درس و ترس

درس و ترس
فاجعۀ ارومیه هرچند تلخ اما نمونه بسیاری خوبی‌ست برای ترسیم آینده تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های آسیا.

دبیر تحریریه/ به گزارش دیوان نیوز؛ 1- چندی پیش، تیم ملی والیبال با شکست ۳ بر صفر مقابل ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا قهرمانی را به چشم بادامی‌ها واگذار کرد؛ تیمی که با چهاردهمی در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشته بود، باز هم برابر تیم سوم این رقابت‌ها حرفی برای گفتن نداشت و این‌بار مقابل دیدگانِ ۸ هزار پُرشور ارومیه‌ای تحقیر شد. آن‌هم در اندک فاصلۀ مانده تا آغاز بازی‌های آسیایی «هانگ‌ژو» و انتخابی المپیکِ پاریس.

۲- فاجعۀ ارومیه هرچند تلخ اما نمونه بسیاری خوبی‌ست برای ترسیم آینده تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های آسیا. تمام وجه‌اشتراکِ امروز والیبال و فوتبالِ ما نیز در سوء مدیریت، بی‌برنامگی و انتخاب‌های نادرست است. این قصور ماحصلِ تکرار همان چرخه باطلی‌ست که اکنون، موجی از یأس و سرخوردگی را در میانِ اهالی والیبال ایجاد کرده و اگر در فرصت کوتاه باقی مانده به اصلاحِ مسیر ختم نشود، زمستانِ سردی را برای امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در قطر خواهد ساخت.

۳- درست شبیه به والیبال، فرصت‌ها محدود و زمان بیهوده گذشته، تیم ملی برنامه مشخصی برای آماده‌سازی ندارد و رقبای تدرکاتی‌‌ نیز چندان با کیفیت نیستند، نه لیگِ ستاره‌ساز و پویایی داریم که دل‌خوش به پرورش نیروهای سرآمد از دلِ آن باشیم و نه همانند گذشته دیگر از لژیونرهایی شاخص در لیگ‌های مطرح اروپایی بهره‌مندیم. انتخاب‌های کادرفنی نیز در مقام مشاور امیدوارکننده نبودند و در تبیین راهبردها هم خبری هم از سخت‌گیری و پایِ کار بودن نیست.

۴- ملال‌آور است و تکرار این واژه‌ها حسرت می‌آفریند، هر چند امیدواریم تداوم ناکامی‌های والیبال و از دست رفتنِ عنوان «بهترین تیم آسیا» برای مسئولین ورزش و فوتبال انگیزۀ جبران شود. ما بیش از هر چیز از شکستِ بزرگ والیبال ایران نگرانیم، نگرانِ فوتبال روزهای دشوارِ پیش‌رو که امیدواریم هیچ‌گاه به چشم نبینیمش.



نظرات بگذارید...

Top