سقوط اعتماد و اعتبار

سقوط اعتماد و اعتبار
فدراسیون فوتبال به‌عنوان متولی و بالاترین نهاد رسمی فوتبال کشور، مسئولیت همه‌جانبه و خطیر در قبال کلیت فوتبال کشور دارد که لاجرم باید حافظ آن کلیت باشد، اما گویا در فدراسیون فوتبال ما این مهم چندان جدی گرفته نمی‌شود و موارد مطلوب‌نظر فدراسیون‌نشینان بر آن ارجح دانسته می‌شود که خروجی این مسأله و ضعف عملکرد مسئولان، همین ناکامی‌ها و اوضاع نابسامان فوتبال ما در مقوله‌های ملی، توسعه، کیفیت، ساختار، تدوین و اجرای قانون، داوری و... است که باعث تنزل رو به افزون کلیت فوتبال ما و جایگاه و منزلت خود فدراسیون فوتبال نیز شده است.

عبدالله دارابی/ به گزارش هواداری نیوز؛ اما بسته به اتفاقات اخیر نگاهی اجمالی به ۲ مورد از این عوامل می‌اندازیم:

۱- ضعف داوری در فوتبال ما مشهود بوده و هست و متاسفانه سال‌هاست در لوای حمایت از داوران، اقدام به پنهان نمودن و بدتر از آن توجیهات غلط درباره تصمیمات اشتباه آنان شده، که خود افزایش ضعف داوری را در پی داشته است. مواردی چون: وی‌ای‌آر، کمبود امکانات داوری و عدم‌تأمین آنان در جای خود دلیلی موجه، متین و قابل اعتناست، اما آیا همه مشکل و ضعف داوری ما در همین موارد خلاصه می‌شود؟ ضعف آموزش بهینه، رابطه بازی در خصوص گزینش داور، قول اعطای سهمیه داوری خارج از قواعد در موسم انتخابات فدراسیون و ضعف کارآمدی تشکیلات داوری به خصوص شخص رییس کمیته داوران که در حد این جایگاه نشان نداده است، چه محلی در معضلات داوری دارد؟ توجیهات غلط، پنهان‌کاری و نادیده انگاشتن همین موارد، منجر به اشتباهات متعدد فاحش و موثر داوران در لیگ گذشته و در نهایت اعتراف ناگزیرانه شخص رییس این کمیته در پایان فصل به تغییر نتیجه درصد قابل توجهی از بازی‌ها بر اثر اشتباهات داوری -به رغم کتمان و توجیه همان اشتباهات تا قبل از پایان فصل توسط همین شخص- می‌شود. تداوم و برجای ماندن همان معضلات نیز در لیگ جاری به اشتباهات فاحش و تاثیرگذاری در ۵ هفته ابتدایی منجر شده است که هم تغییر نتیجه بازی و تغییر جایگاه تیم‌ها رادر بر داشته، هم اسف‌بارتر اینکه به صعود تیمی از رتبه نهم به صدر جدول انجامیده است!

۲- قانون سقف قرارداد که ابلاغ شد مسئولین مربوطه از جمله رییس فدراسیون فوتبال به صراحت از سه بر صفر شدن نتیجه بازی تیم های سقف شکن سخن گفتند، اما گاه عمل که رسید هیچ نتیجه‌ای سه بر صفر نشد و برای توجیه، تبصره بر آن افزودند، البته به بیانی صحیح‌تر برای فرار از عواقب تصمیمی که خود نیز می‌دانستند شدنی نیست یا حداقل ایشان جسارت اجرایش را ندارند این‌گونه توجیه کردند که سه بر صفر تنها در صورتی اعمال می‌شود که تا ۲۴ ساعت پس از بازی شکایتی ارائه شود و بعد از این مدت گزارش محسوب می‌گردد و لاجرم چنین جریمه‌ای در کار نخواهد بود. جالب اینکه در جریمه کسر امتیاز نیز قانون را دو گانه اجرا کردند! از تیم سپاهان ۴ امتیاز برای ۴ بازی کسر کردند و در بیان علتش گفتند: «چون بازیکنانی که تخلف سقف قرارداد در موردشان رخ داده، در ۴ بازی حضور داشته‌اند، طبق مقررات به ازای هر بازی، یک امتیاز کسر شد» اما از پرسپولیس، باتوجه به اینکه بازیکن «موردنظر در تخلف مذکور» در ۵ بازی این تیم حضور داشته و طبق مقررات و گفته آقایان باید ۵ امتیاز کسر گردد فقط به کسر یک امتیاز بسنده شده است، تا ببینیم دلیل جدید آقایان در این مورد چه خواهد بود؟ البته همین جرایم نیز معلوم نیست چقدر به اجرایش اطمینان باشد و چقدر اجرایش به مصلحت‌سنجی‌ها وابسته باشد؟ احترام امامزاده را متولی باید نگه دارد، آقایان اگر قانون مصوب خود را لازم‌الاجرا می‌دانند پس خود ابتدا باید در صیانت و اجرای درست آن بکوشند و در مواجهه با متخلف، آبی، قرمز، زرد، سبز، سفید، سیاه و.... برای‌شان یکسان باشد و با هر تیم متخلفی در هر جایگاهی بدون اغماض برخورد قانونی کنند حتی اگر همه تیم ها مستوجب اعمال قانون گردند.



نظرات بگذارید...

Top