اختلاف طبقاتی

اختلاف طبقاتی
با آغاز لیگ قهرمانان آسیا، فصل جدیدی در فوتبال قاره کهن به خصوص ایران رقم خواهد خورد. جای که عربستان با جذب فوق ستاره‌های جهان قصد دارد جایگاه خود را درصدر جدول پرافتخارترین باشگاه‌های آسیا حفظ کند و کشورهایی چون قطر، ازبکستان در غرب آسیا و ژاپن و کره جنوبی در شرق قاره کهن عزم خود را برای فتح جام قهرمانی جزم کرده‌اند و تبدیل به رقبایی سرسخت برای نمایندگان ایران شده‌اند.

حسن صانعی پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ به بهانه دیدار پرسپولیس ایران با النصر عربستان در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا نگاهی به شرایط قرمزپوشان ایران خواهیم انداخت:

ثبات، نقطه قوت پرسپولیس

پرسپولیس در فصول اخیر فوتبال ایران موفق شده است تمام جام‌های ممکن را به خود اختصاص بدهد و این مهم در سایه ثبات نسبی این باشگاه نسبت به سایر مدعیان داخلی بدست آمده است. در حقیقت اسلحه پنهان قرمزپوشان پایتخت در تقابل با رقیبان آسیایی به خصوص النصر همین آیتم ثبات بوده که شخصیت قهرمانی آنان را رقم زده است. پرسپولیس سخت گل می‌خورد و به آسانی به مهاجمان حریف فرصت هنرنمایی نمی‌دهد. این تیم با حضور بلند مدت بازیکنانی چون وحید امیری و مهدی ترابی به هارمونی مناسبی رسیده است و بازیکنان باانگیزه این تیم قادرند گره کور بازی‌های مهم را به نفع پرسپولیس بازکنند. 

فوق ستاره‌ای به نام رونالدو

رونالدو پس از آن که به تمام افتخارات فوتبال با رئال مادرید رسید و فصل فاجعه باری را در منچستریوناید گذراند برای پایان دوران فوتبال خود راهی لیگ عربستان شد. اینکه این بازیکن پرتغالی دارای توانایی‌های فوق العاده است شکی نیست، اما او توانایی‌های قبل را نداشته و به همین دلیل نباید به تبدیل به کابوس رقبای آسیایی به خصوص پرسپولیس گردد. نقطه قوت رونالدو که همچنان آن‌را داراست، جای‌گیری‌های فوق العاده وی و هوش بالای او درگلزنی است که با توجه به خط دفاعی تقویت شده قرمزپوشان نباید شرایط را برای آنان سخت نماید. هرچند رونالدو بازیکنی است که به ندرت فرصت‌سوزی کرده و از اندک موقعیت‌ها بیشترین استفاده را برده است.

ستاره‌های خوش نقش ایران

آنچه در مورد پرسپولیس مسلم و مشخص است اینکه این تیم متشکل از ستاره‌های خوش نقشی است که نباید به سادگی از نام آنان گذر کرد. مهدی ترابی براحتی قادر است مدافعان حریف را مقهور خود کند و به هجده قدم حریف نفوذ نماید. وحید امیری علیرغم اینکه به لحاظ سنی کمی مُسن به نظر برسد، اما در درگیری‌ها و عبور از مدافع مستقیم خود تبحری خاص دارد و پاس‌های بی نظیر او خط حمله پرسپولیس را به خوبی تغذیه می‌کند. محمد حسین کنعانی‌زادگان و مرتضی پورعلی‌گنجی کمربند خط دفاع قرمزپوشان را بیشتر از گذشته محکم کرده‌اند و بازیکنانی چون سعید صادقی و سروش رفیعی تکنیک لازم را برای کنترل خط هافبک این دارند. از طرفی باید به انگیزه مضاعف بازیکنانی چون میلاد سرلک و مسعود ریگی اشاره کرد.

یحیی و تاکتیک برتر

به جرات باید گفت؛ یحیی گل‌محمدی در سال‌های اخیر به بلوغ مربیگری رسیده است. او به مدد دستیاران کاربلد، بازی‌خوانی درستی از حریف داشته و با اتخاذ تاکتیک درست، برتری محسوسی به تیمش در تقابل با حریفان بزرگ و کوچک بخشیده است. سرمربی پرسپولیس برای اجرای اندیشه‌های خود ابزار لازم را نیز داشته و اگر علیرضا بیرانود به بازی با النصر برسد پازل او برای پیروزی تکمیل خواهد شد. با این حال گل‌محمدی در تمرینات چند هفته گذشته پرسپولیس تلاش کرده تا بازیکنانش را برای این دیدار حساس آماده کند و تغییراتی را هم اعمال کرده است. سرمربی قرمزپوشان احتمالا در خط هافبک  با داشتن بازیکن موثر دست به تغییراتی زده و با توجه به آمادگی فوق العاده ریگی شاید او جایگزین سروش رفیعی نماید. با این وصف احتمال انتقال مهدی ترابی به پشت خط حمله وجود داشته و احتمال حضور محمد عمری در خط حمله با توجه به حضور مدافعان نه چندان سرعتی النصر وجود دارد. مسلما یحیی گل‌محمدی برای موفقیت دربازی نخست به دنبال تاکنیک برتر است تا تیم رونالدو را غافلگیر نماید.

آزادی و نقطه ضعف

نقطه ضعف بزرگ پرسپولیس درمصاف با  النصر را باید وضعیت نامناسب استادیوم آزادی و عدم حضور تماشاگران بدانیم. استادیوم پیر ایران دربدترین زمان ممکن وارد پرسه ترمیم و تکمیل شد تا قرمزپوشان تهران تا پایان هفته پنجم نتوانند از مزایای میزبانی استفاده کنند و حالا باید شاگردان یحیی گل‌محمدی به جای هواداران، چند بنر بزرگ را روی سکوهای خالی آزادی نظارگر باشند. نکته‌ای که  باعث کاهش بار روانی آزادی برای بازیکنان النصر شده و به یقین آنان زودتر از انتظار با جو استادیوم آزادی آشنا خواهند شد. پتانسیل بالایی که می‌توانست با حضور یکصد هزار تماشاگرِ عاشق کفه ترازوی را برای نماینده ایران سنگین‌تر نماید.

جنگ دارا و ندار

مصاف النصر و پرسپولیس جنگ دارا و ندارهای فوتبال آسیاست. در لیست لوئیس ‌کاسترو سرمربی النصر نام شش بازیکن خارجی رونالدو، مانه، اوتاویو، لاپورت، تلس، بروزوویچ قرار دارد. آنان صرفا برای جذب رونالدو رقمی معادل دویست میلیون یورو هزینه کرده‌اند. علاوه بر آن عربستانی‌ها با تجهیز ورزشگاه‌های خود و داشتن کمپ‌های تمرینی مناسب و یا برپایی اردوهای گرانقیمت در خارج از کشور با توپی پُر به آسیا قدم گذاشته‌اند. این درحالی است که پرسپولیس همچون دیگر باشگا‌ه‌های ایرانی باید مواظب باشد سقف بودجه را رعایت کند و یا با تعدیل مبلغ قراردادها داخل تنش‌های ریز و درشت مدیریتی شده و تمرکز خود را در آستانه شروع مهمترین تورنمنت آسیایی از دست بدهد. موضوعی که باید به سرعت در آن تجدیدنظر گردیده و راهکار درستی در مورد منابع درآمد باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال که از هواداران بی‌شماری برخودار هستند، اتخاذ گردد.

النصر قوی نیست

النصر عربستان با تمام هزینه‌های کلانی که انجام داده است، چهره یک حریف سرخت را ندارد. این تیم با قرار گرفتن در رده ششم لیگ برتر عربستان در پایان هفته ششم نشان داده است مدعی اصلی برای قهرمانی در لیگ این کشور نیست. یاران لوئیس ‌کاسترو هر چند در فاز حمله موفق نشان داده‌اند اما در خط دفاع دارای مشکلاتی هستند. نواف العقیدی دروازبان این تیم در خروج‌های خود ضعیف عمل کرده و زوج لاپورت در قلب خط دفاعی از بین علی لاجامی، محمد آل فتیل و عبدالله العمری خواهد بود که بسیار کُند عمل کرده و قابل نفوذ است. با این حال النصر نمی‌تواند حریفی مهار نشدنی برای یاران گل‌محمدی باشد.

حواشی

حواشی ریز و درشتی قبل از بازی روز سه شنبه النصر با پرسپولیس بوجود آمده است. جریان عدم رعایت سقف بودجه که دامن‌گیر همه باشگاه‌ها گردیده، مصدومیت بدموقع علیرضا بیرانود که شاید به بازی روز سه شنبه نرسد و اولین حضور بروزوویچ، رونالدو و سادیو مانه در لیگ قهرمانان آسیا و در استادیوم خالی از تماشاگر آزادی می‌تواند جذابیت‌ها و  حواشی خاص خودش را داشته باشد.  موضوع اخیر قاعدتا برای اهالی فوتبال ایران جذاب‌تر از همیشه خواهد بود.

پرسپولیس می‌تواند النصر را شکست بدهد

با تمام تفاسیر پرسپولیس قادر است النصر را در هر دو بازی رفت و برگشت شکست بدهد و مقدمات صعود را از همین ابتدا فراهم نماید. مسلما جای خالی قهرمانی آسیا در ویترین این باشگاه خالی است و هواداران این تیم مشتاقند، تیم محبوبشان بعد از دو فینال تراژدیک بر سکوی قهرمانی آسیا تکیه بزند. در این بین نماینده ایران باید توان مضاعفی برای عبور از حریفان در داخل زمین و حل مشکلات خارج از مستطیل سبز گذاشته و به غیرت بازیکنان خود امیدوار باشد. پرسپولیس در چهار هفته نخست لیگ برتر ایران نشان داد که مشکلاتی درخط حمله دارد اما با جذب نبیل باهویی امیدوار است مشکلات  این تیم در خصوص فتح دروازه حریفان مرتفع شده و در نهایت از گروه خود صعود نماید.



نظرات بگذارید...

Top