از مصاحبۀ جنجالی بیرو تا خشم کارلتو

از مصاحبۀ جنجالی بیرو تا خشم کارلتو
هر مجموعه‌ای از جمله فوتبال اگر نتواند قاعده و فلسفه خود را رعایت نماید، دچار حوادث ناگواری خواهد شد و به سمت و سویی هدایت می‌شود که با اصل و اساس آن موضوع فاصله زیادی دارد و در نهایت محکوم به شکست می‌گردد. این موضوع را می‌توان در مثلث ایران، «عربستان و قطر» و اروپا و تفاوت‌های فاحش آنان در فوتبال ملاحظه نمود و به تفسیر نشست.

حسن صانعی‌‌پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به حواشی روزهای اخیر فوتبال ایران و جهان خواهیم انداخت:

  • نگاهی به مصاحبه جنجالی بیرانوند

مصاحبه منحصربفرد علیرضا بیرانود در برنامه فوتبال برتر نکاتی را به ذهن دوست‌داران فوتبال متبادر کرده است؛ دروازبان اول تیم ملی ضمن فراموشی این مطلب که فوتبال با هوادار زنده است و هیچ فوتبالیستی اجازه ندارد به رکن اصلی فوتبال منت حضور و زحمات خود را  بگذارد، به نکات درخور توجهی از جمله تفکرات غیرحرفه‌ای باشگاه‌ها اشاره کرده است. داستان انتقال نافرجام وی به استقلال که به گفته وی صرفا به علت لجبازی «آن هم طلب پنج میلیاردی» اتفاق افتاد و برحسب ادعای بیرانوند مانوری برای جلب توجه بیشتر باشگاه پرسپولیس بود، ناشیانه‌ترین حرکت یک فوتبالیست حرفه‌ای است که برای حفظ جایگاه خود حاضر است درگیر احساسات میلیون‌های هوادار حریف شود. از طرفی چرا بیرانوند معتقد است که تمام موفقیت‌های پرسپولیس به خاطر حضور او در این تیم بوده و اکراه او از رفتن به تیم قهرمان، پس زمینه‌های ترس را در او آشکار می‌کند. مصاحبه او  این موضوع را القاء می‌کند که باشگاه برای بیرانوند  آن طور که مدعی است، مهم نبوده و به همین علت اگر دروازبانی چون رحمتی در استقلال نبود، شاید او در طول این سال‌ها لباس آبی را برتن می‌کرد. «توصیه‌ای که او به خالدآبادی کرده و در لفافه به این واقعیت اشاره می‌کند». در هرحال بیرانوند یک سرمایه ملی است و باید برای ماندگاری بیشتر نکات حرفه‌ای فوتبال درکنار آیتم عشق و تعصب را که در فوتبال ایران نمود بیشتری دارد، بیاموزد.

  • احتمال کسر امتیاز از پرسپولیس

کمنیته انضباطی جلسه رسیدگی به شکایات مطروحه علیه پرسپولیس را برگزار کرد و رای خود را اعلام خواهد نمود. آنچه مسلما است اینکه قرمزپوشان پایتخت اگر در رعایت سقف بودجه دچار تخلف شده باشند، همچون طلایی‌پوشان اصفهان با کسر امتیاز و یا جرایم دیگری روبرو خواهند شد. موضوعی که صرفا در فوتبال ایران اتفاق افتاده تا به اصطلاح فیرپلی اقتصادی در فوتبال نیمه حرفه‌ای ایران به ناشیانه‌ترین وجه ممکن برقرار شده و دست آخر هیچ نتیجه درستی حاصل نگردد.

  • داستان خارجی‌های استقلال

اعتصابات چند روزه بازیکنان استقلال در روزهای اخیر، شرایط آماده سازی این تیم را برای شروع دوباره لیگ سخت کرده است. از طرفی دوشنبه شب گذشته گوستاوو بلانکو به همراه خاویر گونزالس مدیربرنامه هایش جلسه ای را با علی خطیر و علی سامره برگزار کردند و قول و قرارهایی نیز بین آن ها گذاشته شد. «نکته قابل توجه درباره بلانکو این است که او به خاطر مشکلاتی که در تهران به آن ها برخورده بود، در تمرینات گروهی و بازی دوستانه گذشته استقلال حضور پیدا نکرد. این بازیکن در هفته گذشته در محل تمرین استقلال حضور داشت اما به صورت اختصاصی تمرین کرد». درخصوص جذب جلال‌الدین ماشاریپوف مشکلات عدیده‌ای چون تعدیل قراردادهای بازیکنان و پیش پرداخت قرارداد وی وجود دارد که پیوستن او را به استقلال تا حدودی غیرممکن کرده است.

  • لیگ قهرمانان آسیا در راند دوم

نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های هفته دوم خود را از دهم مهر آغاز خواهند کرد. پرسپولیس در حالی به مصاف الدحیل خواهد رفت که بازیکنان خود را از تیم ملی امید فراخوانده و در صدد است با گذشتن از حریف قطری شرایطش را در جدول گروه E بهبود ببخشد. نساجی مازندران که با برد هفته نخست در صدر جدول گروه D ایستاده، میزبان الهلال قدرتمند درآزادی خواهد بود و درصورتی که  در مقابل حریف عربستانی امتیاز کسب کند به صعود از گروه امیدوار خواهد شد. سپاهان که در هفته اول علیرغم ارایه بازی نسبتا خوب مقابل نیروی هوایی عراق متوقف شد، در اصفهان پذیرای الاتحادی است که کریم بنزما را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد. راند دوم لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان آسیا فوق العاده حساس بوده و چنانچه با برد آنان همراه نباشد، شاید شرایط آنان را برای صعود سخت یا حتی غیرممکن کند.

  • تعویق لیگ به نفع استقلال

تیم استقلال که لیگ بیست و سوم را با حواشی زیادی شروع کرده علیرغم گرفتن نتایج قابل قبول به هارمونی مناسبی نرسیده و تعطیلی لیگ توفیق اجباری آنان برای آمادگی بیشترخواهد بود.  رفع مصدومیت بعضی بازیکنان و جذب بازیکنان مورد نظر و هماهنگی آنان، آبی‌پوشان پایتخت را برای ادامه لیگ آماده‌تر خواهد کرد. این درحالی است که در صورت صعود تیم ملی امید ایران به نیمه نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو  و اینکه این تیم برگزار کننده یکی از دو مسابقه رده بندی یا فینال خواهد بود، قطعا به علت حضور چهار بازیکن استقلال و دو بازیکن مس رفسنجان در ترکیب تیم ایران امکان برگزاری بازی در روز 15 مهر ماه  استقلال و مس رفسنجان که  از طرف سازمان لیگ اعلام گردیده است، وجود نداشته و این فرصت قطعا به نفع شاگردان نکونام خواهد بود.

  • ملاقات با تاج در روز انتقاد پروین

در حالی که جواد نکونام به علت عدم حضور بازیکنان استقلال درتمرین به ملاقات مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران رفته و در مورد مشکلات استقلال با وی گفتگو کرده است، «هرچند محورگفت و گو و نتیجه جلسه تا کنون معلوم نبوده وگفته شده است: دو طرف صحبت‌هایی  در راستای تعاملات میان استقلال و فدراسیون در بحث حمایت از تیم‌های ملی داشتند و بحث‌های خوبی را رد و بدل کرده‌اند»، علی پروین در مورد  نحوه استقبال باشگاه پرسپولیس از رونالدو انتقادات تندی را مطرح نموده است. پروین معتقد است:  رونالدو بازیکن بزرگی است ولی ما نباید به پیشواز او برویم. یک بازیکن است ولی اگر یک مدیرعامل بود، درست است.

  • خشم کارلتو در نشست خبری

کارلو آنچلوتی در نشست خبری بازی با لاس پالماس بر خلاف نشست‌های قبلی روز پرتنشی پشت سرگذاشت؛ او در خصوص انتقادات بعد از باخت به  اتلتیکو مادرید گفت: انتقاد بخشی از فوتبال و کار مربی است. وقتی رئال مادرید را هدایت می‌کنید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، انتقادات  اوج می‌گیرند و این منطقی است. این البته روی من تاثیری ندارد. من باید کارهایی را که خوب انجام نمی‌دهیم، ارزیابی کنم. معتقدم الان خوب کار کرده‌ایم ولی نقاط ضعفی هم داریم که باید برطرف شوند. او که از سوالات پی در پی خبرنگاران در مورد مسایل گوناگون از جمله عدم نیمکت‌نشینی مودریچ و کروس عصبی شده بود گفت: اگر بخواهم به همه انتقادات پاسخ دهم که نمی‌شود. در این صورت باید وقت زیادی را در سالن کنفرانس بگذرانم.

  • نیمکت فوق‌‌العادۀ آبی‌‌اناری‌‌ها

بارسلونا در فصل جاری لالیگا نیمکتی فوق العاده دارد. جایی که در هفت بازی رسمی  این فصل،  بازیکنان تعویضی سه گل و یک پاس گل داده‌اند. ژاوی در مقابل کادیز از دقیقه شصت و هشت هنگامی که نتیجه بازی مساوی بدون گل بود، بازیکنان تعویضی را به زمین فرستاد و بارسا در ده دقیقه پایانی ورق را برگرداند. در مقابل ویارئال نیز همین اتفاق افتاد، آبی و اناری‌ها در حالی که تا دقیقه پنجاه با نتیجه سه بر دو برابر میزبان خود عقب بودند، با حضور بازیکنان تعویضی از دقیقه شصت و سه  جان تازه‌ای گرفتند تا در نهایت بازی به نفع یاران ژاوی به پایان برسد. این بدان معناست که این تیم در فصل 2023-2024 یک فوق بارسلوناست که جز سه‌گانه اروپا با چیز دیگری اقناع نخواهد شد.



نظرات بگذارید...

Top