چرا سپاهان مدعی اول قهرمانی است؟

چرا سپاهان مدعی اول قهرمانی است؟
تعداد باشگاه‌هایی که در ورزش، به خصوص فوتبال ایران به استانداردهای جهانی باشگاه‌داری نزدیک شده‌اند، بسیار اندک بوده و در این میان باشگاه سپاهان اصفهان در تمام مقوله‌های باشگاه‌داری از تمامی باشگاه‌های حاضر در ایران جلوتر بوده و پیش‌نیازهای ضروری آن را رعایت کرده است.

حسن صانعی پور/ به گزارش هواداری نیوز؛ در این شماره به وضعیت طلایی‌پوشان اصفهان و شرایط این باشگاه برای قهرمانی در فصل پیش رو نگاهی خواهیم انداخت: 

زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها

بالغ بر بیست پایگاه همنام در سراسر ایران تحت نظارت باشگاه سپاهان اصفهان در رشته‌های مختلف به خصوص فوتبال فعالیت دارند. از طرفی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این باشگاه مناسب بوده و اوضاع اقتصادی آنان به مدد حضورشرکت فولاد مبارکه سپاهان از تراز مالی مناسب و درستی برخوردار است. در دهه هشتاد نیز تیم دوم باشگاه سپاهان تحت عنوان سپاهان نوین به لیگ برترایران صعود کرد اما با فروش امتیاز خود در سراشیبی نابودی قرار گرفت. تاسیس ورزشگاه نقش جهان نیز با گنجایش هفتاد و پنج هزار نفر تماشاگر که با مساعدت باشگاه سپاهان تکمیل گردید، به عنوان دومین ورزشگاه بزرگ ایران، محل برگزاری مسابقات بازی‌های سپاهان می‌باشد.  محمد رضا ساکت در خصوص فعالیت‌های گسترده این باشگاه گفته است: باشگاه سپاهان شامل نود و سه تیم ورزشی، بیست و سه رشته ورزشی در بخش آقایان و خانم‌ها، دو هزار و چهارصد و چهار ورزشکار و مربی آقایان و بانوان بوده و حامی ورزش کارگری است.

نقل و انتقالات منطقی

ژوزه مورایس سرمربی سپاهان بعد از اتمام فصل بیست و دوم بدرستی و با منطق وارد بازار نقل و انتقالات شد. طلایی پوشان با حذف بازیکنانی که درپازل تفکر سرمربی جایگاهی نداشتند، توجه ویژه‌ای به معضل فصل گذشته خود در فاز حمله داشته و با جذب بازیکنانی چون رضا اسدی، رضا شکاری و عیسی آل کثیر برنامه ویژه‌ای برای تقویت این خط تدارک دیده‌اند تا همچون فصل گذشته دچار نوسانات شدید نگردیده و قهرمانی را واگذار ننماید. جذب احسان پهلوان نیز در جهت تقویت خط هافبک سپاهان صورت گرفته است.  

ثبات نسبی

طلایی پوشان هرچند مسعود ریگی و یاسین سلمانی دو بازیکن تاثیرگذار خود را از دست داده‌اند، اما با حفظ سایر ستاره‌های فصل گذشته از با ثبات‌ترین باشگاه‌های فصل اخیر فوتبال هستند. مهره‌هایی چون امید نورافکن، رامین رضائیان، پیام نیازمند، محمد دانشگر، شهریار مغانلو و فرشاد احمد زاده در ترکیب طلایی‌پوشان تبدیل به بازیکنان انکارناپذیری شده و کسب امتیازات کامل سه هفته نخست بی‌گمان حاصل همان ثبات حاکم درمجموعه سپاهان است که باید ثبات مدیریتی را نیز بدان اضافه کرد.

کادرفنی با تجربه و کم حاشیه

ژوزه مورایس پس از کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ بیست و دوم و سپری کردن یک فصل پرالتهاب درفوتبال ایران با فوتبال پارسی آشنایی کامل پیدا کرده است. از طرفی دانش و تجربه این مربی که  سابقه مربیگری در بنفیکا، اینتر میلان و رئال مادرید و دستیاری مورینیو را دارد و به واسطه کار در فوتبال عربستان با فوتبال آسیا آشنا می‌باشد، بهترین گزینه برای هدایت طلایی‌پوشان است که با کمترین حاشیه، آرامش را به مجموعه سپاهان هدیه داده است. در کادرفنی مورایس، مربیانی چون ژوائو پدرو، هوگو آلمیدا با داشتن کارنامه موفق و نیز همراهی طولانی مدت سرمربی در باشگاه‌های مختلف حضور دارند که هارمونی بی‌نظیری را به سپاهان بخشیده و شرایط قهرمانی را فراهم کرده‌اند.

هواداران صبور با اهداف مشترک

معمولا هواداران اصفهانی نسبت به هواداران سایر نقاط ایران از صبوری بیشتری برخوردار هستند. به این نکته باید تعصب ویژه آنان را نیز اضافه کرد و این فرهنگ با حضور پرشور آنان در ورزشگاه به بازیکنان نیز منتقل شده است. تجمع تراژدیک هواداران سپاهان در محل اسکان این تیم در دورانی که ورود تماشاگران به علت شیوع ویروس کرونا ممنوع شده بود، خصلت خاص اصفهانی‌ها را در همراهی کم نظیر تیمشان نشان داده و به تعبیری اهداف مشترک تماشاگران و اعضای تیم سپاهان رمز موفقیت‌های پایدار این باشگاه است.

نقاط قوت

سپاهان علاوه بر کادر مدیریتی مناسب و تیم فنی باتجربه تقریبا درتمام نقاط زمین دارای نقاط قوت بسیاری است. طلایی‌پوشان در جناحین از بالانس ویژه‌ای برخوردارند و دردرون دروازه با  حضور پیام نیازمند که بلوغ کافی در فوتبال رسیده است، غیر قابل نفوذ شده‌اند. بازیکنانی چون فرشاد احمد زاده و  امید نورافکن کمربند میانی آنان را تحرک ویژه‌ای بخشیده و درفاز حمله با وجود شهریار مقانلو، رضا اسدی، رضا شکاری و حتی کاوه رضایی خطرناکتر از گذشته شده‌اند. خط دفاع سپاهان با اضافه شدن سیاوش یزدانی و تجربه بالای محمد دانشگر و نیلسون جونیوراجازه مانور به بازیکنان حریف را نداده و دریافت دو گل چهار هفته نخست نشان از نفوذناپذیری این تیم در خط دفاع دارد. 

نقاط ضعف

سپاهان در فصل گذشته با نوسان زیادی همراه بود و همین نکته آنان را از قهرمانی دور کرد. چند بازیکن این تیم همچون میلاد زکی پور، احسان پهلوان تازه پیوسته، سیاوش یزدانی و حتی عیسی آل کثیر فراز و نشیب‌های بسیاری در طول فصل داشته و این نکته شاید وضعیت آنان را در جدول لیگ مبهم و غیرقابل پیشبینی نماید. سپاهان در بازی هفته سوم مقابل استقلال تهران علیرغم اینکه تدارک بهتری نسبت به حریف دیده بود و در استادیوم خانگی بازی‌ می‌کرد، تیم برتر میدان نبود و برد این تیم مقابل آبی‌پوشان براساس تاکتیک برتر رقم نخورد. موضوعی که شاید در تقابل با دیگرمدعیان قهرمانی به خصوص پرسپولیس که از بازیکنان باتجربه‌ای درخط هافبک سود می‌برد و قادر است لایه‌های دفاعی هر حریفی را خنثی نمایند، احتمالا تبدیل به پاشنه آشیل سپاهان در ادامه لیگ خواهد شد.

نیم نگاهی به آسیا

طلایی‌پوشان با قرارگرفتن در گروه C لیگ قهرمانان آسیا و با حضور باشگاه‌هایی چون الاتحاد عربستان، نیروی هوایی عراق و الشارجه امارات شرایط مبهمی برای موفقیت و صعود خواهند داشت. هرچند  این گروه نسبت به دیگر گروه‌ها، نسبتا آسان به نظر می‌رسد اما حریفان سه گانه سپاهان جملگی برای صعود شرایط مناسبی دارند؛ الاتحاد عربستان از دل فوتبال تازه حرفه‌ای شده عربستان آمده و هرچند در مقایسه با دیگر باشگاه‌های مدعی این کشور موفق به جذب ستاره‌های اروپایی نشده است، اما هرگز از پیش باخته نیست و پیشینه این باشگاه خالی ازافتخارات نمی‌باشد.  نیروی هوایی عراق با بازیکنان بومی و فوتبال تمام فیزیکی همچون گذشته برای تیم‎های ایرانی دردسرساز خواهد بود و الشارجه امارات با شکست تراکتور ایران در دیدار پلی آف، تیمی قابل احترام نشان داده است. با این حال ژوزه مورایس و شاگردانش نیم نگاهی به صعود در لیگ قهرمانان آسیا دارند و به همین دلیل بازی‌های لیگ را جدی تر از فصل گذشته دنبال خواهند کرد.

سپاهان شایسته قهرمانی

با تمام این تفاسیر باید سپاهان اصفهان را شایسته قهرمانی در فصل بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران بدانیم. در این مورد ذکر سه نکته ضروری است: ابتدا اینکه سپاهان لیگ را به بهترین وجه ممکن به لحاظ جمع آوری امتیازات شروع کرده است. موضوعی که در ادامه لیگ به مدد این تیم خواهد آمد. دوم قرعه مناسب این تیم در لیگ حاضر است که بازی‌های دشوار این تیم را  در طول فصل تقسیم کرده  وفرصت جبران برای آنان بوجود آورده است. مورد سوم دوری بلند مدت طلایی‌پوشان از قهرمانی است که تبدیل به انگیزه مضاعف این تیم و مجموعه آنان برای کسب قهرمانی شده است. سپاهان قریب به یک دهه است که موفق به کسب جام درفوتبال ایران نشده است. در این بین باید به تعدیل قدرت مدعیان جدی قهرمانی نیز اشاره کرد؛ پرسپولیس صلابت گذشته را ندارد. استقلال درگیر حواشی مخرب شده است. تراکتور فصل را بحرانی آغاز کرده و علیرغم تدارک ویژه در قواره قهرمانی ظاهر نشده است و سایر مدعیان تغییرات ویژه‌ای نسبت به فصول قبل نداشته‌اند. موضوعی که مسیر قهرمانی سپاهان را بیشتر از گذشته هموار کرده است.



نظرات بگذارید...

Top