافکن، مجید حسینی، علی کریمی و مهدی ترابی نفراتی هستند که به دلیل مصدومیت حضور در تیم ملی را از دست دادند و حضورشان تا حدی می‌توانست شرایط سنی تیم ملی را بهبود ببخشید. البته وحید امیری ۳۵ ساله هم یکی از نفرانی است با وجود قرار داشتن در لیست، به دلیل مصدومیت مسابقات اردن را از دست داد.

دو ۲۰ ساله در فهرست قلعه‌نویی

نکته امیدوارکننده در فهرست جدید تیم ملی حضور دو ستاره ۲۰ ساله بود. محمدجواد حسین‌نژاد، پدیده خط میانی سپاهان و محمدامین حزباوی، مدافع السد دو سورپرایز امیر قلعه‌نویی در فیفادی بودند که حضورشان در فهرست باعث امیدواری شد. البته این دو بازیکن شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی ندارند و دیشب هم مقابل اردن به میدان نرفتند ولی پس از جام ملت‌ها می‌توانند به ترکیب اصلی اضافه شوند.

از زمان حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی ۸ بازیکن نخستین بازی ملی خود را انجام داده‌اند. علیرضا علیزاده، شهریار مغانلو، رضا اسدی، محمدحسین مرادمند، محمد کریمی، میلاد زکی‌پور، حسین پورحمیدی و سعید مهری این نفرات هستند که به جز مرادمند و علیزاده همگی زیر ۳۰ سال هستند ولی شرایط سنی‌شان طوری نیست که بتوان برچسب بازیکن جوان به آن‌ها زد. نکته عجیبی که در این ماجرا وجود دارد این است که از این جمع هیچکدام در فهرست اخیر تیم ملی حضور نداشتند که البته غیبت مغانلو به دلیل مصدومیت بود. این موضوع نشان می‌دهد کادر فنی نگاه بلندمدتی روی استفاده از این نفرات نداشته و بعید است در آینده نقش مهمی در تیم ملی ایفا کنند.

تا جام ملت‌ها خبری از جوانگرایی نیست

تصمیمات اخیر کادر فنی نشان می‌دهد حداقل تا جام ملت‌های آسیا قرار نیست تغییر زیادی در فهرست تیم ملی ایجاد شود و امیر قلعه‌نویی ترجیب می‌دهد در فرصت کمی که وجود دارد ثبات ترکیب تیم ملی را حفظ کند. با این وجود با توجه به سنگینی مسابقات جام ملت‌ها به خصوص در مرحله حذفی ممکن است مسن بودن بازیکنان به ضرر تیم ملی تمام شود و در صورت صعود به مراحل پایانی کادر فنی با چالش خستگی نفرات خود مواجه باشد.

یک سال قبل و پس از ناکامی در جام جهانی همه منتظر کنار رفتن چند بازیکن و دعوت از بازیکنان جوان‌تر به تیم ملی بودند ولی به نظر می‌رسد بحث کاهش میانگین سنی تیم ملی و تغییر نسل حداقل تا پیش از جام ملت‌های آسیا انجام نخواهد شد.



نظرات بگذارید...

Top