قهرمانی؟ باشه برای بعد!

قهرمانی؟ باشه برای بعد!
باشگاه استقلال تهران بعد از گذشت چهار هفته از لیگ برتر فوتبال و ایستادن در رتبه سوم، همچنان در کانون بحران قرار داشته و آنچه در مورد وضعیت این باشگاه به رشته تحریر درآمده و یا در اخبار گفته شده نشان از اختلافات مخربی است که شاید قبل از نیم فصل شیرازه این تیم را برهم بریزد و اندک امیدهای هواداران این باشگاه را تبدیل به یاس نماید.

حسن صانعی‌پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ اکنون در این گزارش نگاهی به اوضاع احوال چند وقت اخیر این باشگاه خواهیم انداخت:

دستِ خالی خطیر

علی خطیر، مدیرعامل استقلال به صخره قوانین و دستورالعمل‌هایی برخورد کرده که خودش در تصویب و اجراء آن نقش به‌سزایی داشته است. قانون یا دستورالعمل سقف بودجه باشگاه‌ها که  می‌توان آن را ادامه ناشیانه‌های فوتبال ایران بدانیم، همچون قوانین قبل دردی را از فوتبال ایران درمان نخواهد کرد. به عبارتی این قانون حتی فرصت رشد و توسعه را گرفته و صرفا شرایط دورزدن دوباره را در فوتبال ایران فراهم کرده است. علی ای حال استقلال به خاطر عدم حضور در آسیا محدودیت‌های بیشتری نسبت دو مدعی جدی قهرمانی داشته و در حقیقت دست علی خطیر برای مانور بسته است. از طرفی پایبندی مدیرعامل استقلال به قوانین و دستورالعمل‌های موضوعه دو جنبه مثبت و منفی در برخواهد داشت. جنبه مثبت آن به شفافیت و کاهش معضلات مربوط به تخلفات مرسوم منجر خواهد شد و جنبه منفی آن فشار مضاعف هواداری است که اخبار درست و نادرست را تحلیل کرده و نمی‌خواهد تیمش از کورس قهرمانی عقب بماند.

درخواست‌های حرفه‌ای نکونام

آنچه نکونام در مورد وضعیت نامناسب استقلال و عدم برآورده شدن خواسته‌های خود گفته، تماما حرفه‌ای و درست است. از طرفی تغییر مدیریت در همان ابتدای کار بهانه‌های لازم را به مدیریت جدید داده و لیست سرمربی برای بستن تیمی در قواره‌های قهرمانی به سرانجام نرسید. بعضی رفتارهای غیر حرفه‌ای نیز در این بین اتفاق افتاد. مذاکره با بازیکنانی که مدنظر سرمربی نبودند و یا انتقال قرضی بعضی بازیکنان بدون اطلاع نکونام از آن دست رفتارهایی است که اگر صحت داشته باشد اوج تفکرات آماتوری را به ذهن متبادر می‌نماید. عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و نارضایتی‌های موجود و اختلافات پنهان و آشکار مدیرعامل با سرمربی نیز در نهایت تمرکز کادرفنی را  برهم خواهد زد و احتمالا با کسب چند نتیجه غیر قابل انتظار به بحرانی تازه تبدیل خواهد شد.

پیشکسوتان همچنان منفعل

معمولا اغلب پیشکسوتان در ورزش ایران برخلاف کشورهای توسعه یافته نقش زیادی در توسعه و پیشرفت ندارند. گاهی انتظارات نادرست صرفا شرایط را سخت‌تر کرده است. این در حالی است که باشگاه‌های بزرگ بخشی از مدریریت مجموعه خود را به پیشکسوتان دارای سبک و ایده داده و از اعتبار آنان به بهترین وجه ممکن در جهت منافع باشگاه بهره می‌برند. اما در ایران و در باشگاه استقلال این مقوله به جز موارد معدود به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده و پیشکسوتان درحالت انفعال بوده و هر از گاهی با بیان انتقاد و یا گله و شکایت تکراری راهکار مناسبی را ارایه نداده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از پیشکسوتان باشگاه استقلال معتقدند نگاه دوگانه‌ای نسبت به دو باشگاه بزرگ پایتخت وجود داشته و در مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده اما در ملاقات با متولیان امر دفاع موثری در این خصوص انجام نداده و جلسات برگزار شده منتج به نتیجه نمی‌شود.  

هواداران و بیم و امید

فاصله سه امتیازی با صدر جدول و یک امتیاز اختلاف با حریف سنتی و ارایه بازی‌های نسبتا قابل قبول در چهارهفته نخست ضمن آرام کردن جو هواداری، دوستداران استقلال را در حالت بیم و امید نگه داشته است. استقلال در حالی باید زودتر از موعد  در مقابل پرسپولیس صف آرایی کند که شرایط کاملا متفاوتی نسبت به  حریف داشته و دربی هفته پنجم می‌تواند آبستن حوادث زیادی باشد. قدر مسلم اینکه بازی در دربی قانون و قاعده مخصوص خود را داشته و ضعف و قدرت دو تیم کمترین اثر را در نتیجه انتهای بازی خواهد داشت، اما آبی‌پوشان اگر بتوانند از سد پرسپولیس بگذرند، نیمی از حواشی مخرب چند ماه اخیر خود را به فراموشی خواهند سپرد. درغیراین صورت بهانه‌های باشگاه و کادر فنی بزرگتر از توانایی‌های آنان خواهد شد و آینده مبهمی را برای آنان رقم خواهد زد.

تبعات حذف از آسیا      

داستان حذف استقلال از آسیا نیز از ابهاماتی است که سال‌ها بعد برای اهالی فوتبال روشن خواهد شد. قهرمان بی شکست ایران دو سال پیاپی از حضور در آسیا محروم شده است. این درحالی است که پیشینه این باشگاه در آسیا خالی از افتخارات نبوده و شخصیت استقلال در آسیا وزنه بزرگی برای موفقیت خواهد بود. اینکه گفته شده است استقلال درفصل قبل به خاطر شرایط پرسپولیس از آسیا حذف گردیده و اینکه گفته شده است استقلال درفصل جاری حذف شد تا پرسپولیس بتواند سهمیه بگیرد، شایعه‌هایی است که اگر درست باشد، تبعات مخربی را چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ راستی آزمایی ای اف سی در برخواهد داشت و لازم است ضمن شفاف سازی در مورد این ادعاها راهکار درستی در مورد حضور دو باشگاه بزرگ ایران و آسیا در لیگ قهرمانان قاره کهن ارایه داد.  

همچنان بدهی

هنوز تکلیف بدهی‌های گذشته مشخص نشده که خبر رسیده است چند بازیکن و سرمربی فصل گذشته  استقلال برای دریافت مطالبات خود دست به دامن فیفا شده‌اند. هرچند این اتفاقات تبدیل به روزمرگی فوتبال ایران و دو باشگاه بزرگ پایتخت گردیده اما یقینا به بن بستی منجر خواهد شد که شاید فوتبال ایران را دگرگون نماید. نه خصوصی سازی و نه دولت گرایی و نه هیچ چیز دیگری قادر نیست به این معضل پایان بدهد مگر بررسی دقیق و درست درآمدها و بدهی‌ها و اعطای وام‌های بلند مدت و اداره باشگاه توسط بخش خصوصی که در حال حاضر تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

چهل و هشت ساعت تمدید

در بازه زمانی نقل و انتقالات به خصوص بعد از ورود علی خطیر به باشگاه استقلال، چندین چهل و هشت ساعت برای جذب بازیکنان مورد نظر سرمربی تمدید شده و هنوز بازیکن شاخصی به جمع شاگردان نکونام اضافه نشده است. آخرین بهانه باشگاه نیز پنجره بسته است که معلوم نشد چرا در آخرین لحظات نقل و انتقالات بسته شد و جزئیات آن هم کاملا مبهم مانده است. طی روزها و هفته‌های اخیر بحث ورود گوستاوو بلانکو به تهران نقل تمام خبرگزاری‌ها و فضای مجازی شده است. مهاجم آرژانتینی که  گویا باشگاه استقلال‌ او را به خدمت گرفته‌ ولی این سوال مطرح است که چرا وارد تهران نمی‌شود؟ و یا اینکه بازیکن مورد نظر نکونام در خط هافبک تحت چه شرایطی جذب باشگاه خواهد شد؟ 

قهرمانی شاید وقتی دیگر

با این شرایط باید به هواداران استقلال گفت؛ قهرمانی شاید وقتی دیگر. جواد نکونام اگر بتواند بر حاشیه‌ها غلبه کند و تیمش را به لحاظ فنی و روحی آماده رقابت با حریفان نماید آنگاه باید با آنالیز منطقی به مصاف حریفانی بروند که با انگیزه‌های متفاوت مقابل استقلال قرار خواهند گرفت. این درحالی است که آبی‌پوشان اولین فینال فصل را در مقابل سپاهان از دست داده‌اند و در آستانه دربی هفته پنجم هستند. از طرفی نواقصی در خط هافبک و حمله این تیم وجود دارد و علیرغم نظم نسبی، بالانس مد نظر سرمربی بدست  نیامده است. با این حال تنها راه حل برون رفت استقلال و نکونام از وضعیت موجود اعتماد به موجودی ناقصی است که  اگر به هارمونی لازم برسد برای قرارگرفتن در کورس قهرمانی پتانسیل لازم را دارد. مهدی هاشمی نسب مربی استقلال نیز درهمین راستا گفته است:  با وجود تمام کم و کاستی ها نا امید نمی‌شویم و تحت هر شرایطی برای موفقیت تلاش می کنیم. خیلی‌ها می‌گویند کار استقلال امسال خیلی سخت است، چرا که نه! اما خب ما به استقلال نیامده ایم که کارمان را با نا امیدی شروع کنیم، حتی اگر نصف بازیکنان را هم از ما بگیرند باز ما کارمان را انجام می‌دهیم و با تمام توان می‌جنگیم و برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنیم.



نظرات بگذارید...

Top