چرا زندگی شبیه به بازی فوتبال است؟

چرا زندگی شبیه به بازی فوتبال است؟
زندگی مانند فوتبال به معنای واقعی خود یک بازی است با قواعدی تقریبا مشخص، که در عین حال، رعایت آن‌ها نمی‌تواند تضمینی صد‌درصد برای موفقیت باشد و چه بسا آن‌ها که قواعد و ساختارهای موجود را شکسته‌اند به نتایج بهتری رسیده‌اند.

سارا نصرتی/ به گزارش هواداری نیوز؛ شباهت عجیب و غریبی بین فوتبال و زندگی در نگاهی عمیق و دقیق برقرار است. گویا که با هم معنا می گیرند و تشخیص شان از یکدیگر ممکن نیست. گاهی فوتبال در خانۀ زندگی اتراق میکند و گاهی زندگی در خانۀ فوتبال؛ گاهی زندگی، فوتبال بازی میکند و گاهی فوتبال، زندگی؛ گاهی زندگی می برد و گاهی فوتبال. آن چه که بعضی ها اشتباه میکنند این است که تصور غلطی از فوتبال دارند؛ فوتبال فقط یک بازی توپ، بین بیست و دو نفر نیست؛ فوتبال بازی زندگی است، بازی اندیشه ها و مهارتها؛ فوتبال، نمایش زندگی ست با تمام جزییات آن در نود دقیقه، البته گاهی کمی بیشتر! اما بسیاری نمی توانند درک کنند؛ درست مثل زندگی که فقط خوردن و خوابیدن را یاد گرفتند و بازی فوتبال را در زندگی فراموش کردند.

نه تنها فوتبال، بلکه هر چیز در دنیا، با یک نگاه درست و دقیق، می تواند تصویر زیباتر و کاملتری از زندگی را نشان دهد؛ افسوس که بیشتر مردم نمی دانند! فوتبال قوانین بسیار زیاد و ساده ای دارد. درست مثل زندگی، این قوانین نمیتوانند عدالت مطلق را فراهم کنند. فوتبال درست به اندازۀ زندگی، بیرحم و خشن است. فوتبال، مستطیل سبزش را به دو نیم تقسیم کرده و در هر نیمه، محدودهای مشخص و یکسان، در اختیار تیمها قرار میدهد. فرقش با زندگی این است که این میدان مبارزه، به شکل مستطیله، نه یک کره؛ میدانی که برای بعضی‌ها بزرگ و برای بعضیها کوچک است. شاید یکی از مشهورترین جملات که درباره‌ی فوتبال بیان می‌شود، همان است که می‌گوید: بی‌رحمانه‌ ترین بازی دنیا فوتبال است. این جمله را زمانی به کار می‌بریم که در پایان یک مسابقه حق به حق‌دار نمی‌رسد و به نوعی عدالت درباره‌ی تیمی که برتر بوده و خیلی تلاش کرده است، برقرار نمی‌شود.

خیلی وقت‌ها در زندگی نیز چنین است و برخی با وجود تلاش فراوان و پشتکار باز هم به چیزی که لیاقتشان بوده است دست نمی‌یابند و ناکام از دنیا می‌روند. فوتبال جمع میان آزادی و ضرورت، تقدیر و انتخاب است. صحنه فوتبال مثالی کوچک و نمادین از عرصه جهان و زندگی در زمینی محدود و قابل‌رویت است و درست همچون خود زندگی، عرصه جدال تدبیر و شانس، تقدیر و آزادی، خستگی و پیگیری، امید و ناامیدی، شجاعت و هراس، قدرت و ضعف، جوانمردی و   شکست و پیروزی و... است. در این زمینه می‌توان بر اوصاف جمعی بودن، مهیج بودن یا برخورداری از ارزش‌های زیبایی‌شناختی فوتبال دست گذاشت یا اینکه بر حضور عناصر دوگانه و متعارض، بی‌رحمی و گذشت، تکنیک و تاکتیک، حرکت جمعی و فردی و... در این بازی تاکید کرد. فوتبال حکایت مرگ و زندگی است؛ همچون زندگی انسانی که خود با مرگ تعریف می شود. جذابیت زندگی تلاش برای مبارزه و اقدام برای فرار از مرگ یا دور کردن آن و یا در نهایت معنا بخشیدن به آن است. فوتبال نیز چنین است.

رقابت برای اثباتِ بودن، اثباتِ برتر بودن، اثباتِ شایسته بودن و اثبات قدرتمند بودن. مفهومی با مفهوم دیگری و غیر شکل می گیرد، فوتبال نیز با رقیب معنا پیدا میکند. رقیبی که بایستی آن را شکست داد تا احساس برتر بودن، عزت نفس و در کل ارزشمند بودن را القا کند. فوتبال زندگی است و زندگی بازی است هم‌چون فوتبال به شیرینی و دردناکی یکدیگر.



نظرات بگذارید...

Top